Poznańskie kontrole w 2013 r.

infotrans
14.02.2014 15:24

Poprawa funkcjonowania kontroli biletowej była jednym z najważniejszych zadań do wykonania przez Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu w ubiegłym roku. Druga połowa 2013r., zarówno w liczbach, jak i w licznych głosach pasażerów potwierdzają, że wprowadzane zmiany stopniowo przynoszą efekty. Pierwszych osiem miesięcy 2013 roku w kontroli biletowej ZTM było dużym wyzwaniem w procesie naprawczym wdrażanym przez dyrektora ZTM po objęciu stanowiska. Skuteczna kontrola jest niezwykle istotnym elementem transportu miejskiego. Dlatego priorytetem stało się zmotywowanie zespołu pracowników do efektywniejszych działań oraz wprowadzenie profesjonalnego zarządzania Działem Kontroli Biletowej ZTM. Jednym ze sposobów poprawy skuteczności kontroli było doprowadzenie do dokonania wyboru firmy zewnętrznej świadczącej usługę kontroli biletowej jako uzupełniającej dotychczas funkcjonujący system. W wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego 29 sierpnia 2013 r. zawarto umowę z firmą, która została zobowiązana wzmocnić kontrolę biletową. Efekty lepszego zarządzania pracownikami i zwiększenie liczby kontrolerów dość szybko przyniosły wymierne efekty. O ile w okresie od stycznia do sierpnia 2013 czynnie pracujących kontrolerów (takich, którzy przepracowali jeden dzień w miesiącu) było średnio ok. 26 (najwięcej w styczniu –29, najmniej w maju i sierpniu –23 i 22), to w kolejnych miesiącach wskaźnik rósł dynamicznie. We wrześniu na liniach pracowało bowiem 28 kontrolerów, a w następnych miesiącach: 38, 42 i 42 (średnia ok. 41). W styczniu 2014r. czynnych kontrolerów pracowało 48. To w naturalny sposób przełożyło się na większą liczbę skontrolowanych kursów transportu publicznego. Od stycznia do sierpnia 2013 średnio w miesiącu sprawdzano bilety w 4783 pojazdach, natomiast od września do grudnia średnio miesięcznie w 7551. Ten duży wzrost doskonale widać w statystyce za poszczególne miesiące. Jeśli w styczniu 2013 r. – najlepszym z pierwszych ośmiu miesięcy 2013 r. – skontrolowano 5337 kursów, to od września wskaźniki te wyniosły odpowiednio: 5216, 8550, 8160 i 8278. W styczniu 2014 ten wskaźnik wyniósł 9040, co w porównaniu do stycznia 2012 (6744) i stycznia 2013 (6848) stanowi spory wzrost. Zauważalny, także przez pasażerów, wzrost liczby kontrolerów w oczywisty sposób przełożył się na więcej wystawionych opłat dodatkowych. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2013 roku wystawiono ich 53.899 (średnia: 5988), natomiast w czterech ostatnich minionego roku 25.356 (średnia: 8452). Mimo pozytywnego trendu notowanego od września, ogółem wystawionych opłat dodatkowych (78.888) było mniej niż w roku 2012 (96.346) o około 18 proc. Natomiast liczba przeprowadzonych kontroli zwiększyła się ze 153.759 (2012) do 164.715 (2013) o 7 proc., co głównie wynika z efektów zmian i ich skutków w IV kwartale 2013 roku (42.283 kontrole).

Podsumowanie kontroli biletowej ZTM w 2013 rPodsumowanie kontroli biletowej ZTM w 2013 r
Osoby skierowane przez firmę zewnętrzną do realizacji umowy, wykonują czynności pomocnicze z wyłączeniem zadań powierzonych pracownikom ZTM zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych, a do takich należy kontrola biletów. Kryteriami oceny kompetencyjnej jest odbycie szkolenia zakończonego egzaminem teoretycznym i praktycznym oraz rekomendacja psychologa o posiadaniu stosownych kwalifikacji osobowościowych. Od dnia 1.01.2014r., w wyniku postępowania przetargowego do końca tego roku usługi dla ZTM Poznań będzie świadczyła firma Leasing Team Sp. z o.o. Jednak bardzo poważnie jest rozważana koncepcja wprowadzenia drugiej firmy zewnętrznej, co powinno przynieść poprawę jakościową i ilościową procesu kontroli. –„Należy podkreślić, że celem Zarządu Transportu Miejskiego nie jest i nie będzie śrubowanie rekordów w wystawianiu opłat dodatkowych, lecz prowadzenie systematycznych i regularnych kontroli biletowych. Naszą dewizą jest doprowadzenie do sytuacji, w której nie będzie się opłacało podejmować ryzyka jazdy bez ważnego biletu. Uczciwie płacący za przejazd pasażer ma prawo domagać się skutecznej kontroli, po to żeby nie finansował darmowych przejazdów gapowiczów. Wiele osób już dostrzegło więcej kontrolerów, ale poprawa całego systemu wciąż trwa. Zamierzamy doprowadzić do sytuacji, w której kontrolę biletową w transporcie organizowanym przez ZTM Poznań będzie prowadziło 60-70 osób, a kontrola będzie częstsza, ale na wysokim poziomie”–głosi komunikat na stronie ZTM.
Podsumowanie kontroli biletowej ZTM w 2013 rPodsumowanie kontroli biletowej ZTM w 2013 r
Równolegle ZTM Poznań chce zmotywować swoich pracowników do bardziej wytężonej pracy. Zarząd nie będzie już dłużej tolerował absencji w pracy, ponieważ w bezpośredni sposób osłabia to skuteczność kontroli biletowej i wpływa demoralizująco na pozostałych pracowników sumiennie traktujących swoje obowiązki. –„Dlatego w tym tygodniu podjęliśmy działania zmierzające do rozwiązania umów o pracę z kilkoma osobami z Działu Kontroli Biletowej ZTM Poznań, które miały długotrwałą absencję w pracy na przestrzeni lat 2010-2013, co uniemożliwiało efektywne realizowanie zamierzonych celów. Najmniejsza liczba dni absencji to 300, natomiast największa –blisko 900. Porządkowanie systemu kontroli biletowej to działanie konieczne i podejmowane dla dobra wszystkich pasażerów”–podkreślają przedstawiciele ZTM-u. Dalsze informacje tutaj