Polska na dole transportowej tabeli
Komisja Europejska opublikowaładziś drugie wydanie tzw. tabeli wyników UE w dziedzinie transportu, któraporównuje postępy państw członkowskich w 29 kategoriach transportowych.
Komisja Europejska opublikowaładziś drugie wydanie tzw. tabeli wyników UE w dziedzinie transportu, któraporównuje postępy państw członkowskich w 29 kategoriach transportowych. Celemjest wskazanie obszarów wymagających priorytetowych inwestycji i działań, aby wten sposób pomóc państwom członkowskim w ulepszeniu ich krajowych systemówtransportowych. Bardziej zrównoważony i efektywny transport w Europie przyczynisię do utworzenia unii energetycznej z przyszłościową polityką przeciwdziałaniazmianie klimatu i do pogłębienia rynku wewnętrznego ? oba działania sąpriorytetami Komisji Europejskiej.
Komisarz UE ds. transportuVioleta Bulc powiedziała: ?Tegoroczna tabela wyników pokazuje, jak dynamicznyjest europejski sektor transportowy. Cieszę się z widocznych postępów wporównaniu z ubiegłym rokiem, np. pod względem jakości infrastruktury i stopniaotwarcia rynków kolejowych przewozów towarowych. Przedstawione liczby pokazująrównież, co jeszcze należy zrobić, aby stworzyć miejsca pracy w sektorzetransportowym lub poprawić jego zrównoważony charakter?.
Tabela zawiera dane pochodzące zróżnych źródeł publicznych (np. z Eurostatu, Europejskiej Agencji Środowiskaczy Światowego Forum Ekonomicznego). Po publikacji w 2014 r. pierwszej tabeli(IP/14/414) Komisja dopracowała wskaźniki i poprawiła prezentację wizualnątabeli. Począwszy od tegorocznej edycji można śledzić postępy państwczłonkowskich z biegiem czasu. Zasadniczo państwa członkowskie poczyniłyznaczne postępy w porównaniu z wynikami pierwszej edycji tabeli.
Na pierwszym miejscu w tym rokuplasuje się Holandia z najlepszymi wynikami w 16 kategoriach, a za nią znajdująsię Szwecja, Finlandia, Wielka Brytania i Dania. Arkusz danych na temat Polskimożna znaleźć tutaj.
Tabelę wyników można przeszukiwaćwedług kraju lub jednego z następujących tematów:
rynek wewnętrzny (w tym wskaźnikidotyczące otwarcia rynku przewozów kolejowych, toczących się spraw sądowych wzwiązku z naruszeniem prawa UE i tempa transpozycji do prawa krajowego unijnychdyrektyw w sprawie transportu)
inwestycje i infrastruktura (wtym jakość infrastruktury różnych rodzajów transportu oraz odsetek ukończeniatranseuropejskiej sieci transportowej (TEN-T)
unia energetyczna i innowacje (wtym udział energii odnawialnej w zużyciu paliw w transporcie, nowe samochodynapędzane paliwami alternatywnymi i czas spędzony przez kierowców w korkach)oraz
ludzie (w tym bezpieczeństwodrogowe i kolejowe, liczba kobiet zatrudnionych w sektorze transportu izadowolenie konsumentów z różnych środków transportu).
Z tych danych stworzono tabele, wktórych pierwsze pięć miejsc zaznaczono na zielono, a ostatnie pięć naczerwono. Tabela poniżej pokazuje, jak często każdy kraj plasuje się nanajwyższych albo na najniższych miejscach. Wynik ogólny obliczono po odjęciu ocennegatywnych od pozytywnych:
|
Państwo członkowskie |
Wśród 5 najlepszych |
Wśród 5 najgorszych |
Ogółem |
|
NL |
16 |
1 |
15 |
|
SE |
13 |
3 |
10 |
|
FI |
12 |
3 |
9 |
|
UK |
11 |
3 |
8 |
|
DK |
9 |
2 |
7 |
|
DE |
9 |
4 |
5 |
|
EE |
12 |
8 |
4 |
|
AT |
6 |
2 |
4 |
|
LV |
8 |
5 |
3 |
|
FR |
6 |
3 |
3 |
|
LU |
6 |
3 |
3 |
|
MT |
6 |
3 |
3 |
|
IE |
6 |
4 |
2 |
|
ES |
8 |
7 |
1 |
|
SI |
7 |
6 |
1 |
|
SK |
5 |
4 |
1 |
|
PT |
4 |
4 |
0 |
|
LT |
8 |
9 |
-1 |
|
BE |
5 |
6 |
-1 |
|
HU |
5 |
7 |
-2 |
|
CZ |
2 |
4 |
-2 |
|
CY |
5 |
8 |
-3 |
|
BG |
6 |
10 |
-4 |
|
HR |
4 |
9 |
-5 |
|
IT |
4 |
10 |
-6 |
|
EL |
1 |
9 |
-8 |
|
PL |
3 |
14 |
-11 |
|
RO |
3 |
15 |
-12 |
„