Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Polskie lotniska w I kwartale: o 13% mniej pasażerów

infotrans
12.05.2009 21:41
W pierwszym kwartale 2009 roku polskie porty lotnicze obsłużyły łącznie 3 mln 690 tys. pasażerów w ruchu regularnym oraz czarterowym jest to o ok. 600 tys. pasażerów mniej aniżeli w analogicznym okresie roku ubiegłego. To średnio o 13,94% gorzej niż rok temu –wynika z danych zebranych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Najsłabiej radziły sobie największe porty: w Warszawie oraz podkrakowskich Balicach, z dynamiką ruchu pasażerskiego odpowiednio na poziomie – 19,97% oraz – 18,88%. Najlepiej natomiast lotniska w Bydgoszczy, Szczecinie oraz Łodzi, które odnotowały wzrost na poziomie około 20%. Ta sytuacja spowodowała, że porty regionalne zwiększyły swój udział w rynku z 53,7% w pierwszym kwartale ubiegłego roku do 57,0% w pierwszym kwartale bieżącego roku. Obecny spadek przewozów pasażerskich w Polsce wynika ze złej sytuacji gospodarki globalnej, a zwłaszcza bezpośredniego otoczenia Polski. W najbliższych miesiącach należy spodziewać się wyhamowania negatywnego trendu, przy czym pierwszych wyraźnych symptomów poprawy sytuacji można oczekiwać dopiero pod koniec roku.  
Liczba obsłużonych pasażerów oraz wykonanych polskich portach lotniczych w okresie I kwartał 2008 i 2009 roku.
 
Port
I kw. 2008
I kw. 2009
Zmiana
Udział
1. Warszawa im. F. Chopina
 
 
 
 
Liczba pasażerów
984 486
1 588 265
-19,97%
43,04%
Liczba operacji pax
31 930
26 518
-16,95%
49,14%
2. Kraków im. Jana Pawla II
 
 
 
 
Liczba pasażerów
635 547
515 564
-18,88%
13,97%
Liczba operacji pax
7 459
6 353
-14,83%
11,77%
3. Katowice – Pyrzowice
 
 
 
 
Liczba pasażerów
462 091
444 288
-3,85%
12.04%
Liczba operacji pax
4 761
4 439
-6,76%
8,23%
4. Wrocław – Strachowice
 
 
 
 
Liczba pasażerów
284 301
258 834
-8,96%
7,01%
Liczba operacji
4 236
4 012
-8,96%
7,43%
5. Poznań – Ławica im. H. Wieniawskiego
 
 
 
 
Liczba pasażerów
239 667
217 498
-9,25%
5,89%
Liczba operacji pax
3 358
3 310
1,43%
6,13%
6. Łódź im. W. Reymonta
 
 
 
 
Liczba pasażerów
66 175
76 796
16,05%
2,08%
Liczba operacji pax
708
1 106
56,21%
2,05%
7. Gdańsk im. L. Wałęsy
 
 
 
 
Liczba pasażerów
432 682
383 013
– 11,48
10,38%
Liczba operacji pax
5 424
5 030
-7,26%
9,32%
8. Szczecin – Goleniów im. NSZZ Solidarność
 
 
 
 
Liczba pasażerów
61 937
74 409
20,14%
2,02%
Liczba operacji pax
1 000
1 003
0,30%
1,86%
9. Bydgoszcz im. U. Paderewskiego
 
 
 
 
Liczba pasażerów
48 492
59 332
22,3 5%
1,61%
Liczba operacji pax
805
1 159
43,98%
2,15%
10. Rzeszów – Jasionka
 
 
 
 
Liczba pasażerów
71 436
71 546
0,15%
1,94%
Liczba operacji pax
830
901
8,55%
1,67%
11. Zielona Góra
 
 
 
 
Liczba pasażerów
1 050
610
-41,90%
0,02%
Liczba operacji pax
149
131
-12,08%
0,24%
Suma
 
