Poznań ma nowy System Informacji Miejskiej

infotrans
05.09.2017 09:46

Poznań przygotowałnowy System Informacji Miejskiej.

Jest to całościowe,spójne i czytelne opracowanie obejmujące wszystkie obszary informacji wprzestrzeni miasta. Dzięki niemu łatwiej będzie się odnaleźć mieszkańcom,pasażerom komunikacji publicznej, turystom i kierowcom – mówi MaciejWudarski, zastępca Prezydenta Miasta Poznania.

W ramach informacji pasażerskiej już z początkiem września2017 roku zmieni się grafika wszystkich materiałów umieszczanych w gablotachwiat przystankowych i autobusowych, w tym schematy linii komunikacji miejskiej.Nowością będzie wprowadzenie na wiatach do końca 2017 roku kolorowych kółek znumerami linii tramwajowych, a także wyrazistych tablic z nazwami przystanków.Kolejnym elementem będzie oznakowanie terenów nadwarciańskich, które już wniewielkim fragmencie pojawiło się w tym roku w ramach przystanków tramwajuwodnego, czy plaż miejskich. Pylony z mapami atrakcji turystycznych orazkierunkowskazy pojawią się prawdopodobnie w przyszłym sezonie. W niedługimnatomiast czasie zostanie zrealizowane oznakowanie Plażojady – szlakurowerowego łączącego trzy poznańskie jeziora: Rusałka, Strzeszyńskie iKierskie. Zmieni się także oznakowanie cmentarzy. Zgodnie z nową koncepcjąoznakowana została podlegająca Zarządowi Zieleni Miejskiej Cytadela oraz niektóreparki i tereny zielone.

Nowa księga SIMzawiera wszystkie elementy, na których powinien opierać się dobrzezaprojektowany, spójny i funkcjonalny system informacji – informuje PiotrLibicki, pełnomocnik Prezydenta ds. Estetyki Miasta. – Określona zostałaczcionka, podstawowe zasady konstruowania oznakowań w zależności od miejsca iodbiorcy, do którego skierowany jest komunikat, a także zestaw dedykowanychmiastu atrakcyjnych ikon – dodaje plastyk miejski.

Zgodnie z nowym SIM zaprojektowane zostały tablice adresowei ulicowe, kierunkowskazy kierujące pieszych, informacja dla kierowców, pylonymiejskie w podziale na pylony śródmiejskie, osiedlowe i historyczne, pieszewęzły komunikacyjne, informacja historyczna, a także cała informacja pasażerskadla użytkowników komunikacji miejskiej. System objął także szczegółoweoznakowanie rzeki Warty oraz terenów zielonych i rekreacyjno- sportowych.

System będzie wdrażany stopniowo, tak by nie generowaćdodatkowych kosztów. Natomiast o dedykowane środki budżetowe będziemy zabiegaćw przypadku informacji pieszej, która dziś wydaje się nieatrakcyjna i niecoarchaiczna, nieprzystająca do nowoczesnego miasta. Tu nowością będzie związaniepieszego z kolorem żółtym. Na nośnikach kierujących pieszych do celu pojawi sięludzik na żółtym tle, a schemat miasta będzie uwzględniał tzw. walking dystans,czyli obiekty w zasięgu pięciominutowego spaceru.

Pierwszy System Informacji Miejskiej w Poznaniu powstał w2003 roku. Był on nowoczesny jak na swój czas i przez wiele lat doskonalespełniał swoją rolę. Po kilkunastu jednak latach stracił w części naatrakcyjności. Nie mógł także uwzględniać nowych obszarów informacji, które odtego czasu stały się naszą rzeczywistością. Te słabe strony dostrzeżono w 2014roku w związku z koniecznością oznakowania przejścia podziemnego pod ul. Matyi.Okazało się, że system ten nie dysponuje zadawalającymi rozwiązaniami w zakresieoznakowania węzłów komunikacyjnych. Na bazie opracowanych przez firmęPropaganda wytycznych podstawowych (Uniwersalnego Systemu Komunikacji) powstałooznakowanie dla tego węzła, które spotkało się z pozytywną oceną użytkowników.Kolejne elementy pojawiające się w przestrzeni miasta – oznakowanie wiat,stacji roweru miejskiego, tablic ITS, biletomatów – były już projektowanezgodnie z tymi założeniami.

W 2016 roku Miasto ogłosiło przetarg na opracowanie nowegoSystemu Informacji Miejskiej. Był on wypadkową trzech elementów: sprawdzonychrozwiązań starego SIM, projektów zrealizowanych do tej pory w przestrzenimiasta już w nowej konwencji oraz wizji projektantów wyłonionych w przetargu.

Z końcem 2016 roku konsorcjum firm DoubleBrand i Kreativiawykonały to zadanie w ścisłej współpracy z licznymi miejskimi jednostkami podkierownictwem oddziału promocji Gabinetu Prezydenta oraz pełnomocnikaPrezydenta ds. Estetyki Miasta. W pracy wzięły również udział inne wydziałym.in. zespół konserwatora zabytków, Biuro Koordynacji Projektów i RewitalizacjiMiasta, Wydział Gospodarki Nieruchomościami, a także jednostki miejskie – ZDM, ZTM, MPK oraz Poznańska LokalnaOrganizacja Turystyczna i Centrum Turystyki Kulturowej TRAKT.

Dzięki zaangażowaniutak wielu stron udało nam się stworzyć kompleksowe opracowanie, które obejmujewszystkie obszary informacji w przestrzeni miasta. To ważne zarówno dlawizerunku, jak i promocji miasta – wyjaśnia Patryk Pawełczak, zastępcadyrektora Gabinetu Prezydenta. – Mając tak spójny system, możemy gowykorzystywać w akcjach informacyjnych dotyczących poszczególnych obszarów, np.zmian komunikacyjnych, czy atrakcji nad Wartą. Mamy także materiał graficzny dokampanii społecznych prowadzonych przez Oddział Promocji, jak np. Przesiądź się!czy Trzymaj czystą Wartę – w obu kampaniach wykorzystywaliśmy piktogramy,będące elementami SIM – dodaje Patryk Pawełczak.

Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.poznan.pl/przestrzenpubliczna.