Poznański raport ze sprzedaży biletów – styczeń 2014
infotrans
07.03.2014 22:09
Poznański raport ze sprzedaży biletów – styczeń 2014
W styczniu 2014 roku w Poznaniu sprzedano 12,47 proc. biletów mniej, niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Prezentujemy pierwszy tegoroczny raport ze sprzedaży biletów, w którym porównujemy liczbę i wartość sprzedaży biletów w styczniu roku 2014 i 2013.Analizując poszczególne rodzaje biletów, wielkość sprzedaży uległa pogorszeniu we wszystkich ich rodzajach oraz sprzedaż ogółem. Szczególnie duży spadek odnotowano w ramach biletów krótkookresowych (głównie 48-godzinnych: -50,33 proc. oraz 72-godzinnych: -42,01 proc.). Nie miało to jednak znacznego wpływu na ogólną wartość sprzedaży. Spośród pozostałych rodzajów biletów, więcej niż w analogicznym miesiącu roku ubiegłego sprzedano biletów jednoprzejazdowych (do 10 przystanków i powyżej 10 przystanków). Pomimo to ogólna liczba sprzedanych biletów jednorazowych, jak i długookresowych zmalała odpowiednio o: 12,42 proc. i 8,45 proc. Duży udział w mniejszej liczbie sprzedanych biletów jednorazowych miał regres w biletach 30-minutowych, spowodowany tzw. „promocją biletów jednorazowych”. W styczniu 2013 r. bilety 15-minutowe obowiązywały nominalne 15 minut natomiast bilety 30-minutowe 45 minut (czas obowiązywania biletu 15-minutowego Rada Miasta Poznania wydłużyła dopiero na sesji w marcu). W tym roku bilet 15-minutowy ma ważność 25 minut, co oznacza że spadło zapotrzebowanie na bilet 30-minutowy, ponieważ 15-minutowy zazwyczaj pasażerom wystarcza. Spowodowało to spadek sprzedaży biletów 30-mintowych o ponad 350 tys. szt. (42 proc.) i spadek przychodów z ich sprzedaży o ponad 0,9 mln zł (45 proc.).
Na spadek sprzedaży biletów długookresowych wpływ miało głównie zmniejszenie sprzedaży biletów 30-dniowych. Przyczyną tego zjawiska jest przede wszystkim skorzystanie przez wielu klientów z bardzo korzystnych biletów 120- i 150-dniowych, a tym samym rezygnacja z biletu 30-dniowego. Obecność w taryfie biletów semestralnych zmienia strukturę sprzedaży już od sierpnia 2013 r., więc nie powinno byś zaskoczeniem, że w kolejnym miesiącu sprzedaż biletów 30-dniowych jest słabsza, a wyższa biletów na okresy dłuższe niż 30 dni.
Wraz ze spadkiem ilości sprzedanych biletów odnotowano niewielki spadek wartości sprzedaży -5,77 proc. Znaczący wpływ na to zjawisko miał spadek sprzedaży biletów jednorazowych. Wartość sprzedaży biletów długookresowych w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego pozostała prawie niezmienna (wzrost o 0,51 proc.), pomimo znacznych spadków sprzedaży poszczególnych rodzajów biletów. Potwierdza to, że część pasażerów zrezygnowała z dotychczasowych biletów długookresowych na rzecz biletu semestralnego.