Posłowie PiS proponują gminne porozumienia transportowe
PiS złożył w Sejmie projekt nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, który umożliwia tworzenie tzw. „porozumień transportowych”między gminami i związkami komunalnymi. Zgodnie z projektem porozumienia transportowe różniłyby się od „zwykłych”porozumień między gminami tym, że ich przedmiotem mogłyby być tylko pełnienie funkcji organizatora publicznego transportu zbiorowego na linii komunikacyjnej lub liniach komunikacyjnych pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego, z wyłączeniem organizowania i zarządzania tym transportem w granicach poszczególnych jednostek.Dzięki temu łatwiejsze byłoby organizowanie i finansowanie transportu publicznego pomiędzy np. sąsiadującymi gminami położonymi w różnych województwach. Zdaniem autorów rozwiązania jest on odpowiedzią na problemy, które pojawiły w związku z wejściem w życie w dniu 1 marca 2011 r. ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym.Zgodnie z nią linie komunikacyjne wykraczające poza obszar gminy stanowią odpowiednio powiatowe i wojewódzkie przewozy pasażerskie, dla których organizatorem przewozów, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 i 5 PTZ jest powiat lub województwo, a zadanie to jest ich zadaniem własnym w rozumieniu art. 216 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.). W efekcie zadania organizatora powinien wykonywać odpowiednio w przypadku powiatu starosta, a w przypadku województwa –marszałek województwa. Tymczasem w wielu gminach przewozy powiatowe i wojewódzkie, a nawet międzywojewódzkie (np. do sąsiedniej gminy w innym województwie) są nadal wykonywane i finansowane z budżetu gminy, co stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Z budżetu nie można bowiem finansować zadań własnych innych jednostek samorządu terytorialnego.