Poznański transport na 500 dni przez EURO 2012
Projekty infrastrukturalne, które miały być zrealizowane przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej Euro2012 budzą wiele emocji. Zaplanowane inwestycje imponują rozmachem, ostatnie tygodnie upływały jednak raczej pod znakiem informacji… czego jednak „do Euro”nie uda się urzeczywistnić. Na 500 dni przed EURO2012, o inwestycjach które uda się zrealizować, mówili na konferencji prasowej prezes zarządu spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012 dr Andrzej Nowakowski i dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu, Zbigniew Rusak.
Spółka Infrastruktura Transportu Euro Poznań 2012 odpowiedzialna jest za pięć dużych projektów. Trzy z nich dotyczą bezpośrednio transportu publicznego, związane są bowiem z przebudową torowiska tramwajowego na ul. Grunwaldzkiej, przedłużeniem trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju i budową trasy tramwajowej na Rataje. Czwartym projektem jest poszerzenie ul. Grunwaldzkiej do standardu drugi dwujezdniowej, piątym –budowa Interaktywnego Centrum Historii Ostrowa Tumskiego. Na jakim etapie są obecnie realizowane inwestycje komunikacyjne?
PST i tramwaj na Franowo
Przedłużenie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju ma odciążyć przeładowane węzły komunikacyjne w centrum miasta, w szczególności –most Teatralny. Na odcinku od mostu Teatralnego tramwaj pojedzie wzdłuż ul. Roosevelta, w miejscu obecnych torów postojowych dla pociągów regionalnych, włączając się w torowisko na ul. Głogowskiej na wysokości kolejowego Dworca Zachodniego. Obok trasy o długości ok. 2 km, wybudowana zostanie pętla tramwajowa za Dworcem Zachodnim. Inwestycja ma już pozwolenie na budowę, trwa przetarg na wykonawcę robót budowlanych. Wstępnie zakwalifikowano do niego sześć podmiotów –są to konsorcja, do których wysłane zostały oczekiwania cenowe, a aktualnie trwa zbieranie ofert. Pod koniec lutego planowane jest podpisanie umowy z wykonawcą. Jeżeli nie będzie protestów, to z początkiem marca, jeżeli natomiast pojawią się ewentualne protesty to z dniem 1 kwietnia wykonawca wchodzi na trasę Poznańskiego Szybkiego Tramwaju –ogłosił na konferencji dr Andrzej Nowakowski. Zdaniem Prezesa spółki Infrastruktura, inwestycja nie jest zagrożona, do Dworca Zachodniego tramwaje dojadą nową trasą w kwietniu lub maju 2012 r.
Drugą inwestycją prowadzoną przez spółkę Infrastruktura jest przedłużenie trasy tramwajowej z os. Lecha na Franowo. Już w pierwszym etapie przetargu pojawił się protest –potencjalni wykonawcy krytykowali krótki, zaledwie dwunastomiesięczny termin zrealizowania budowy. Ostatecznie do przetargu stanęło 9 konsorcjów. Wykonawca inwestycji ma być wyłoniony pod koniec lutego, a prace budowlane ruszą z początkiem marca. Na nowej trasie z os. Lecha, wzdłuż ul. Piaśnickiej do pętli Franowo zlokalizowane będą cztery nowe przystanki: Piaśnicka, Kurlandzka, Centrum Handlowe M1 i Szwajcarska. Jednocześnie przebudowany zostanie przystanek os. Lecha, a znajdująca się tu pętla tramwajowa ulegnie likwidacji. Trasa na Franowo będzie miałą długość ok. 2,5 km. Podobnie jak Poznański Szybki Tramwaj, poprowadzona zostanie w wykopie, dodatkowo, na odcinku od ul. Chartowo do ul. Kurlandzkiej zabudowanym lekkim przykryciem.
Kontrowersyjny wiadukt
Trzecim projektem „tramwajowym”jest „Odnowa infrastruktury transportu publicznego w związku z organizacją EURO 2012 w Poznaniu”. Podzielony on został na dwa etapy. Pierwszy etap to przebudowa skrzyżowania dróg krajowych 5 i 11 z ul. Grunwaldzką –czyli ronda im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego. Wyniki przetargu mają być znane w marcu, a już w kwietniu tego roku inwestor mógłby rozpocząć prace budowlane. Obok samego ronda, ta część projektu zakłada modernizację torowiska tramwajowej w ciągu ul. Grunwaldzkiej, na odcinku od ul. Matejki do węzła Bałtyk (sam węzeł ma być remontowany później, wraz z rondem Kaponiera). W pierwszej kolejności remontowane będzie torowisko czy jednak najpierw ruszy modernizacja ronda? Na chwilę obecną nie wiadomo, w jakiej dokładnie kolejności przebiegać będą prace inwestycyjne.
