Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Powstanie krakowska Strefa Czystego Transportu. Do końca 2022

infotrans
12.01.2022 17:30

Pod koniec tego roku zostanie wprowadzona Strefa Czystego Transportu w Krakowie – zapowiedział Zarząd Transportu Publicznego. (ZTP).

Minimalny jej obszar będzie ograniczony tzw. drugą obwodnicą. W lutym urzędnicy przedstawią kilka wariantów wprowadzenia strefy.

kilka wariantów

Jak przekazał w środę Sebastian Kowal z ZTP, konieczność wyznaczenia Strefy Czystego Transportu (SCT) w Krakowie wynika z obowiązującego Programu Ochrony Powietrza dla Małopolski. Wskazuje on minimalny obszar, na jakim należy wprowadzić strefę w stolicy regionu w 2022 r. To obszar ograniczony tzw. drugą obwodnicą.

Program sugeruje także, jakie normy pojazdów powinny zostać przyjęte w zasadach jej obowiązywania.

-„Aktualnie jesteśmy na etapie przygotowywania scenariuszy, na jakich zasadach i które pojazdy, z jakimi normami euro będą mogły wjeżdżać do Strefy Czystego Transportu” - wskazał Kowal.

Według niego w lutym ZTP będzie chciał przedstawić kilka wariantów wprowadzenia SCT. Przygotowane projekty zostaną poddane opinii społecznej w ramach konsultacji zaplanowanych na marzec i kwiecień.

-„Pokażą one nam, jaki wariant wprowadzenia SCT jest najbardziej akceptowalny przez krakowian. Oczywiście, w ramach konsultacji, mieszkańcy będą mogli wprowadzić najważniejsze dla nich zmiany w zapisach dotyczących strefy. Wtedy, przy wspólnie określonym celu, będziemy wiedzieć, w jakim okresie czasu i jakie efekty jesteśmy w stanie osiągnąć” - ocenili przedstawiciele ZTP.

Zgodnie z planami w czerwcu projekt uchwały w tej sprawie, zawierający założenia wypracowane podczas konsultacji, warsztatów i komisjach Rady Miasta Krakowa zostanie skierowany pod obrady miejskich radnych. Strefa Czystego Transportu powinna zacząć obowiązywać jeszcze w br.

Kraków pionierem

Jak przypomnieli urzędnicy, SCT nie wprowadzają zakazu wjazdu dla samochodów, jak Strefa Ograniczonego Ruchu, a jedynie określają, jaką ilość zanieczyszczeń pojazdy mogą emitować, co oznacza zazwyczaj, że do strefy nie można wjechać kilkunastoletnim dieslem.

Kraków – wskazano - jako pierwsze miasto w Polsce przeprowadził w 2019 roku innowacyjne pomiary rzeczywistej emisji zanieczyszczeń z pojazdów poruszających się po ulicach. Pokazały one, że 12 proc. aut emituje aż połowę wszystkich zanieczyszczeń samochodowych. Są to kilkunastoletnie lub starsze diesle. Obecnie wspólnie z Polskim Alarmem Smogowym przeprowadzane są ponowne badania.(PAP)