Prawa pasażerskie także podczas epidemii
KomisjaEuropejska opublikowała unijne wytyczne dotyczące praw pasażerów UE.Mają zagwarantować, że w czasie epidemii koronawirusa przepisy pasażerskienadal będą odpowiednio egzekwowane.
Komisjaoświadczyła, że chociaż kraje członkowskie wprowadziły różneograniczenia w związku epidemią koronawirusa, w tym dotyczące podróżowania ikontroli granicznych, prawa pasażerów nadal powinny być chronione. Dlatego teżwytyczne wyraźnie ustalają, kiedy pasażerowiemają prawo domagać się rekompensaty od przewoźnika.
-„Z powodu pandemii koronawirusa zarówno pasażerowie, jak i przewoźnicyzmuszeni są borykać się z masowym odwoływaniemlub opóźnianiem podróży. Dlatego Komisja chcezapewnić ramy prawne odnośnie tego, jakprzestrzegać praw pasażerów” – powiedziała w środę komisarz UE ds. transportuAdina Valean.
Wyjątkowa sytuacja
Zgodnie z wytycznymi, jeśli podróż zostanie odwołana przez przewoźnika to musi on zapewnićwypłatę odszkodowania pasażerowi lub zmienić trasę jego podróży tak, żebydotarł on do miejsca docelowego. Jednocześniejednak KE podkreśla, że ponieważ obecna sytuacjajest „wyjątkowa”, pasażer powinienmieć świadomość tego, że egzekwowanie niektórych przepisów może zostać przedłużone. I taknp. obowiązek wypłaty odszkodowania przez linielotnicze w ciągu dwóch tygodni może zostać tymczasowo zawieszony.
Natomiast w sytuacji, kiedy to pasażer zrezygnujez podróży, wówczas prawo do odszkodowania zależy od rodzaju biletu, jakiwykupił; przewoźnik może również zaproponować muzamiast pieniędzy voucher, do wykorzystania np. w późniejszymterminie.
-„Dzisiejsze wytyczne zapewnią potrzebną pewność prawną odnośnie tego jak stosować przepisy pasażerskie w UE.Będziemy jednak nadal monitorować sytuację i jeśli zajdzie taka konieczność, możemy podjąć dodatkowe kroki” -dodała komisarz Valean.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Unijne wytyczne dotyczą podróży liniami lotniczymi, koleją, statkiem,autobusem lub autokarem oraz drogami morskimi i rzecznymi. (PAP)
„