Powirusowa komunikacja: ubyło pasażerów – przybyło gapowiczów [FILM]
Z powodu pandemii średni spadek przychodów ze sprzedażybiletów – zarówno w komunikacji miejskiej, jak i na kolei – szacuje się naponad 80 proc.
Z publicznego transportu wciąż nie korzysta tylu pasażerów, cowcześniej, za to pojawia się coraz więcej gapowiczów.
BIG o gapowiczach
W Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor figuruje ich już ponad115 tys. z łącznym długiem 144,3 mln zł, a rekordzista z Pomorza ma do zapłatyponad 219 tys. zł. Niższe wpływy z biletów, a z drugiej strony wzrost kosztówzwiązany z zaostrzonymi procedurami bezpieczeństwa powodują, że przewoźnicy sącoraz bardziej zniecierpliwieni i zdeterminowani w odzyskiwaniu długów.
-„W marcu ZTM w Warszawie sprzedał o 3,5 mln biletów mniejniż w analogicznym okresie rok wcześniej, co stanowi spadek o 53 proc., a zesprzedaży biletów uzyskano blisko 37 mln zł mniej spadek o 44 proc. – red.. WKrakowie liczba pasażerów zmniejszyła się o 90 proc., a tygodniowe wpływy ztytułu sprzedanych biletów spadły z 8 mln zł do 600 tys. zł. Z koleiprzewoźnicy kolejowi stracili od 70 do 90 proc. pasażerów. W PKP Intercityliczba rezerwacji biletów zmniejszyła się o 94 proc. Spółka z powodu pandemiiodwołała 60 proc. połączeń, a 8 proc. miało skrócone trasy – wylicza w rozmowiez agencją Newseria Biznes Rafał Gołębiewski, ekspert Departamentu RynkuKorporacyjnego w Rejestrze Dłużników Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor.
Zobaczcie to nafilmie:
Mniej pasażerów
Choć większość obostrzeń związana z pandemią SARS-CoV-2została już zniesiona, z transportu pasażerskiego wciąż nie korzysta tylupasażerów, co wcześniej. Pojawia się za to więcej pasażerów podróżujących nagapę.
-„Z obserwacji PKP Intercity wynika, że w niektórychpociągach istotnie wzrósł odsetek osób podróżujących bez ważnego biletu.Potwierdzają to też dane Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, które pokazują, żew tym roku liczba osób podróżujących na gapę wzrosła o prawie 18 tys., a kwotaniezapłaconych kar z tego tytułu – o ponad 20 mln zł. Tylko w maju przybyło 7tys. nowych dłużników i prawie 8 mln zł nowych długów – mówi Rafał Gołębiewski.– Średni dług z tytułu jazdy bez ważnego biletu wynosi około 1250 zł.
Łącznie na liście dłużników BIG InfoMonitor figuruje w tejchwili ponad 115 tys. gapowiczów z łącznym długiem 144,3 mln zł (dane na koniecmaja br.).
Wbrew pozorom profil statystycznego gapowicza to nie osoba,która niedawno odebrała dowód osobisty, ale stateczny 40-latek. Jedna trzeciadłużników to osoby między 35. a 44. rokiem życia. Wśród nich zdecydowanąwiększość, bo aż 80 proc., stanowią mężczyźni.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Mazowieckie, śląskie i pomorskie
-„Najwięcej dłużników pochodzi z województw: mazowieckiego,śląskiego i pomorskiego. W tych regionach są także największe kwoty zaległości.Najmniej gapowiczów pochodzi natomiast z województw: podlaskiego, opolskiego ilubuskiego – wymienia ekspert.
Ograniczona liczba pasażerów i coraz wyższe długi gapowiczówstanowią poważny problem dla firm przewozowych. Dodatkowo zaostrzone procedurybezpieczeństwa w środkach transportu oznaczają dla nich wyższe koszty.
-„W tych trudnych warunkach finansowych przewoźnicy wykazująsię większą determinacją w ściąganiu należności i kar – twierdzi RafałGołębiewski. – Rejestr Dłużników BIG InfoMonitor to dla firm przewozowychskuteczne narzędzie.
Już sama groźba wpisania informacji do tego systemupowoduje, że 67 proc. dłużników dokonuje płatności do 30 dni po otrzymaniuwezwania. Cały proces trwa znacznie krócej niż skierowanie sprawy do sądu czywindykacji.
-„Całkowita spłata zobowiązania powoduje, że informacja jestusuwana z rejestru, nie są przechowywane żadne dane historyczne, co dodatkowomotywuje dłużnika do spłaty. Nawet 26 proc. informacji jest usuwanych w ciągupierwszych czterech miesięcy od dokonania wpisu – mówi ekspert Biura InformacjiGospodarczej InfoMonitor.
Jak podkreśla, dużą grupą gapowiczów są osoby, które prędzejczy później będą chciały skorzystać np. z ofert pożyczkowych, kredytowych czytelekomunikacyjnych, a instytucje, które je zapewniają, aktywnie korzystają zbazy BIG InfoMonitor i sprawdzają tam swoich klientów. Dłużnik, który figurujew bazie, może mieć problemy z późniejszym zaciągnięciem kredytu, podpisaniemumowy abonamentowej czy kupieniem sprzętu na raty.
Z BIG InfoMonitor współpracuje m.in. spółka PKP Intercity,która dotąd wpisała do Rejestru Dłużników ponad 120 tys. osób. Ostatnio do gronaprzewoźników, którzy korzystają z tego narzędzia windykacyjnego, dołączył teżMiejski Zakład Komunikacji w Nysie, wobec którego 300 dłużników zalega łączniena kwotę ponad 378 tys. zł.
„