Zrzeszający 13 śląskich i zagłębiowskich miast Górnośląski Związek Metropolitalny (GZM) rozpocznie w 2014 r. prace nad koncepcją inteligentnego systemu transportowego. Studium ma być podstawą do kolejnych działań usprawniających ruch drogowy w aglomeracji. Jak poinformował PAP w piątek przewodniczący Związku, prezydent Świętochłowic Dawid Kostempski, dokument ma m.in. przygotować grunt do skoordynowania i rozwinięcia na terenie działania Związku rozwiązań wprowadzanych już na mniejszą skalę – np. w Gliwicach. Uruchomiony jesienią br. gliwicki system zarządzania ruchem m.in. na bieżącą steruje sygnalizację świetlną na ponad 60 skrzyżowaniach w mieście i przekazuje kierowcom aktualne informacje na ustawionych w kluczowych miejscach elektronicznych tablicach. Wdrożone kosztem ponad 35,5 mln zł rozwiązanie ma poprawiać szybkość i bezpieczeństwo przejazdu gliwickimi ulicami. To rozwiązanie obejmuje jednak tylko teren Gliwic. Podobnie jest w Chorzowie, gdzie system mający pomagać w zarządzaniu ruchem na łączącej śląskie miasta Drogowej Trasie Średnicowej działa tylko na ok. 2 km z całego czynnego obecnie ok. 20-kilometrowego odcinka trasy. Intencją GZM jest przygotowanie koncepcji koordynującej wszystkie dotychczasowe i przyszłe przedsięwzięcia tego typu w ściśle przylegających do siebie miastach aglomeracji.
– „Chcielibyśmy stworzyć we wszystkich miastach GZM koncepcję ruchu pojazdów i ruchu drogowego, a potem doprowadzić m.in. do skorelowania sygnalizacji świetlnej zarówno z Drogową Trasą Średnicową, a także z innymi drogami wojewódzkimi i powiatowymi”- wyjaśniał w czwartek Kostempski. Tego typu prace prawdopodobnie będzie można finansować częściowo z nowych środków unijnych. GZM sygnalizował, że chciałby, aby projekt prac nad koncepcją był realizowany w ramach tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych;został on też uwzględniony w przyszłorocznym budżecie Związku. Gotowe studium ma być również bazą do wniosków o kolejne środki –na wdrażanie konkretnych rozwiązań w poszczególnych miastach. Innym przyszłorocznym projektem GZM ma być finalna faza wdrażania przedsięwzięcia pod nazwą Metropolitalny Rower Miejski. – „W 2014 r. będziemy w gronie GZM przygotowani, by wyłonić podmiot, wykonawcę, który zrealizuje sieć wypożyczalni rowerów. Mamy też już dokument nt. wytyczenia rowerowych korytarzy komunikacyjnych w miastach przy wykorzystaniu istniejących ścieżek rowerowych oraz wytyczeniu szlaków na istniejących drogach”- wskazał Kostempski. Mają to być kolejne przedsięwzięcia GZM –od pewnego czasu krytykowanego w regionie m.in. za niewielki zakres działalności. Prócz koordynacji wspólnych zakupów energii przez samorządy, Związek był w ostatnim czasie obecny w mediach m.in. w kontekście koordynowania oferty inwestycyjnej miast na zagranicznych targach czy inicjatywy wspólnego utrzymania przez kilka samorządów Drogowej Trasy Średnicowej (ostatecznie nie doszło to do skutku po wycofaniu się jednego z partnerów). Kostempski przyznał, że w obecnej sytuacji prawnej trudne jest zrealizowanie części zadań, które stawiano przed Związkiem w czasie jego tworzenia przed kilkoma laty. Jednym z nich miałoby być przejęcie pełnego zarządu nad Drogową Trasą Średnicową (obecnie to droga wojewódzka utrzymywana przez miasta). – „To nie jest niemożliwe, niemniej jedynym skutecznym panaceum na tę sytuację byłaby ustawa metropolitalna. Czekamy z utęsknieniem, że projekt takiej ustawy powstanie i zostanie poddany pod głosowanie w Sejmie”- wskazał w czwartek Kostempski.