Poznańskie kontrole w 2013 r.
Poprawa funkcjonowania kontroli biletowej była jednym z najważniejszych zadań do wykonania przez Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu w ubiegłym roku. Druga połowa 2013r., zarówno w liczbach, jak i w licznych głosach pasażerów potwierdzają, że wprowadzane zmiany stopniowo przynoszą efekty. Pierwszych osiem miesięcy 2013 roku w kontroli biletowej ZTM było dużym wyzwaniem w procesie naprawczym wdrażanym przez dyrektora ZTM po objęciu stanowiska. Skuteczna kontrola jest niezwykle istotnym elementem transportu miejskiego. Dlatego priorytetem stało się zmotywowanie zespołu pracowników do efektywniejszych działań oraz wprowadzenie profesjonalnego zarządzania Działem Kontroli Biletowej ZTM. Jednym ze sposobów poprawy skuteczności kontroli było doprowadzenie do dokonania wyboru firmy zewnętrznej świadczącej usługę kontroli biletowej jako uzupełniającej dotychczas funkcjonujący system. W wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego 29 sierpnia 2013 r. zawarto umowę z firmą, która została zobowiązana wzmocnić kontrolę biletową. Efekty lepszego zarządzania pracownikami i zwiększenie liczby kontrolerów dość szybko przyniosły wymierne efekty. O ile w okresie od stycznia do sierpnia 2013 czynnie pracujących kontrolerów (takich, którzy przepracowali jeden dzień w miesiącu) było średnio ok. 26 (najwięcej w styczniu –29, najmniej w maju i sierpniu –23 i 22), to w kolejnych miesiącach wskaźnik rósł dynamicznie. We wrześniu na liniach pracowało bowiem 28 kontrolerów, a w następnych miesiącach: 38, 42 i 42 (średnia ok. 41). W styczniu 2014r. czynnych kontrolerów pracowało 48. To w naturalny sposób przełożyło się na większą liczbę skontrolowanych kursów transportu publicznego. Od stycznia do sierpnia 2013 średnio w miesiącu sprawdzano bilety w 4783 pojazdach, natomiast od września do grudnia średnio miesięcznie w 7551. Ten duży wzrost doskonale widać w statystyce za poszczególne miesiące. Jeśli w styczniu 2013 r. – najlepszym z pierwszych ośmiu miesięcy 2013 r. – skontrolowano 5337 kursów, to od września wskaźniki te wyniosły odpowiednio: 5216, 8550, 8160 i 8278. W styczniu 2014 ten wskaźnik wyniósł 9040, co w porównaniu do stycznia 2012 (6744) i stycznia 2013 (6848) stanowi spory wzrost. Zauważalny, także przez pasażerów, wzrost liczby kontrolerów w oczywisty sposób przełożył się na więcej wystawionych opłat dodatkowych. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2013 roku wystawiono ich 53.899 (średnia: 5988), natomiast w czterech ostatnich minionego roku 25.356 (średnia: 8452). Mimo pozytywnego trendu notowanego od września, ogółem wystawionych opłat dodatkowych (78.888) było mniej niż w roku 2012 (96.346) o około 18 proc. Natomiast liczba przeprowadzonych kontroli zwiększyła się ze 153.759 (2012) do 164.715 (2013) o 7 proc., co głównie wynika z efektów zmian i ich skutków w IV kwartale 2013 roku (42.283 kontrole).