Pomorze ma inteligentne uchwyty. Pod wspólny bilet
Spółka InnoBaltica,odpowiedzialna za wprowadzenie wspólnego biletu dla Pomorza, testuje nowerozwiązania technologiczne w komunikacji publicznej.
To przygotowania pod tzw. wspólny bilet – system, dziękiktóremu mieszkańcy Pomorza i turyści będą mogli swobodnie poruszać siękomunikacją bez znajomości cen poszczególnych taryf i kupowania pojedynczychbiletów.
Specjalne uchwyty-rączki dla pasażerów są montowane wautobusach, trolejbusach i tramwajach Gdańska, Gdyni, Słupska i StarogarduGdańskiego od października 2018 roku. Każdy uchwyt zawiera kod QR i etykietęNFC. Pełnią one kilka funkcji. Zakodowane w nich są m.in. informacje opojeździe (do jakiego operatora należy, jaki jest numer pojazdu itp.). Pasażer,sczytując kody z rączki, zostaje przekierowany na specjalną stronę, gdzieuzyskuje wyjaśnienie, na czym pilotaż polega. Równocześnie InnoBaltica dostajecenne informacje statystyczne, m.in. jaki rodzaj telefonu odczytał dane zrączki, jaka przeglądarka działała w tym telefonie, jaka była dokładna data igodzina przeprowadzenia testu.
Inteligentne uchwytyw gdańskich autobusach
– Jeśli chodzi o Gdańsk, we wszystkich autobusachprzewoźnika BP Tour uchwyty są już zamontowane – mówi Katarzyna Wośkospecjalista ds komunikacji społecznej firmy InnoBaltica. – To autobusy, którekursują na trasach wykraczających poza granice Gdańska, np. na Kowale, doBorkowa, Straszyna czy Pruszcza. W ten sposób zdobywamy informacje potrzebne dowprowadzenia tzw wspólnego biletu. To elektroniczna platforma, dzięki którejpasażer nie będzie musiał zastanawiać się, z jakim przewoźnikiem jedzie, ilebiletów ma kupić, ile za nie zapłacić.
Spółka InnoBaltica, której głównymi właścicielami są:Województwo Pomorskie, Miasto Gdańsk i Miasto Gdynia, odpowiada w regionie zaprzygotowanie systemu, którego techniczna nazwa to Platforma ZintegrowanychUsług Mobilności. Ten system pozwoli mieszkańcom Pomorza i turystom na swobodneporuszanie się koleją i innymi środkami komunikacji miejskiej w całym regionie,bez konieczności znajomości cen poszczególnych taryf i bez potrzeby kupowaniapojedynczych biletów.
Platforma Zintegrowanych Usług Mobilności to zaawansowanytechnologicznie system, w którym znajdą się m.in. konta pasażerów, informacje ocenach biletów, trasach przejazdów pociągów, autobusów, tramwajów, trolejbusów,rozkładach jazdy. System będzie zawierał aplikację bilingową, która pozwolirozliczyć pasażera za przejazdy na danej trasie na podstawie identyfikowania gow różnych środkach komunikacji. Identyfikacja ta będzie wymagała od pasażera”odbijania się” w pojeździe lub na przystanku kolejowym na specjalnymczytniku (walidatorze). Istotnym elementem systemu będzie też aplikacjamobilna, dzięki której każdy będzie mógł zaplanować trasę lub rozliczyć kosztyprzejazdu różnymi środkami lokomocji.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wspólny bilet nacałym Pomorzu
Od połowy listopada 2018 roku spółka InnoBaltica wprowadzatesty nowych rozwiązań w transporcie publicznym w kilkunastu miastach naPomorzu. To miasta nieobjęte dotąd pilotażem systemu, ale istotne z punktuwidzenia zrównoważonego rozwoju transportu publicznego w pomorskim. Specjalnerączki z kodami QR i tagami NFC są już montowane w autobusach w Lęborku, wnastępnej kolejności pojawią się w Chojnicach i Malborku.
Te działania mają służyć ujednoliceniu płatności za biletyna całym Pomorzu. Aby powstał system ułatwiający poruszanie się po województwie,trzeba przetestować go nie tylko na trasach pomiędzy dużymi miastami na głównejosi komunikacyjnej, ale sprawdzić jak działa w mniejszych, oddalonych odcentrum metropolii ośrodkach, gdzie komunikacja publiczna jest często trudnodostępna. Dlatego właśnie rączki testowe trafiają do autobusów w Lęborku,Chojnicach i Malborku, a w kolejnych tygodniach także do innych miast Pomorza,pozwoli to sprawdzić czy rozwiązanie technologiczne testowane w ramach pilotażubędzie można powielić też w innych częściach województwa.
„