Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Poznański Itiner ruszył!

infotrans
17.03.2009 21:36
Od 10 marca dostępna jest strona itiner.pl. Można tutaj pobrać darmową aplikację na telefony komórkowe, zawierającą rozkład jazdy komunikacji miejskiej Poznania. Aktualnie program dostępny jest w wersji testowej (beta), stąd dostawca programu –firma Itiner –prosi o przesyłanie wszelkich uwag, sugestii i zauważonych błędów. Na stronie można się również zarejestrować, dzięki czemu będziemy otrzymywać darmowy newsletter, zawierający informacje o nowych wersjach programu oraz o aktualizacjach rozkładów jazdy.
ABC itinera
Szerzej o poznańskim projekcie pisaliśmy przy okazji przyznanego wyróżnienia na targach TRANSEXPO 2008 (http://transinfo.pl/text.php?from=tag&id=22713), ale teraz w skrócie opiszemy jego podstawowe cele. Itiner to nazwa projektu i jednocześnie nazwa firmy typu starup, której założycielem jest Jacek Jelonek, pracownik Instytutu Informatyki Politechniki Poznańskiej. Flagowym produktem firmy jest program działający na telefonach komórkowych, dostarczający pasażerom rozkład jazdy pojazdów komunikacji miejskiej. Dzięki współpracy z Instytutem Informatyki PP i Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Poznaniu, aktualnie testowana jest możliwość dostarczania pasażerom informacji o rzeczywistym czasie oczekiwania na autobusy czy tramwaje. Najbliższe plany związane z rozwojem systemu to przygotowanie rozkładów jazdy dla kolejnych miast, uzupełnienie programu o wyszukiwarkę optymalnych połączeń komunikacyjnych oraz finalizacja aplikacji dla osób niewidomych. Osoby zaangażowane w rozwój projektu to absolwenci Informatyki Politechniki Poznańskiej –Marcin Erdmann, Roman Kamyk i Jacek Jelonek. I właśnie z głównodowodzącym projektem –Jackiem Jelonkiem rozmawialiśmy o starcie Itinera w Poznaniu:
TransInfo.pl: Ilu jest obecnie użytkowników Itinera? Jakie są opinie na jego temat?
Serwis wystartował zaledwie kilka dni temu, stąd do tej pory mieliśmy około 1000 odwiedzin. Osoby przeglądające naszą stronę to głównie Poznaniacy, ale mieliśmy także odwiedziny z Warszawy, Wrocławia, Katowic, Krakowa, itd. Mamy nadzieje że dzięki m.in. informacji w TransInfo kolejne osoby zainteresowane transportem publicznym dowiedzą się o naszym systemie.
TransInfo.pl: Czym Itiner różni się od dotychczasowych rozkładów jazdy pojazdów dostępnych w telefonach komórkowych?
Poniżej wypisałem zalety programu. Oprócz pierwszej z nich, pozostałe funkcje są unikalne i żaden inny, znany nam, mobilny system informacji pasażerskiej nie oferuje ich. Zalety to:
– szybki dostęp do rozkładu jazdy, nie wymagający łączenia się programu z Internetem,
– wyświetlanie rozkładu jazdy w oparciu o kalendarz, uwzględniający święta oraz ograniczenia czasowe zawarte w legendach,
– wygodne wybieranie numeru linii czy nazwy przystanku z listy, w oparciu o słownik 'T9′ lub standardowy sposób pisania typu 'ABC’,
– obsługa i zarządzanie dowolną liczbą rozkładów jazdy,
– aktualizacja rozkładów jazdy bezpośrednio z programu,
– możliwość uzyskania informacji o rzeczywistym czasie oczekiwania na pojazd danej linii (funkcja ta jest obecnie testowana w Poznaniu),
– wielojęzyczny, graficzny interfejs aplikacji, umożliwiający dostosowanie wyglądu programu do indywidualnych preferencji użytkownika,
– wsparcie dla dotykowych telefonów komórkowych.
TransInfo.pl: Jak wygląda kwestia dostępności usługi – czy wszystkie telefony mogła obsłużyć Itinera? 
Podstawowe wymagania co do telefonu to możliwość uruchamiania programów w języku JAVA (MIDP w wersji 2.0) oraz ok. 1 MB wolnej pamięci. Stąd praktycznie na wszystkich aktualnie sprzedawanych telefonach itiner będzie działał. Natomiast na starszych, ze względu na wymagania pamięciowe, mogą pojawić się problemy. 
TransInfo.pl: Itiner to nazwa projektu i jednocześnie nazwa firmy. W jaki sposób itiner ma –mówiąc kolokwialnie –„zarobić na siebie”, skoro aplikacja jest udostępniana za darmo?
Zależy nam, aby aplikacja była udostępniana pasażerom za darmo, więc w najbliższej przyszłości dochód firmy wiążemy z umowami zawieranymi z przedsiębiorstwami komunikacji miejskiej. Mamy też inne pomysły, ale o nich nie chciałbym jeszcze mówić.
TransInfo.pl: Jak obecnie wygląda kwestia współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Poznaniu? Jak ją oceniacie i jakiego typu dane potrzebujecie od przewoźnika?
Tak jak wspomniałem, system jest dostępny dopiero od kilku dni, stąd nie mamy jeszcze odzewu i komentarzy ze strony użytkowników, jak również ze strony MPK w Poznaniu.
TransInfo.pl: Najbliższe plany to przygotowanie rozkładów jazdy dla kolejnych miast – czy możemy już powiedzieć, jakie kolejne aglomeracje są na „celowniku”Itinera?
Kolejne miasta, dla których planujemy przygotować bazy rozkładów jazdy to: Wrocław, Warszawa oraz Białystok.
TransInfo.pl: W planach jest także uzupełnienie programu o wyszukiwarkę optymalnych połączeń komunikacyjnych oraz finalizacja aplikacji dla osób niewidomych. Jak daleko są zaawansowane te projekty i jak będzie działać aplikacja dla osób niewidomych?
Zarówno wyszukiwarka jak i program dla osób niewidomych będzie dostępny w ciągu najbliższych kilku miesięcy. O całym projekcie, w tym o aplikacji dla osób niewidomych, można przeczytać szerzej na stronie TransInfo – http://transinfo.pl/text.php?from=tag&id=22713.
TransInfo.pl :Bardzo dziękuje za rozmowę!