Projekt „Polityka morska Rzeczypospolitej Polskiej do roku 2020"

infotrans
01.10.2013 13:36

Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej skierował do konsultacji społecznych projekt 'Polityki morskiej Rzeczypospolitej Polskiej do roku 2020′ wraz prognozą jego oddziaływania na środowisko. Ministerstwo zapraszają wszystkich zainteresowanych do udziału w konsultacjach i uprzejmie prosi o przekazywanie opinii, stanowisk, uwag i sugestii do powyższego dokumentu na załączonym formularzu. Uwagi można przesyłać w formie elektronicznej na adres: [email protected], bez konieczności opatrywania ich bezpiecznym podpisem elektronicznym, o którym mowa w ustawie z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym, lub pisemnie na następujący adres: Departament Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa Żeglugi / Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej / ul. Chałubińskiego 4/6, 00 – 928 Warszawa. Termin na wyrażenie opinii o projekcie wynosi 35 dni od daty ukazania się ogłoszenia w prasie – 3 listopada 2013 r. Konferencja poświęcona projektowi odbędzie się w dniu 29 października 2013 r. o g. 9.30 w Warszawie w Centrum Konferencyjnym Golden Floor (Millenium Plaza), Al. Jerozolimskie 123A, piętro XV. Chętnych uprasza się o potwierdzenie udziału pod nr tel. (22) 630 19 96. Prognoza oddziaływania na środowisko projektu Polityki morskiej Rzeczypospolitej Polskiej do roku 2020 dostępna jest tutaj , a projekt „Polityka morska Rzeczypospolitej Polskiej do roku 2020”– tutaj 
Turystyka morska i nadmorska w projekcie
Większość stron projektu „Polityka morska Rzeczypospolitej Polskiej do roku 2020”poświęcona jest rozwoju portów morskich i przewozom ładunków. Dlatego postawiliśmy przybliżyć fragment dt. turystyki morskiej, gdzie możemy najwięcej wyczytać o nadmorskim transporcie pasażerskim. –„Turystyka morska i nadmorska jest jednym z istotnych obszarów rozwojowych turystyki w Polsce. Bezpośredni dostęp do morza sprawia, iż należy nasilić działania nakierowane na tworzenie korzystnych warunków dla jej rozwoju. Miejscowości o dużym znaczeniu turystyczno-uzdrowiskowym zlokalizowane są wzdłuż całego wybrzeża morskiego. Obok tradycyjnych atrakcji turystyczno-wypoczynkowych, oferują szereg form turystyki morskiej (np. pełnomorskie wycieczki statkami pasażerskimi, żeglarstwo morskie, pasażerska żegluga przybrzeżna, żegluga promowa, turystyka podwodna). Polska ma kilkanaście portów spełniających podstawowe funkcje turystyczne z zakresu żeglugi oraz jachtingu. Ich rozwój, a także powstawanie nowych sprzyja aktywizacji gmin nadmorskich. Coraz szersza staje się oferta polskich przedsiębiorstw żeglugi przybrzeżnej i śródlądowej oraz przedsiębiorstw turystycznych zajmujących się turystyką morską. Wśród różnorodnych form turystyki nadmorskiej na szczególną uwagę zasługuje dynamicznie rozwijająca się turystyka rowerowa. Sieć szlaków rowerowych przebiegających przez tereny nadmorskie Polski ma istotne znaczenie dla rozwoju regionalnego w zakresie infrastruktury i usług turystycznych. Efektywnie wykorzystywany potencjał nadmorskich szlaków turystycznych doskonale wpisuje się w strategię działań nad budową wspólnego produktu turystycznego państw regionu Morza Bałtyckiego.
