Powstanie centrum przesiadkowe w Zielonej Górze. Skanska!
Do marca 2018 r. w sąsiedztwie dworca PKP w Zielonej Górze powstanie nowoczesne centrum przesiadkowe. W środę Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze podpisał umowę z wykonawcą inwestycji. Centrum za prawie 20 mln zł wybuduje Skanska.
„Rozpoczynamy zmianę myślenia o komunikacji w mieście. Tworząc centrum przesiadkowe chcemy, aby więcej osób korzystało z komunikacji miejskiej autobusowej, jak również komunikacji szynowej, którą będziemy chcieli wprowadzić (na bazie istniejących linii PKP ? PAP)” – powiedział PAP prezydent Zielonej Góry Janusz Kubicki. Dodał, że każda tego typu inwestycja wpływa na jakości życia mieszkańców.
Węzeł przesiadkowy zajmie blisko 2,8 ha w rejonie ulic Dworcowej, Bema i Sulechowskiej, w sąsiedztwie dworca kolejowego. Będzie składał się z dwóch budynków, placu manewrowego, a także peronów dla autobusów ze stanowiskami do szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych.
Centrum będzie zadaszone i połączone z dworcem kolejowym. Powstaną też parkingi dla rowerów i ponad 100 samochodów, zmodernizowany ma być również układ drogowy. Kompleks ma poprawić estetykę i funkcjonalność tej części miasta.
„Zmiana środka komunikacji będzie odbywała się tzw. suchą nogą, czyli zostanie to wszytko połączone. Bardzo nam zależy na tym, żeby Zielona Góra była miastem przyjaznym dla pasażerów, a przede wszystkim – miastem ładnym i zielonym” – powiedziała dyrektorka MZK w Zielonej Górze Barbara Langner.
Inwestycja jest częścią dużego projektu pt. „Zintegrowany system bezemisyjnego transportu publicznego w Zielonej Górze”. Projekt, którego wartość to ok. 250 mln zł, w 75% zostanie sfinansowany z funduszy unijnych i krajowych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Resztę dołoży samorząd Zielonej Góry.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Trzonem projektu jest zakup autobusów o napędzie elektrycznym oraz budowa niezbędnej do ich obsługi infrastruktury. W lutym br. zielonogórski MZK ogłosił dwa przetargi na kupno 64 pojazdów. Pierwszy dotyczy dostawy 47 elektrycznych autobusów za prawie 121 mln zł netto, a drugi jest związany z zakupem pojazdów przegubowych z napędem diesla, spełniających normy Euro 6. Wartość tego zamówienia wyceniono na 28,6 mln zł netto.
W lutym MZK ogłosił również przetarg na dostawy i montaż stacji do ładowania autobusów elektrycznych. Zamówienie zostało wycenione na 39 mln zł netto. W trakcie są też przetargi na modernizację zajezdni i wyposażenia autobusów. (PAP)
„