Posłowie PiS proponują gminne porozumienia transportowe

infotrans
01.10.2014 15:20

PiS złożył w Sejmie projekt nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, który umożliwia tworzenie tzw. „porozumień transportowych”między gminami i związkami komunalnymi. Zgodnie z projektem porozumienia transportowe różniłyby się od „zwykłych”porozumień między gminami tym, że ich przedmiotem mogłyby być tylko pełnienie funkcji organizatora publicznego transportu zbiorowego na linii komunikacyjnej lub liniach komunikacyjnych pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego, z wyłączeniem organizowania i zarządzania tym transportem w granicach poszczególnych jednostek.Dzięki temu łatwiejsze byłoby organizowanie i finansowanie transportu publicznego pomiędzy np. sąsiadującymi gminami położonymi w różnych województwach. Zdaniem autorów rozwiązania jest on odpowiedzią na problemy, które pojawiły w związku z wejściem w życie w dniu 1 marca 2011 r. ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym.Zgodnie z nią linie komunikacyjne wykraczające poza obszar gminy stanowią odpowiednio powiatowe i wojewódzkie przewozy pasażerskie, dla których organizatorem przewozów, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 i 5 PTZ jest powiat lub województwo, a zadanie to jest ich zadaniem własnym w rozumieniu art. 216 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.). W efekcie zadania organizatora powinien wykonywać odpowiednio w przypadku powiatu starosta, a w przypadku województwa –marszałek województwa. Tymczasem w wielu gminach przewozy powiatowe i wojewódzkie, a nawet międzywojewódzkie (np. do sąsiedniej gminy w innym województwie) są nadal wykonywane i finansowane z budżetu gminy, co stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Z budżetu nie można bowiem finansować zadań własnych innych jednostek samorządu terytorialnego.

sejm_760

Posłowie PiS proponują, aby porozumienia transportowe mogły zawierać gminy ze związkami komunalnymi, a także gminy, które nie są członkami związku międzygminnego z gminą, będącą członkiem związku, a także związki komunalne między sobą (będące jednostkami samorządu terytorialnego w rozumieniu ustawy o publicznym transporcie zbiorowym). Według projektu przystąpienie do porozumienia transportowego byłoby możliwe nawet bez partycypacji finansowej, ponieważ treść każdego porozumienia transportowego swobodnie określałaby zasady finansowania zadań. Zawarcie porozumień transportowych pozostawałoby bez wpływu na: właściwość organizatora, podmioty zobowiązane do opracowania planów transportowcy i organy, które od 1 lipca 2016 r. będą wydawać decyzje administracyjne o potwierdzeniu zgłoszenia przewozu.