Polska wyżej w rankingu jakości transportu
Polskazebrała najwyższe oceny w czterech kategoriach, a najniższe w ośmiu. W tabeliznalazła się przed Słowenią, Bułgarią, Grecją, Chorwacją i zamykającą rankingRumunią. Jeszcze w 2014 r. to Polska była na ostatnim miejscu w zestawieniu, aw 2015 r. – znalazła się na przedostatnim, wyprzedzając Rumunię.
Rankingporównuje postępy państw unijnych w 30 kategoriach związanych z sektoremtransportu. Wykorzystuje dane pochodzące z różnych źródeł publicznych (np. zEurostatu, Europejskiej Agencji Środowiska czy Światowego Forum Ekonomicznego).
Jakzaznaczyła komisarz UE ds. transportu Violeta Bulc, zestawienie ma byćwskazówką dla władz krajowych, które obszary wymagają inwestycji i podjęciadziałań. Na czeletabeli po raz kolejny znalazła się Holandia, która ma najlepsze wyniki w 15kategoriach. Za nią są Szwecja, Niemcy i Austria.
Zzestawienia wynika, że ocena jakości infrastruktury transportowej w Polsce wprzypadku wszystkich rodzajów transportu jest nieco niższa od unijnej średniej. -„Konsumenciw Polsce są coraz bardziej zadowoleni z transportu miejskiego i lotniczego.Znacznie wzrósł poziom zadowolenia z transportu kolejowego w Polsce, które w2013 r. było najniższe w UE – informuje KE.
Ocenia, żePolska robi postępy pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego, jednak liczbaśmiertelnych ofiar wypadków drogowych wciąż jest wyższa od unijnej średniej.Nieznacznie poprawiła się ocena bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Wedługzestawienia w Polsce jest stosunkowo mało punktów ładowania pojazdówelektrycznych, ale jednocześnie rośnie liczba nowych pojazdów napędzanychpaliwami alternatywnymi. Ponad 60 proc. polskich linii kolejowych jestzelektryfikowanych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Udział energiiodnawialnej w zużyciu paliwa jest zbliżony do unijnej średniej, ale niezwiększył się w ostatnich latach. Za to natężenie ruchu drogowego jest niskie wporównaniu z pozostałymi krajami UE.
Pozytywnieoceniono Polskę pod względem otwarcia rynku kolejowych przewozów pasażerskich;w tej kategorii Polska jest na drugim miejscu w UE. Także w przypadku przewozówtowarowych udział konkurentów głównego operatora jest dość wysoki i nadalrośnie.
Według KEPolska wciąż jest jednym z krajów, w którym toczy się najwięcej spraw sądowychdotyczących domniemanego naruszenia prawa UE. Dotyczą one w szczególnościtransportu drogowego, kolejowego i lotniczego (dane z końca lipca 2016 r.). (PAP)
„