Dużym wyzwaniem w ostatnich kilkunastu latach stało się zabezpieczenie podwodnego dziedzictwa kulturowego w obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej, a także udostępnienie ich dla potrzeb turystyki wrakowej. Instytucją wyspecjalizowaną w prowadzeniu archeologicznych badań morskich jest Centralne Muzeum Morskie w Gdańsku, które w działaniach na rzecz ochrony podwodnego dziedzictwa kulturowego współpracuje z urzędami morskimi, Biurem Hydrograficznym Marynarki Wojennej, Instytutem Morskim w Gdańsku, Akademią Marynarki Wojennej w Gdyni oraz Strażą Graniczną. Efektem prowadzonych prac jest Ewidencja Podwodnych Stanowisk Archeologicznych (EPSA) funkcjonująca jako baza danych o podwodnych stanowiskach archeologicznych. Dane te są przekazywane do Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej w celu zamieszczenia w krajowej bazie danych morskich przeszkód dennych. Ponadto Instytut Morski w Gdańsku prowadzi badania nad szkodliwością dla środowiska wraków zalegających w polskich obszarach morskich. Są one częścią podobnych prac podjętych przez inne państwa bałtyckie, zgodnie z zaleceniem Komisji Helsińskiej. Polityka Morska Rzeczypospolitej Polskiej do roku 2020
Działania na rzecz turystyki morskiej i nadmorskiej
– Realizacja zadań wskazanych w dokumencie rządowym Kierunki rozwoju turystyki do 2015 roku18 w zakresie turystyki morskiej i nadmorskiej
– Wspieranie rozwoju turystyki w strefach przygranicznych, szczególnie w granicach UE poprzez połączenia morskie, tworzenie wspólnej oferty z krajami sąsiednimi, jak również tworzenie nowej oferty turystycznej nad Bałtykiem
– Rozwój i modernizacja portów, przystani oraz pomostów cumowniczych służących do aktywnego uprawiania turystyki i sportów morskich
– Rozwój i modernizacja infrastruktury służącej rozwojowi turystyki tzw. cruisingowej i promowej niezbędnej do obsługi turystów i rozwoju turystyki w strefach przygranicznych
– Wyznaczenie na morzu obszarów do bezpiecznego nurkowania w miejscu i pobliżu zatopionych jednostek pływających (nurkowanie wrakowe)
– Wsparcie dla rozwoju nadmorskiego lecznictwa sanatoryjnego i rekreacyjnego
– Prowadzenie działań na rzecz promocji i tworzenia ponadregionalnych produktów turystycznych
– Zapewnienie warunków umożliwiających trwałe zachowanie i utrzymanie podwodnego dziedzictwa kulturowego
Spodziewane efekty tych działań to zwiększenie ruchu turystycznego w obszarach nadmorskich przyczyni się do przyspieszenia rozwoju ekonomicznego kraju i poprawy jakości życia mieszkańców. Działania na rzecz rozwoju turystyki morskiej i nadmorskiej ożywią ruch na drogach wodnych, powstaną nowe Polityka Morska Rzeczypospolitej Polskiej do roku 2020 szlaki żeglarskie oraz zwiększy się potencjał małych portów morskich, zarówno w aspekcie turystycznym, rybackim, jak i związanym z obrotem towarowym.
Dzięki zintegrowanemu podejściu do spraw morskich zwiększy się możliwość przyjęcia turystów podróżujących na dużych statkach wycieczkowych typu cruise. Wzmożenie ruchu turystycznego ułatwi kompleksowe zagospodarowanie strefy brzegowej, co wpłynie pozytywnie na rozwój regionów i miejscowości nadmorskich. Popularyzacja nowej, w warunkach polskich, formy wypoczynku w postaci połowów wędkarskich na morzu, ułatwienia dla nurkowania wrakowego oraz wypromowanie produktów turystycznych oferowanych przez uzdrowiska i sanatoria nadmorskie, umocni pozycję polskiego wybrzeża jako atrakcyjnego kierunku wypoczynkowego dla turystów polskich i zagranicznych. Dodatkowe korzyści przyniesie stworzenie ponadregionalnych produktów turystycznych i wspólnych produktów związanych z rejsami statkami wycieczkowymi zawijającymi do portów Morza Bałtyckiego. W zakresie ochrony podwodnego dziedzictwa kulturowego wyodrębniony zostanie ośrodek archeologii morskiej, którego zadaniem będzie prowadzenie działań na rzecz trwałego zachowania zabytków i ich utrzymania. Przekazywanie będą dane o obiektach na dnie morza wykrywanych przez poszczególne instytucje, co pozwoli na podniesienie efektywności prowadzonych prac i szybsze podejmowanie decyzji dotyczących sposobu postępowania z nowymi znaleziskami, ich zabezpieczania lub udostępniania dla turystyki wrakowej.