Poznań chce przelotowych linii nocnych. Plus nowe numery

infotrans
01.11.2020 09:00

Wygodniejsze przesiadki, zwiększenie możliwości bezpośrednich przejazdów dla pasażerów i nocna obsługa komunikacyjna nowych rejonów Poznania – to podstawowe założenia zaproponowanej przez Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Zmiany miałyby wejść w życie od 1 stycznia 2021 r.

Najpierw konsultacje

30 października podczas Komisji Transportu i Polityki Mieszkaniowej Rady Miasta Poznania propozycja została przedstawiona radnym. ZTM zwrócił się z prośbą o opinię także do rad osiedli.

-„Zależy nam na podniesieniu standardu komunikacji nocnej. Chcemy, żeby była ona bardziej dostępna dla większej liczby pasażerów i obejmowała więcej niż obecnie rejonów miasta – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Podstawą zaproponowanej zmiany jest połączenie większości nocnych linii autobusowych w tzw. przelotowe. Dziś głównym miejscem, w którym spotyka się większość linii nocnych jest rondo Kaponiera, gdzie znajduje się przystanek początkowy/końcowy. Po zmianie, autobusy linii nocnych także będą zatrzymywały się na Kaponierze – która stanowiłaby najważniejsze miejsce na przesiadkę – ale byłby to przystanek przelotowy na trasie do innego rejonu Poznania, a nie końcowy. To pozwoli zwiększyć możliwość bezpośrednich połączeń.

Zmiana numeracji

Propozycja obejmuje zmianę tras niektórych linii – wszystko w celu obsłużenia komunikacją nocną większej części Poznania, niż obecnie. Pasażerowie zyskają większe możliwości korzystania transportu oraz więcej bezpośrednich połączeń.

Przy okazji planowana jest zmiana numeracji linii nocnych. Nowe numery linii w miarę możliwości będą nawiązywać do obecnych, np. linia nr 218 będzie kursować zamiast linii nr 248 i 238. Ponadto grupy linii, np. para 212 i 222, na których autobusy w dużej mierze jeżdżą tą samą trasą, dają możliwość odróżnienia wariantów linii, obrazując jednocześnie zasadniczy przebieg. Zależy nam, na jak najbardziej przystępnej i przyjaznej komunikacji.

Numeracja linii od 201 do 231 będzie dotyczyć nocnych linii miejskich, natomiast numeracja rozpoczynająca się od 250 dotyczyć będzie linii podmiejskich.

Nocny monitoring

Warto dodać, że Zarząd Transportu Miejskiego będzie prowadził cykliczne analizy potoków pasażerskich na liniach nocnych, tak, żeby w przyszłości móc zaproponować kolejne rozwiązania poprawiające jakość komunikacji nocnej.

Pomiary napełnień zostały zaplanowane już w związku ze zmianami na liniach nocnych od 1 na 2 listopada. Przypomnijmy, że ze względu na prace na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju oraz z uwagi na zbliżający się kolejny etap prac na rondzie Rataje, linia nr 201 wraz z zastępującą ją linią nr 231 będą kursować do pętli tramwajowo-autobusowej Unii Lubelskiej. W zależności od wyników pomiarów, być może taka zamiana zostanie przyjęta na stałe.