Poznań: miasto szuka nowego operatora ronda Kaponiera
Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu opracował i ogłosił całkowicie nową procedurę mającą wyłonić operatora zarządzającego obiektem węzła przesiadkowego rondo Kaponiera.Po zakończeniu przebudowy planowanej na listopad 2015 roku projekt Kaponiera zyska nową jakość. W efekcie obiekt będzie miał trzy poziomy (0, -1 i -2), a ich łączna powierzchnia wynosiła będzie około 23.000 mkw. Zlokalizowane będą tam powierzchnie komercyjne z przeznaczeniem na cele usługowe, handlowe i gastronomiczne.Nowa Kaponiera nie tylko zyska nowy wygląd, ale także w zdecydowany sposób ułatwi pasażerom korzystanie z usług transportu publicznego. Będzie możliwość szybkiej i wygodnej komunikacji pomiędzy przystankiem tramwajowo-autobusowym na powierzchni a tramwajowym na poziomie -2 dla linii funkcjonujących na przedłużeniu trasy PST do Dworca Zachodniego PKP. Na przystanku tramwajowo-autobusowym będą się zatrzymywały zarówno tramwaje, jak i autobusy, co także przyczyni się do szybszych oraz łatwiejszych przesiadek.Ogłoszone postępowanie ma doprowadzić do udzielenia przez Miasto Poznań koncesji na:- pełnienie funkcji operatora zarządzającego przebudowanym Rondem Kaponiera- roboty budowlane polegające na wykonaniu prac wykończeniowych i instalacyjnych obejmujących powierzchnie/lokale komercyjne oraz parkingi, wraz z dostawą i montażem niezbędnych urządzeń i wyposażenia.Celem postawionym przed operatorem będzie kompleksowe zarządzanie węzłem przesiadkowym, powierzchniami komercyjnymi i parkingiem. Chodzi także o komercjalizację rozumianą jako pozyskanie najemców (dzierżawców) poszczególnych powierzchni komercyjnych, a ponadto stałe zarządzanie całym obiektem (zarządzanie techniczne, eksploatacyjne oraz komercyjne).Poza powierzchnią komercyjną w obiekcie znajdą się także (na poziomie -2) zabytkowe fortyfikacje. Tzw. Kaponiera Kolejowa zostanie odsłonięta dla oglądających, będzie ją można zobaczyć za szybą. Pierwsze (odwołane z powodu braku złożenia ofert) postępowanie dotyczące wyboru operatora wskazało na brak zainteresowania potencjalnych zainteresowanych ponoszeniem nakładów na zagospodarowanie Kaponiery Kolejowej. Dlatego Miasto Poznań zostało zmuszone do wyłączenia zabytkowych fortyfikacji z obecnego konkursu, a sprawa ta będzie realizowana w przyszłości – w zależności od możliwości budżetowych. Zawarcie umowy koncesji planowane jest na III/IV kwartał 2015 roku.