Powstaje projekt system transportu publicznego w Rzeszowie
Władze Rzeszowa opracowały wstępny plan zakładający budowę systemu integrującego transport publiczny w Rzeszowie w ramach Programu Rozwój Polski Wschodniej. Wstępne założenia projektu zaakceptowało już Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Całkiem prawdopodobne, że jeszcze przed Mistrzostwami Europy w piłce nożnej w 2012 roku rzeszowianie będą mogli dojeżdżać do pracy… szynobusami. Pieniądze na ich zakup mają pochodzić z unijnego programu Rozwój Polski Wschodniej. To nie jedyna nowość jaką przewiduje warty 88,5 mln euro projekt “Budowa systemu integrującego transport publiczny miasta Rzeszowa”. W mieście pojawi się kilkadziesiąt nowych autobusów, system sterowania ruchem, przebudowane też zostaną ulice, skrzyżowania i sygnalizacja świetlna. Ten gigantyczny projekt w 85 procentach (75 mln euro) ma zostać sfinansowany ze środków unijnych. Był jedynym zaakceptowanym przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego spośród dziesięciu wniosków władz Rzeszowa zgłoszonych w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. W ostatnich dniach do Rzeszowa dotarła wiadomość, że w resorcie rozwoju przeszedł pozytywną weryfikację. –„Prace nad projektem trwają już około półtora roku – wyjaśnia Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa. – Jednak dopiero teraz zaczyna się ich najważniejszy etap związany z uszczegółowieniem całego projektu. Będzie to wielkie wyzwanie dla różnych służb miejskich. W realizację zadania oprócz Urzędu Miasta zaangażowane są m.in. Miejski Zarząd Dróg i Zieleni oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. –„Około roku potrwa teraz przygotowanie poszczególnych projektów wchodzących w skład przedsięwzięcia”- zapowiada rzecznik. Gotowy projekt zostanie dopiero pod koniec 2009 r. oceniony przez Komisję Europejską, która ostatecznie zdecyduje czy miasto dostanie pieniądze.
Znane są już najważniejsze założenia programu. Kluczowe elementy to budowa systemu sterowania ruchem, zakup środków transportowych, utworzenie centrum zarządzania ruchem oraz modernizacja infrastruktury komunikacyjnej.
Sterowanie ruchem polegać będzie na stworzeniu systemu monitorującego pojazdy transportu publicznego tak aby miały możliwość jak najszybszego przejazdu przez miasto. Dla autobusów dojeżdżających do skrzyżowania zapali się zielone światło. –„Na elektronicznych tablicach na przystankach wyświetlana będzie informacja za ile minut przyjedzie autobus – tłumaczy Chłodnicki. –Dla niewidomych zostanie zamontowany system głośnomówiący.”Projekt zakłada wprowadzenie zapowiadanego już od kilku lat elektronicznego biletu – karty magnetycznej, która ma w przyszłości zastąpić normalne bilety. –„Będzie można ją doładowywać w specjalnych urządzeniach montowanych na niektórych przystankach – mówi Maciej Chłodnicki. – Karta obok dotychczasowego biletu zastąpi bilet MPK jak również bilet na szynobus.”
Planowany jest zakup czterech szynobusów, które będą kursować po obecnie istniejących torach kolejowych łącząc Rzeszów z pobliskimi miastami: Łańcutem, Sędziszowem Młp., Głogowem Młp. i Boguchwałą tworząc sieć szybkiej kolei miejskiej. Każdy pojazd będzie miał 130 miejsc siedzących i 180 stojących. –„Na obrzeżach miasta i w pobliżu przystanków zostaną zbudowane obszerne parkingi gdzie mieszkańcy będą mogli się przesiąść do szynobusów, którymi dojadą do centrum”- opowiada Maciej Chłodnicki. Oprócz już istniejących przystanków kolejowych w mieście powstaną też nowe przystanki dla szynobusów. Będą one tak rozmieszczone, by łatwo można było przesiąść się na autobus MPK.
W projekcie ujęto zakupy kolejnych kilkudziesięciu autobusów gazowych oraz minibusów do obsługi linii nocnych i tych mniej rentownych. Dokładna liczba autobusów będzie znana po przeprowadzeniu szczegółowych analiz.
W Rzeszowie zgodnie z kolejnym założeniem projektu powstanie centrum zarządzania ruchem. Na większości skrzyżowań w mieście pojawi się sieć kamer i nadajników GPS. –„Informacje przez nie zebrane trafią właśnie do centrum zarządzania ruchem – tłumaczy Chłodnicki. – Stamtąd zostaną rozesłane na przystanki, do autobusów oraz na tablice informacyjne umieszczone na ulicach. Pojawią się na nich informacje użyteczne dla kierowców na przykład o wypadkach czy zalecanych objazdach. Modernizacja obejmie układ komunikacyjny miasta, który zostanie przystosowany do całego programu. –„Tam gdzie będzie to możliwe zostaną dobudowane lub wydzielone pasy ruchu dla komunikacji miejskiej – zapowiada rzecznik prezydenta. Oprócz tego przebudowa czeka sygnalizacje świetlne oraz skrzyżowania. Mają być wybudowane także nowe wiaty przystankowe dla autobusów i szynobusów. Realizacja projektu “Budowa systemu integrującego transport publiczny miasta Rzeszowa”pod warunkiem zaakceptowania przez Brukselę ma być rozłożona na lata 2010-2012. Wkład własny miasta wyniesie 15 proc. czyli 13,5 mln euro.
Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej
Program Rozwój Polski Wschodniej został przyjęty do realizacji w październiku 2007 r. Program ten stanowi dodatkowy element wsparcia z funduszy strukturalnych, który wzmocni działanie innych programów na obszarze pięciu następujących województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, lubelskiego, podkarpackiego oraz świętokrzyskiego. Celem głównym Programu jest: „przyspieszenie tempa rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej w zgodzie z zasadą zrównoważonego rozwoju”. Jednym z głównych celów jest: rozwój wybranych funkcji metropolitalnych miast wojewódzkich. oraz poprawa dostępności i jakości powiązań komunikacyjnych województw Polski Wschodniej. W ramach PO RPW będą realizowane projekty o kluczowym znaczeniu dla rozwoju społeczno-gospodarczego pięciu województw Polski Wschodniej. Finansowane będą przede wszystkim inwestycje w zakresie infrastruktury wspierającej działalność naukową i badawczą oraz zakładające modernizację miejskich lub regionalnych systemów komunikacyjnych, a także realizowane będą przedsięwzięcia zwiększające atrakcyjność inwestycyjną i turystyczną tego obszaru.
Komunikacyjny projekt Rzeszowa zostanie zakwalifikowany do trzeciej osi priorytetowej „Wojewódzkie ośrodki wzrostu „do obszaru: systemy miejskiego transportu zbiorowego. Przypomnijmy, że o komunikacyjne dotacje w ramach Programu Rozwój Polski Wschodniej mogą wystąpić nie tylko jednostki administracji samorządowej czy rządowej. Szanse mają także przedsiębiorcy;organizacje pozarządowe;organizacje turystyczne;instytucje otoczenia biznesu i innowacji (agencje i fundacje rozwoju regionalnego i lokalnego, kluby biznesu, centra obsługi inwestorów, izby gospodarcze, centra transferu technologii, parki technologiczne, parki przemysłowe;inkubatory przedsiębiorczości).