Dużo emocji budzi drugi etap inwestycji –obejmujący odcinek ul. Grunwaldzkiej pomiędzy ul. Smoluchowskiego a pętlą tramwajowo-autobusową na Junikowie. Kontrowersje budzi tu pomysł budowy dwupoziomowego skrzyżowania przy ul. Smoluchowskiego –gdzie docelowo (choć nie wiadomo kiedy) ul. Grunwaldzka krzyżować się będzie z trzecią ramą komunikacyjną miasta. W chwili obecnej nie wiadomo kiedy trzecia rama powstanie –gdyby okazało się jednak iż miasto nie jest w stanie finansować gigantycznej inwestycji pierścienia drogowego, budowane wiadukty przez wiele lat mogą być niewykorzystane. Projekt wiaduktu i trasy tramwajowej jest łączny –tłumaczył dr Andrzej Nowakowski. Nie ma zatem możliwości zmiany projektu (czyli zrezygnowania z wiaduktu) –oznaczałoby to bowiem poślizg czasowy a przebudowa ul. Grunwaldzkiej nie zostałaby zakończona przed Euro2012. Inwestycja ma już złożony wniosek o pozwolenie na budowę, a decyzja lokalizacyjna dla niej stała się prawomocna. Z danych spółki Infrastruktura wynika, że wariant ze skrzyżowaniem dwupoziomowym kosztować będzie (uwzględniając koszt realizacji robót budowlanych brutto i netto, VAT do odzyskania i wartość dofinansowania z PO IiŚ) ok. 20,7 mln zł, o 2,6 mln zł więcej niż w wersji ze skrzyżowaniem jednopoziomowym.
Kaponiera –na później
Projekty związane z transportem publicznym realizowane są przy wsparciu funduszy unijnych. Wyłącznie na własne środki może jednak liczyć miasto przy realizacji inwestycji typowo drogowych. Tak jest z przebudową ul. Grunwaldzkiej do standardu drogi dwujezdniowej, na odcinku od węzła Smoluchowskiego do Junikowa. Tu władze znaleźć muszą ok. 34 mln zł. Być może uda się zaoszczędzić na przetargach przy innych inwestycjach i wykorzystać pieniądze właśnie na przebudowę ul. Grunwaldzkiej.
Do Euro2012 nie uda się zmodernizować węzła rondo Kaponiera, wraz z towarzyszącym mu węzłem Bałtyk. Inwestycja ta przełożona została na później. W czasie odsunięte zostały także przebudowy torowisk w południowo-zachodniej części miasta. Pierwotnie projekt „Odnowa infrastruktury transportu publicznego”obejmował modernizację tras tramwajowych nie tylko na Grunwaldzkiej, ale także na ul. Przybyszewskiego, Reymonta oraz Hetmańskiej. Zrealizowana zostanie tylko Grunwaldzka. Realizacja inwestycji na Euro2012 nie może przebiegać w oderwaniu od tych projektów, które przełożono na później. Prace nie są wstrzymane z powodu braku pieniędzy, te projekty są cały czas przygotowywane. Z punktu widzenia transportu zbiorowego, rozłożenie tych inwestycji w czasie jest korzystne – tłumaczył Zbigniew Rusak.
Realizowane inwestycje wynikają m.in. z ustaleń pomiędzy miastem a UEFA. W pobliżu centrów handlowych mają być lokalizowane parkingi Park&Ride, które cieszyć się będą popularnością tylko wtedy, gdy dawać będą możliwość szybkiego dotarcia na stadion miejski –zatem przede wszystkim przy wykorzystaniu sprawnie działającej komunikacji tramwajowej. Emocje wzbudza także fakt, że po likwidacji zajezdni tramwajowej przy ul. Gajowej, miejski przewoźnik już dziś nie mieści taboru tramwajowego w zajezdniach. Przebudowa ul. Grunwaldzkiej spowoduje odcięcie od reszty sieci torów odstawczych przy pętli tramwajowej Budziszyńska, co spowoduje konieczność nocowania na ulicach miasta kilkudziesięciu dodatkowych pociagów tramwajowych. My jako organizator transportu musimy przygotowywać różne warianty. Po wyłonieniu wykonawcy przyjrzymy się procesowi technologicznemu w taki sposób, by możliwe było jak najdłuższe utrzymanie dojazdu do torów odstawczych. Grunwaldzka bez względu na to co by się działo musi być gotowa w kwietniu 2012. Jeżeli pozostawienie dojazdu do torów odstawczych miałoby wydłużyć proces inwestycyjny, to na to zgody nie będzie –tłumaczył Zbigniew Rusak.