Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polonez dla użytkowników Panek CarSharing

infotrans
10.10.2018 09:51

Polonez, samochód-nadzieja polskiej motoryzacji, stworzony dla klasy średniej, najlepiej naeksport, zwłaszcza do USA. Miał być receptą na kryzys gospodarczy, promowaćpolską markę za granicą-takie były założenia.

Teraz, 40 lat po wyprodukowaniu pierwszego egzemplarza,Polonez wraca do łask i zasila najnowocześniejszą flotę samochodów na minuty wWarszawie. Firma PANEK CarSharing wskrzesiła wyjątkowego, oryginalnego PolonezaCaro 93', będzie go można wypożyczyć za pomocą aplikacji mobilnej w telefonie.

Zaprojektowany na płycie podłogowej Fiata 125 p, bo tak byłotaniej, ale i dobrze, bo jak się Fiat sprzedawał dobrze, to dlaczego ma się niesprzedawać dobrze i Polonez? I faktycznie, był na niego zbyt, eksportowano godo 40 krajów, jednak do USA nigdy nie dotarł. Polonez nie miał w tamtym czasiekatalizatora, a fabryka nie była w stanie zagwarantować powtarzalnościprodukcji tego modelu. Miał jednak bardzo innowacyjny jak na tamte czasy designwnętrza, który na pewno zrobiłby furrorę „za wielką kałużą”. Wnętrzem, a dokładniej deską rozdzielczązajął się Polak, inż. Wattson, jegoprojekt był ponoć największym rodzimym wkładem w pierwotną konstrukcjęsamochodu Polonez.

Polacy jednak nie przejęli się tym faktem i robili swoje.Polonez z założenia miał być przecież samochodem rozwojowym. Już na etapiepodpisywania kontraktu z Fiatem zaznaczano, że produkowany na początku model todopiero wstęp, wyjściowa, plany były ambitne. To była słuszna koncepcja, gdyżprzez blisko 25 lat produkcji Polonez wciąż ewoluował. Mówi się, że był topierwszy w historii FSO samochód, którego dokumentacja techniczna nie byłazakończona w momencie przygotowywania produkcji.

Polonez cały czas poddawany był zmianom i testom. Pierwszemodele posiadały mało pasujące do wyglądu wnętrza kierownice od Fiata 132,ponieważ nowoczesne kolumny nie przeszły testów energochłonności i nieotrzymały homologacji.

Z czasem w Poloneziewprowadzono też, uznaną na początku za niestosowną dla samochodówśredniej klasy, dzieloną kanapę tylną, kolejno dodawano: elektryczny zapłonsilnika, elektryczne szyby, aluminiowe felgi i szyberdach (tylko niektórewersje). W roku 93' w modelu Caro usprawniono wentylację, ulepszono wycieraczkii zamontowano mechanizm automatycznego właczania światła wewnątrz samochodu przyotwarciu drzwi. W połowie lat 90' Polonez Caro był najchętniej kupowanymsamochodem w Polsce.

Nikt jednak nie przewidział, że ktoś, w przyszłości będziechciał otwierać Poloneza za pomocą telefonu i płacić jedynie za faktycznieprzejechane minuty i kilometry. Dlatego wprowadzenie do nowoczesnej floty 25letniego Poloneza było sporym wyzwaniem.

-Samochód jest w bardzo dobrym stanie wizualnym itechnicznym. Kupiony od pierwszego właściciela z przebiegiem 107 000 km.Posiada katalizator i wtrysk paliwa. Jest napędzany silnikiem benzynowym o mocy80KM. Specjalnie na potrzeby usługi przeszedł modernizację zamków i elektryki,zamontowano w nim kilka nowoczesnych urządzeń telematycznych, dzięki którymsamochód można użytkować tak jak każdy inny pojazd w CarSharingu. opowiada Leszek Leśniak, dyrektor rozwojuusługi PANEK CarSharing, pomysłodawca włączenia Poloneza do usługi.

Dzięki możliwości wypożyczenia Poloneza, firma PANEKpokazała, jak wiele się przez ostatnie 25 lat w motoryzacji zmieniło. Wproponowanej przez firmę usłudze CarSharingu znajduje się obecnie 600 nowychsamochodów Toyota Yaris z automatyczną skrzynią biegów, blisko 100 konnymsilnikiem, kamerą cofania, pełną elektryką, cyfrowym radiem, zaawansowanymisystemami bezpieczeństwa i wieloma innymi udogodnieniami. Polonez takichudogodnień nie ma, nie ma także poduszek powietrznych, zaawansowanych systemówbezpieczeństwa, wspomagania kierownicy i automatycznej skrzyni biegów, dlategojazda nim może być dla niektórych wyzwaniem.

Na pewno trzeba traktować go z szacunkiem, jak przystało na25 letnią ikonę motoryzacji. Warto się nim przejechać, żeby poczuć, jakjeździło się kiedyś i docenić, jak komfortowo jeździ się nam dziś. Cenawypożyczenia tego samochodu wynosi 0,79 zł za minutę i 0,79 zł za kilometr,liczone łącznie. W Polonezie znajdować się będzie specjalna instrukcja, któraułatwi chętnym korzystanie.

Samochód jest oznaczony specjalną ikoną w aplikacjimobilnej. Można go otworzyć i zamknąć telefonem. Dostępny jest do wypożyczeniapo zainstalowaniu aplikacji mobilnej. Żeby móc go wypożyczyć należyzaktualizować/zainstalować aplikację dostępną w sklepach GooglePlay i AppStore:

Android (GooglePlay): https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.panekcs.mobile

iOS (AppStore) : https://itunes.apple.com/app/id1342734520