Poznański ZTM udostępnia lokalizacje pojazdów
Zarząd TransportuMiejskiego w Poznaniu udostępnia już nie tylko rozkłady jazdy i dane dotyczącemiejsc na parkingach buforowych oraz typu „Parkuj i Jedź”, ale również – oddzisiaj – dane o rzeczywistym położeniu pojazdów komunikacji miejskiej. Toelement idei Smart City.
– Inteligentne miasto z myślą o mieszkańcach zbiera,zarządza i udostępnia dane po to, aby każdy mógł z nich swobodnie korzystać.Odbiorcami są między innymi deweloperzy, którzy wykorzystując te dane tworząserwisy i aplikacje, ułatwiające mieszkańcom codzienne wybory, chociażbydotyczące środka transportu – mówi Michał Łakomski, pełnomocnik PrezydentaMiasta Poznania ds. Smart City. – W ten sposób deweloperzy aplikacji stają siępośrednikami informacji między miastem a mieszkańcami, tworząc alternatywneźródła wiedzy. Tak się dzieje na całym świecie: dzięki otwartym danym powstajecoraz więcej nowoczesnych usług.
Zasada jest prosta: Do otwartych danych dostęp ma każdy imoże z nich korzystać bezpłatnie, nawet wówczas, gdy tworzy komercyjneprzedsięwzięcia.
– Wszystkie pomysły, które owocują stworzeniem przydatnychdla mieszkańców narzędzi, są niezwykle cenne– dodaje Jan Gosiewski, dyrektor ZTM w Poznaniu. – Po naszej stroniejest udostępnienie otwartych danych, a poprzez to inspirowanie deweloperówaplikacji i umożliwienie im dalszego wykorzystania pozyskanych informacji.
Dyrektor ZTM przypomina, że od początku ubiegłego roku nastronie internetowej www.ztm.poznan.pl istniejezakładka „Dla deweloperów”, na której zamieszczane są pliki zawierającerozkłady jazdy oraz dane dotyczące zajętości parkingów buforowych, a od dzisiaj– także pliki zawierające lokalizację pojazdów realizujących usługi na rzeczZTM. Dzięki najnowszym danym deweloperzy aplikacji będą mogli np. stworzyćnarzędzie pozwalające na podgląd aktualnej pozycji tramwajów i autobusów.
– Dzięki współpracy z partnerem technologicznym, PoznańskimCentrum Superkomputerowo-Sieciowym, dane z wielu systemów zostały zebrane i opracowanewedług międzynarodowego standardu zapisu danych o rozkładach jazdy iprzystankach, dzięki czemu można je pobrać w postaci plików GTFS-RT (Realtime)– mówi Daniel Wawrzyniak z ZTM, lider Grupy Mobilność funkcjonującej w miejskimZespole Smart City.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Również dzisiaj zostały udostępnione dane opisującedodatkowe cechy poszczególnych pojazdów kursujących na liniach ZTM. W pliku,oprócz numeru bocznego pojazdu, wyszczególniono, czy jest on niskopodłogowy,częściowo niskopodłogowy, czy jest wyposażony w rampę, klimatyzację, systemzapowiedzi głosowych, biletomat lub bileterkę,ładowarkę USB oraz czy znajduje się w nim miejsce do przewożeniarowerów. To informacje, które równieżmogą być przydatne dla deweloperów aplikacji, a w rezultacie – dla mieszkańców.
– Otwieramy dane, aby ułatwić funkcjonowanie w mieście i daćmożliwość współdecydowania o sposobie wykorzystania danych będących wposiadaniu Miasta – dodaje Daniel Wawrzyniak. – Cieszę się, że samorząd,wspólnie z partnerami biznesowymi, tworzy nowoczesne miasto.
„