Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Polska a EURO 2012 – stan przygotowań z zakresu transportu publicznego

infotrans
22.04.2008 19:55
Raport o stanie przygotowań Polski do EURO 2012 opracował zespół pod kierunkiem Janusza Piechocinskiego, wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury. Prezentujemy cześć poświęconą inwestycjom z zakresu transportu publicznego w obszarach metropolitalnych.
Raport o stanie przygotowań Polski do EURO 2012
W zakresie transportu publicznego w obszarach metropolitalnych, którego finansowanie jest przewidziane w ramach działania 7.3 Transport miejski w obszarach metropolitalnych w ramach VII osi priorytetowej „Transport przyjazny środowisku POIiS”, Ministerstwo Infrastruktury, w porozumieniu z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego, wydzieliło odrębną pule na projekty związane z EURO 2012. Środki z Funduszu Spójności w wysokości 600 min euro zostaną podzielone pomiędzy 6 obszarów metropolitalnych, w których planowane jest rozgrywanie meczów w ramach EURO 2012. Decyzja Ministra Infrastruktury zatwierdzona została „Procedura wyboru projektów z zakresu transportu miejskiego związanych z organizacja, EURO 2012′. Zgodnie z ta procedura projekty zostaną wybrane w oparciu o karty projektów, w których beneficjenci wskażą najistotniejsze informacje na temat proponowanych inwestycji. Ocena projektów przeprowadzona zostanie przez komisje, w oparciu o zaproponowane w procedurze kryteria. Po zatwierdzeniu zestawienia projektów rekomendowanych do włączenia na Listę projektów indywidualnych Minister Infrastruktury wystąpi do Ministra Rozwoju Regionalnego o uzupełnienie Listy projektów indywidualnych w ramach POIiS.
Maleją szanse II linii metra
Poważnie zmniejszyły się szansę na zbudowanie do Euro 2012 drugiej linii metra na odcinku centralnym między rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim. Odcinek oficjalnie ma powstać do kwietnia 2012 roku., a więc 2 miesiące przed meczem inauguracyjnym na Stadionie Narodowym.
Wątpliwości budzi przebudowa dworca PKP Warszawa Wschodnia i jego integracja z planowaną stacją metra Stadion. Szwankuje współpraca między mazowieckim oddziałem PKP PLK SA i Metrem Warszawskim. Podobne problemy związane są z budową tunelu łączącego stację metra Dworzec Gdański z mającym zostać zmodernizowanym dworcem kolejowym. 28 marca 2008 roku zakończyła się druga tura dialogu konkurencyjnego z pięcioma wykonawcami biorącymi udział w postępowaniu. Celem dialogu było doprowadzenie do takiego opisania przedmiotu zamówienia, które w rezultacie porównania rozwiązań zaproponowanych przez wykonawców, będzie najbardziej odpowiadać potrzebom zamawiającego. Dokumentacja sporządzona w wyniku dialogu, stanowić będzie podstawę ostatniego etapu procedury -składania ofert. Zakłada się, że opracowana Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) zostanie przesłana do wykonawców w drugiej połowie kwietnia. Zamawiający zamierza wyznaczyć termin składania ofert na pierwszą połowę maja br. Zgodnie z wcześniejszym harmonogramem (jesień 2007 r.) umowa z wykonawcą miała być podpisana na przełomie marca i kwietnia 2008. Nie bierze się pod uwagę protestów. Wyłoniona firma sporządzi w ciągu roku projekt budowlany. Pierwszych prac budowlanych mieliśmy się spodziewać w kwietniu przyszłego roku. Teraz ma to się stać w drugiej połowie 2009 r.
Czyli na budowę pozostanie 2,5 roku. Byłoby to możliwe przy założeniu prac na trzy zmiany każdego dnia. W centrum miasta należy to wykluczyć. Nie bierze się pod uwagę, iż drążenie tuneli może być wydłużone przez trudne do przewidzenia w projektach przeszkody (kable, rury, geologia), zwłaszcza przy pracach w trudnych warunkach jak dno Wisły i Skarpa wiślana. Miasto pracuje nad planem B. Obejmuje on inwestycje w tramwaje i plan zamiany w dniach meczów mostów drogowych w przeprawy tylko dla pieszych wraz z budową kładki pieszej nad Wisłą. Tymczasem priorytetem powinno być usprawnienie transportu kolejowego na sieci położonej na terenie miasta, poprzez remonty dworców i przystanków, modernizację torów oraz zakup taboru dla Szybkiej Kolei Miejskiej. Powstałaby szybciej i mniejszym kosztem sieć metra naziemnego na przykładzie niemieckiego S-bahn.