Program Południowy Bałtyk ruszył!
Ponad 75 mln euro wynosi budżet finansowanego przez Unię Europejską Programu Współpracy Transgranicznej Południowy Bałtyk (PWTPB), który otwarto 26 marca br. w Gdańsku. Program dedykowany jest m.in. podniesieniu jakości oraz trwałości środków transportu pasażerskiego w tym regionie Europy.
W programie uczestniczą regiony z pięciu państw: Polski (podregiony szczeciński, koszaliński, słupski, elbląski oraz Gdańsk, Gdynia i Sopot), Niemiec (podregiony Meklemburgii-Pomorza Przedniego), Szwecji (okręgi Kalmar, Blekinge, Skane i Kronoberg), Danii (Bornholm i Zeeland) oraz Litwy (Kłajpeda, Taurage i Telsiai). –„Jest to jedyny w tej chwili program Unii Europejskiej realizowany jednocześnie przez pięć krajów. Mamy nadzieję, że jest to dobra wróżba’ – powiedziała na konferencji prasowej minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska. To właśnie polskie ministerstwo rozwoju regionalnego zarządza Programem Współpracy Transgranicznej Południowy Bałtyk.
Głównym celem tego programu jest wzmocnienie zrównoważonego rozwoju obszaru Morza Bałtyckiego. Pieniądze z programu mają być przeznaczone głównie na realizację projektów dotyczących m.in. przedsiębiorczości, edukacji i transportu.
Kto z kim?
W skład Programu wchodzą następujące jednostki terytorialne na poziomie NUTS III:
Polska – podregiony: szczeciński, koszaliński, słupski, gdański, Gdańsk –Gdynia –Sopot;
Zgodnie z art. 21 Rozporządzenia w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Nr 1080/2006 20% środków z EFRR przeznaczonych na programy może być wydatkowanych w obszarach przyległych do zasadniczego obszaru wsparcia. W polskiej części obszaru wsparcia w programie Południowy Bałtyk obszarem przyległym jest podregion elbląski.
Szwecja – regiony Kalmar, Blekinge, Skane oraz jako region przyległy: region Kronoberg;
Dania – regionalny okręg Bornholm oraz jako obszar przyległy: Zealand;
Litwa – region Kłajpeda oraz jako regiony przyległe: Taurage i Telsiai;
Niemcy – następujące obszary landu Meklemburgia/Pomorze Przednie: Greifswald, Rostock, Stralsund, Wismar, Bad Doberan, Nordvorpommern, Nordwestmecklenburg, Ostvorpommern, Rügen, Uecker-Randow.
Program Południowy Bałtyk obejmuje swoim zasięgiem zarówno „nowe”jak i „stare”państwa członkowskie Unii Europejskiej, między którymi występują znaczne dysproporcje w poziomie rozwoju społeczno-gospodarczego.
Program Południowy Bałtyk obejmuje swoim zasięgiem zarówno „nowe”jak i „stare”państwa członkowskie Unii Europejskiej, między którymi występują znaczne dysproporcje w poziomie rozwoju społeczno-gospodarczego.
Gdzie jest szansa dla transportu?
Pomoc udzielana w ramach Programu koncentrować się będzie na następujących priorytetach współpracy:
Oś priorytetowa 1. Konkurencyjność gospodarcza
Oś priorytetowa 2. Atrakcyjność oraz wspólna tożsamość
Oś priorytetowa 3. Pomoc techniczna
Szansę na rozwój transportu publicznego widzimy w ramach Priorytetu 1, który przewiduje m.in. wsparcie dla projektów w ramach tzw. dostępności transportowej. Ten dział zawiera przygotowanie studiów wykonalności przedsięwzięć mających na celu likwidację „wąskich gardeł”w transporcie w obszarze Południowego Bałtyku. Dodatkowo przewidywane są wspólne działania ukierunkowane na poprawę jakości połączeń transportowych i tworzenie nowych, a także przedstawienie propozycji praktycznych rozwiązań służących podniesieniu jakości oraz trwałości środków transportu pasażerskiego w regionie. Wszystkie działania w zakresie poprawy jakości i dostępności transportowej powinny być oparte na rozwiązaniach przyjaznych dla środowiska.
Ponadto, idąc ekologicznym tropem, w ramach drugiej, priorytetowej osi przewidziana jest wymiana wiedzy i doświadczeń oraz przygotowanie i wdrażanie wspólnych planów działania na temat odnawialnych źródeł energii i możliwości jej oszczędzania, a także promocja tego typu działań takich akcji na szerszą skalę. Teoretycznie to stwarza szansę np. dla wspólnego projektu pilotażowego w zakresie wprowadzenia do autobusów komunikacji miejskiej etanolu czy biomasy. Szwedzi i Duńczycy mają ogromne doświadczenia na tym polu, dlatego jest okazja, aby skorzystać z ich wiedzy.
Kiedy?
Pierwszy nabór wniosków o dofinansowanie w ramach Programem Współpracy Transgranicznej Południowy Bałtyk potrwa do 30 kwietnia. Aplikacje w języku angielskim należy składać do warszawskiej Fundacji Fundusz Współpracy. Kolejny etap składania wniosków przewidziano na październik 2008 r. Projekty muszą uwzględniać udział co najmniej dwóch partnerów. Wielkość dofinansowania projektu powinna zawierać się w przedziale od pół do miliona euro. Z całkowitego budżetu programu, wynoszącego ponad 75 mln euro, beneficjenci z Polski, Litwy i Niemiec będą mogli uzyskać dofinansowanie do 85 proc. kosztów projektu, natomiast partnerzy ze Szwecji i Danii do 75 proc. Przygotowany przez polską stronę Program Współpracy Transgranicznej Południowy Bałtyk na lata 2007-2013 został zatwierdzony przez Komisję Europejską 20 grudnia 2007 r.