Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Prognoza ULC na 2009 r.: o 8% pasażerów mniej

infotrans
29.04.2009 20:56
Urząd Lotnictwa Cywilnego zaktualizował prognozę rozwoju rynku lotniczego w Polsce. Obecna aktualizacja jest już trzecią wykonaną przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Została wykonana na podstawie danych uzyskanych od zarządzających lotniskami, wskaźników makroekonomicznych oraz innych determinantów publikowanych przez instytucje krajowe i międzynarodowe. Dynamicznie zmieniająca się sytuacja gospodarki światowej, a także samej branży lotniczej powoduje, iż ULC nie wyklucza ewentualnej korekty prognozy w trakcie trwania bieżącego roku. Z wykonanej przez ULC analizy wynika, iż w roku 2009 polskie porty lotnicze obsłużą łącznie około19 mln pasażerów, co spowoduje spadek w stosunku do roku 2008 o około 8%. W kolejnych latach dynamika wzrostu powinna przyjąć wartości dodatnie osiągając maksymalny pułap na poziomie około 10% w latach 2011-2013. Zdaniem Urzędu Lotnictwa Cywilnego po tych latach nastąpi dalsza stabilizacja rozwoju polskiego lotnictwa cywilnego. Powinien zostać również zneutralizowany dodatni efekt bazy spowodowany obecnymi zawirowaniami gospodarczymi na świecie. ULC szacuje, że ruch pasażerski do roku 2030 będzie rósł średnio w tempie 5,5% rocznie. W ciągu najbliższych kilku lat wciąż najbardziej dynamicznie rozwijać się będą porty regionalne. W odniesieniu do liczby operacji handlowych, ULC sądzi, że ich dynamika w roku 2009 wyniesie około – 7,5%, co spowoduje, iż przewoźnicy operujący do/z polskich portów lotniczych wykonają ich łącznie niespełna 240 tys., a średnia dynamika do roku 2030 wyniesie 2,8%. W roku 2009 większość operacji będzie wykonywana z/do portów regionalnych (około 56%). Zdaniem Urzędu Lotnictwa Cywilnego organizacja przez Polskę oraz Ukrainę Mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 r. tylko nieznacznie wpłynie na ogólną dynamikę ruchu. Wpływ ten będzie zauważalny, ale w obliczu znacznie bardziej rozwiniętego rynku w tym czasie, dodatkowe około 0,5 –0,7 mln obsłużonych pasażerów nie przyniesie znacznego wzrostu dynamiki. Należy jednak zaznaczyć, iż pasażerowie ci, a także wykonane wtedy operacje, skumulują się w bardzo wąskim przedziale czasowym, co z pewnością spowoduje utrudnienia w funkcjonowaniu poszczególnych portów lotniczych.
Projekcja ruchu lotniczego w polskich portach lotniczych do roku 2030
 
liczba pasażerów
dynamika operacje pasażerskie
dynamika
2008
20 657 754
8,06%                      259 533
4,33%
2009
18 942 191
-8,30%                     239 780
-7,61%
2010
20 399 801
7,70%                      249 547
4,07%
2011
22 325 283
9,44%                      266 575
6,82%
2012
24 482 560
9,66%                      285 287
7,02%
2013
26 796 675
9,45%                      302 576
6,06%
2014
29 160 142
8,82%                       315 284
4,20%
2015
31 732 066
8,82%                      328 526
4,20%
2016
33 398 000
5,25%                      336 739
2,50%
2017
35 151 395
5,25%                      345 158
2,50%
2018
36 996 843
5,25%                      353 787
2,50%
2019
38 939 177
5,25%                      362 631
2,50%
2020
40 983 484
5,25%                      371 697
2,50%
2021
43 135 117
5,25%                      380 990
2,50%
2022
45 399 711
5,25%                      390 514
2,50%
2023
47 783 195
5,25%                      400 277
2,50%
2024
50 291 813
5,25%                      410 284
2,50%
2025
52 932 133
5,25%                      420 541
2,50%
2026
55 155 283
4,20%                      428 952
2,00%
2027
57 471 805
4,20%                      437 531
2,00%
2028
59 885 621
4,20%                      446 282
2,00%
2029
62 400 817
4,20%                      455 207
2,00%
2030
65 021 651
4,20%                      464 311
2,00%
Źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego, Warszawa, kwiecień 2009
5 lat lotniczego boomu
Przez 5 lat ponad dwukrotnie wzrósł ruch lotniczy w Polsce. Po wejściu Polski do UE pojawiło się w naszym kraju mnóstwo tanich linii oferujących niedrogie połączenia. Spowodowało to szybki spadek cen biletów. Wzrost liczby podróżnych nastąpił szczególnie w portach regionalnych. Przed 2004 rokiem LOT lekceważył większość lotnisk regionalnych. Po wejściu do UE rynek wymusił ekspansję na porty regionalne. W 2005 r. polskie lotniska obsłużyły ponad 11,5 mln pasażerów, o 31 proc. więcej niż w 2004. W 2006 r. było to już blisko 15,4 mln pasażerów, w 2007 r. – ponad 19 mln, a w 2008 r. ok. 20 mln. Wiele ułatwień dla pasażerów nastąpiło po wejściu Polski do strefy Schengen. Pasażer wylatujący do krajów strefy nie musi już stać w kolejce do odprawy paszportowej. Eksperci szacują, że do 2020 r. ruch lotniczy podwoi się w stosunku do obecnego.