Polski transport pasażerski w lipcu: spadek o 43%

infotrans
26.08.2020 15:00

Przewozypasażerów spadły w lipcu o 45,2 proc. rdr. i wzrosły o 10,9 proc. w porównaniu z czerwcem br. – informuje Główny Urząd Statystyczny.

-„Mniejszy niż przed miesiącem, ale nadal głęboki, był spadek przewozów pasażerskich” – komentuje GUS.

Z wyliczeń GUS wynika, że w mniejszym stopniu niż w czerwcu br. obniżyły się przewozy transportem samochodowym (11,3 proc. wobec 13,9 proc.), natomiast w większym – transportem kolejowym (10,8 proc. wobec 8,4 proc.).

-„Niższe niż rok wcześniej były przewozy w transporcie morskim (o 12,2 proc.) ” – czytamy.

Autobusy i pociągi

Środkami komunikacji publicznej w lipcu br. przewieziono o 45,2% mniej pasażerów niż rok wcześniej (wobec spadku o 57,7% w czerwcu br.).

We wszystkich środkach transportu spadek przewozów był mniejszy niż w poprzednich miesiącach, w tym w transporcie samochodowym wyniósł

  • 49,7% (wobec68,3% w czerwcu br.),

  • a w kolejowym 40,6% (wobec 46,7%).

W lipcu br. zostały wznowione kolejne połączenia lotnicze krajowe i międzynarodowe; w rezultacie spadek liczby pasażerów w transporcie lotniczym w skali roku był nieco mniej głęboki niż w poprzednich miesiącach i wyniósł 81,6% (wobec 98,3% w czerwcu br.).

Stan przemysłu

W I półroczu br. wyniki finansowe1 przedsiębiorstw w sekcji transport i gospodarka magazynowa były słabsze od osiągniętych przed rokiem, ale niektóre z podstawowych relacji ekonomiczo-finansowych kształtowały się korzystniej niż w I kwartale br. Wynik ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów zmniejszył się z 1751,0 mln zł w I półroczu ub. roku do minus 28,3 mln zł.

Wynik finansowy brutto obniżył się z 3244,1 mln zł do 821,3 mln zł, a wynik finansowy netto zmniejszył się z 2676,4 mln zł do 436,3 mln zł. Spadły wskaźniki rentowności: sprzedaży brutto (z 2,5% w I półroczu ub. roku do 0,0%), obrotu brutto (z 4,4% do 1,2%) oraz obrotu netto (z 3,6% do 0,6%). Wskaźnik poziomu kosztów uległ pogorszeniu z 95,6% do 98,8%. Obniżyły się wskaźniki płynności finansowej – I stopnia (z 74,8% do 73,3%) oraz II stopnia (z 147,0% do 134,1%). Zmniejszył się odsetek przedsiębiorstw wykazujących zysk netto w ogólnej liczbie przedsiębiorstw sekcji transport i gospodarka magazynowa (z 72,4% do 70,2%) oraz udział przychodów tych podmiotów w przychodach tej sekcji ogółem (z 78,3% do 62,6%).

Nakłady inwestycyjne zrealizowane przed podmioty prowadzące działalność w zakresie transportu i gospodarki magazynowej w I półroczu br. były o 2,1% niższe niż przed rokiem (wobec wzrostu o 33,7% w I półroczu ub. roku oraz spadku o 0,5% w I kwartale br.).

Transportowy klimat

W sierpniu br. ogólny klimat koniunktury w sekcji transport i gospodarka magazynowa jest oceniany nieco mniej niekorzystnie niż przed miesiącem. Poprawiły się wskazania w przedsiębiorstwach o liczbie pracujących 10–49 osób oraz 250 osób i więcej. Zbliżone do formułowanych przed miesiącem są opinie podmiotów o liczbie pracujących 50–249 osób, a wśród mikroprzedsiębiorstw (do 9 pracujących) nastroje nieznacznie pogorszyły się i są nadal najbardziej negatywne. Wśród ogółu przedsiębiorstw nieco mniej pesymistyczne niż w lipcu br. są oceny bieżącej sytuacji finansowej przedsiębiorstw, popytu oraz sprzedaży; pogorszyły się natomiast przewidywania dotyczące tych obszarów. Dyrektorzy jednostek nadal planują redukcje zatrudnienia; przewidywany jest dalszy spadek cen.

Wśród utrudnień w prowadzeniu działalności nadal najbardziej odczuwalna jest niepewność ogólnej sytuacji gospodarczej, wskazywana równie często jak przed miesiącem. Poważne bariery wciąż stanowią koszty zatrudnienia, niedostateczny popyt oraz wysokie obciążenia na rzecz budżetu państwa; ich odczuwalność jest nieco większa niż w lipcu br. W skali roku znacznie wzrosła dotkliwość niepewności ogólnej sytuacji gospodarczej oraz niedostatecznego popytu, a zmalała uciążliwość niedoboru wykwalifikowanych pracowników.

Przedsiębiorstwa w sekcji transport i gospodarka magazynowa spodziewają się, że negatywne skutki pandemii COVID-19 w sierpniu br. będą równie odczuwalne jak w lipcu br. Poważnych konsekwencji spodziewa się ok. 35% przedsiębiorstw, a ok. 8% – zagrażających stabilności firmy. Większość firm (ok. 62%) skorzystała z pomocy i ułatwień oferowanych w ramach tzw. tarcz antykryzysowych. Najczęściej przedsiębiorstwa korzystały ze zwolnień i odroczeń z tytułu płatności podatków oraz składek ZUS (ok. 38% jednostek), dopłat do wynagrodzeń (prawie 32%) oraz pożyczek lub subwencji (29%).

Przedsiębiorstwa szacują, że spadek otrzymanych przez nie zamówień na usługi w sierpniu br., podobnie ak przed miesiącem, wyniesie ok. 19%. Znacznie poprawiły się przewidywania dotyczące perspektyw działalności przedsiębiorstw w przypadku utrzymania aktualnych obostrzeń związanych z epidemią. Około 64% jednostek ocenia, że jest w stanie przetrwać w takich warunkach powyżej 6 miesięcy, natomiast ok. 12% przewiduje możliwość przetrwania od 4 do 6 miesięcy, ok. 19% – od 2 do 3 miesięcy, a ok. 5% – nie dłużej niż miesiąc.