Praga testuje nowe środki dezynfekcyjne. Nanotechnologia!
Praski przewoźnik DPP testuje dwa różne środki dezynfekująceoparte na nanopolimerach, które eliminują bakterie, wirusy, drożdże, pleśnie iinne mikroorganizmy na deklarowany okres aż do 21 dni.
DPP testuje środki na dwóch tramwajach 15T i jednymautobusie SOR NB 12. Teraz – przez 14 dni od 6 marca – firma sprawdza ichdziałanie w normalnej eksploatacji w praskim transporcie publicznym.
Nanotechnologia w transporcie
Oba produkty wykorzystujące najnowsze trendy wnanotechnologii spełniają nie tylko odpowiednie czeskie normy krajowe, aletakże europejskie. Po 14 dniach DPP oceni ich skuteczność na podstawie analizymikrobiologicznej, a jeśli ich długoterminowy efekt bakteriobójczy iwirusobójczy zostanie potwierdzony, firma dołoży starań, aby zastosować te produktyw swojej flocie. Pomimo wyższych kosztów jednostkowych za m2, ich zastosowanie znaczniepoprawiłoby poziom czyszczenia autobusów, tramwajów i pociągów metra. Do tego doszłobyograniczenie w stosowaniu konwencjonalnych chemikaliów.
Wirusowe testy
Dwa tramwaje 15T i jeden autobus SOR NB 12D kursują naregularnej linii 18. I tak w tramwaju #9237 to cienka, niewidoczna hydrofobowawarstwa Impaguard GCA na bazie octanu etylu, produkowana przez HF Servis. Zostałaona nałożona na ściankach bocznych, wszystkich siedzeniach, ich uchwytach,szkłach, drzwiach lub systemach przytrzymujących.
Z kolei w tramwaju 15T #9224 i autobusie #3962 wnętrzepokryto poliHMG na bazie kationowego polimeru poliheksametylenoguanidynowegoprodukowanego przez Wero Water Service.
Nano zalety
Oba nowe preparaty mają teoretyczną skuteczność 21 dni,podczas gdy skuteczność konwencjonalnych detergentów lub środkówdezynfekujących wynosi dziesiątki minut lub kilka godzin.
Oprócz skuteczności, wydajności i trwałości, ich kolejnymi zaletamijest: niepalność, stabilność, dobra rozpuszczalność w wodzie i alkoholu,bezbarwny i bezwonny stan plus zdrowie i bezpieczeństwo ludzi, zwierząt lubroślin.
Produkty te nie niszczą żadnych materiałów, nie są żrące,nie zawierają alkoholu, aldehydów lub fenoli, a ponadto są biodegradowalne.
-„Chcę, aby DPP było wizytówką czeskich firm transportowych zarównopod względem komfortu, jak i dostępności transportu, ale także pod katemstosowania nowoczesnych technologii XXI wieku. Cały czas pojawiają sięnowoczesne technologie w różnych branżach, w tym w produktach czyszczących iprzeciwbakteryjnych. DPP ponie siega i teraz testujemy je w Pradze „-powiedział Adam Scheinherr, zastępca burmistrza ds. transportu i przewodniczącyRady Nadzorczej DPP.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– „Inteligentny transport publiczny oznacza nie tylkoskupienie się na najnowszych technologiach informatycznych lub rodzajachtransportu, ale także na zastosowaniu najnowszej wiedzy w innych ważnychobszarach – takich jak bezpieczeństwo i czyszczenie. Tworząc wygodne, czyste ibezpieczne środowisko, zwiększymy komfort dzisiejszych pasażerów, a takżebędziemy mogli przyciągać ludzi, którzy wciąż patrzą na nas nieufnie”-powiedział Petr Witowski, prezes zarządu i dyrektor generalny DPP
Nano ABC
Wszystkie powierzchnie muszą zostać dokładnie odtłuszczoneprzed nałożeniem samej warstwy nanopolimerowej, najlepiej dwa razy pod rząd.Środek przeciwbakteryjny i przeciwwirusowy nakłada się następnie w dwóchwarstwach za pomocą pistoletu natryskowego i rozprowadza się po powierzchni zapomocą gąbki w poprzek. Polimeryzacja trwa około pół godziny.
Średnia wydajnośćjednego litra produktu wynosi 60 – 75 m2, podczas gdy powierzchnia użytkowastandardowego autobusu 12-metrowego wynosi około 105 m2, a dla tramwaju 15Tokoło 217 m2. To oznacza, że DPP dopojedynczej dezynfekcji wszystkich tramwajów 15T DPP potrzebowałby prawie 1810litrów produktu.
„