 
 
 
Liczba pasażerów
287 864
3 690 155
-13,94%
100%
Liczba operacji pax
60 660
53 962
-13,94%
100%
Uwaga: dane nie uwzględniają pasażerów w ruchu tranzytowym oraz G.A.
Źródło: Opracowanie ULC na podstawie informacji uzyskanych z portów lotniczych, Warszawa, maj 2009
Warszawa: regularne w dół, czartery w górę
Mimo wyraźnego spowolnienia odczuwanego na polskim rynku przewozów lotniczych, warszawskie Lotnisko Chopina odnotowało w I kwartale 2009 r. 7,9-procentowy wzrost liczby pasażerów obsłużonych w ruchu czarterowym.
Port Lotniczy im. F. Chopina przez pierwsze trzy miesiące tego roku obsłużył 171 389 pasażerów korzystających z połączeń czarterowych –7,9 procenta więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Liczba operacji lotniczych w ruchu czarterowym w tym samym okresie wzrosła o 7,1 procenta i wyniosła 1 179. –„Wzrost zarówno liczby obsłużonych pasażerów, jak również liczby operacji lotniczych w ruchu czarterowym świadczy o ogromnym potencjale tego segmentu rynku w Warszawie. Rynek jest tak bardzo nienasycony, że nawet, gdy obserwujemy duże spadki w ruchu regularnym związane ze spowolnieniem gospodarczym, przewozy czarterowe wykazują wyraźną tendencję wzrostową”–powiedział Michał Marzec, Naczelny Dyrektor PPL. Coroczny przyrost ruchu czarterowego w ostatnich latach sprawił, że liczba pasażerów korzystających z takich połączeń stanowi obecnie ponad 10 procent wszystkich podróżnych obsługiwanych w Porcie Lotniczym im. F. Chopina w Warszawie. Pierwszy kwartał był na ogół najsłabszym okresem w roku dla przewozów czarterowych. Co roku w szczycie sezonu liczba obsłużonych pasażerów oraz operacji lotniczych zwiększała się prawie dwukrotnie.–„W Porcie Lotniczym im. F. Chopina obserwujemy ostatnio wzrost ruchu czarterowego w tradycyjnie słabszym sezonie zimowym. Ma to związek między innymi ze stopniową zmianą przyzwyczajeń wakacyjnych Polaków. Można dostrzec coraz większy, bezpośredni ruch w kierunkach dotychczas zupełnie niezauważanych, takich jak np. rejon Karaibów. Rynek przewozów czarterowych na warszawskim lotnisku nadal posiada duży, niewykorzystany przez przewoźników potencjał”–dodał Michał Marzec. Poza dalekimi podróżami, które są jeszcze stosunkowo słabo rozwinięte, tradycyjnie dużą popularnością cieszy się również afrykańskie wybrzeże Morza Śródziemnego oraz Wyspy Kanaryjskie. Najczęściej wybieranymi kierunkami rejsów czarterowych wykonywanych z warszawskiego Lotniska Chopina w I kwartale 2009 r. były: Egipt, Wyspy Kanaryjskie, Maroko, oraz Tunezja.
Polskie lotniska w I kwartale: o 13% mniej pasażerów
Wicelider –Kraków
Według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego – pod względem liczby obsługiwanych pasażerów w I kwartale 2009 r. Lotnisko Balice wciąż są drugim po warszawskim Okęciu lotniskiem w kraju pod względem liczby przyjętych pasażerów, bo obsłużyły 516 tys. pasażerów, ale i tu spadek liczby obsługiwanych osób sięgnął 19 proc. (o 80 tys. osób mniej).
Sytuację w drugim i trzecim kwartale tego roku może poprawić wpisanie w rozkład lotów sześciu nowych połączeń Krakowa z miastami Europy. Władze lotniska toczą jeszcze rozmowy w sprawie lotów do Rzymu i Moskwy.