Poznań: nadchodzi ITS
Dofinansowany z pieniędzyunijnych projekt „System ITS Poznań”, czyli Inteligentnego SystemuTransportowego, znajduje się właśnie w fazie realizacyjnej. Na ulicach iskrzyżowaniach Poznania prowadzone są instalacje setek urządzeń. Głównymikomponentami systemu ITS są System Zarządzania Ruchem, System ZarządzaniaTransportem Publicznym oraz System Informacji dla Podróżnych.
Obecnie ok. 70 ze 115modernizowanych skrzyżowań jest gotowych do pracy w nowej generacji systemieobszarowego sterowania ruchem. Ideą tego modelu jest sterowanie adaptacyjne,oparte o przeprowadzane w sposób ciągły pomiary ruchu. Sterowniki pracujące wdanym obszarze potrafią dostosować swoją pracę (długość cyklu oraz długośćświatła zielonego) do aktualnej sytuacji ruchowej w sposób automatyczny,również tworząc na bieżąco tzw. „zieloną falę” na ciągach głównychulic, na których zaplanowano koordynację.
Głównym celem Systemu ZarządzaniaTransportem Publicznym jest dostarczenie narzędzi aplikacyjnych do sprawnego kierowaniaruchem pojazdów. Współdziałanie z systemem sterowania daje również możliwośćsprawniejszego udzielania priorytetu pojazdom komunikacji publicznej naskrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Dzieje się to dzięki instalowanymurządzeniom do przesyłania informacji pomiędzy pojazdem, a sterownikiemsygnalizacji świetlnej. W oparciu o te informacje (takie jak np. informacje otym, czy pojazd opóźniony, przyspieszony lub punktualny) można warunkowaćpoziom udzielanego priorytetu, czyli bardziej lub mniej ograniczać”zielone” dla kierowców indywidualnych. Projekt zakłada instalacjeurządzeń dających tą funkcjonalność w całym taborze MPK – obecnie ponad 60%pojazdów jest już w nie wyposażonych.
System Informacji dla Podróżnychto trzeci bardzo ważny komponent Systemu ITS Poznań, który można podzielić naczęść ułatwiającą uzyskanie rzeczywistej informacji dla podróżującychkomunikacją publiczną oraz podróżujących pojazdami indywidualnymi. Dlapasażerów komunikacji publicznej system ITS oznacza 87 tablic przystankowych,które informować będą o czasach dojazdu na podstawie rzeczywistych lokalizacjipojazdów, a także portal internetowy – dostępny również dla urządzeń mobilnych.Obecnie zainstalowanych jest już 25% tablic. Dla kierowców indywidualnychprzewidziany jest również portal internetowy, informujący o aktualnymobciążeniu ulic Poznania oraz dający informację o utrudnieniach. Dodatkowo 12dużych tablic zmiennej treści będzie prezentowało informacje przed węzłamikomunikacyjnymi, dając pogląd na temat rzeczywistych czasów dojazdu np. docentrum. Informacja ta posłuży kierowcom w podejmowaniu decyzji, co do wyborutrasy. Tablice te są już zainstalowane i prowadzone są testy ich pracy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zakończenie prac i uruchomieniesystemu w pełnej funkcjonalności nastąpi do 30 września 2015.
„