Polacy otwarci na autonomiczną jazdę
Polacy są bardziej od innych Europejczyków otwarci na innowacje w motoryzacji i wprowadzenie na drogi samochodów autonomicznych ? wynika z opublikowanego we wtorek badania przeprowadzonego w europejskich krajach przez brytyjską uczelnię LSE i firmę Goodyear.
Respondenci z Polski zgadzają się z tezą, że „nie mamy wyjścia, musimy dostosować się do nowych, nadchodzących technologii” ? uważa tak 79% badanych. Dodatkowo, znaleźli się na drugim miejscu wśród „czerpiących przyjemność z korzystania z najnowszych produktów i usług technologicznych, kiedy nadarza się ku temu okazja” – ocenia tak 82% respondentów z Polski.
Według twórców badania otwartość Polaków na nowe technologie przekłada się na pozytywne podejście do samodzielnie jeżdżących pojazdów na drodze. Polska jest jednym z zaledwie trzech krajów, gdzie więcej jest respondentów (35%), którzy czuliby się komfortowo jadąc obok pojazdów autonomicznych, niż tych odczuwających dyskomfort (27%). Dodatkowo aż 46% badanych w naszym kraju kierowców deklaruje, że nie ma dla nich znaczenia, czy jeździliby w otoczeniu samochodów prowadzonych przez ludzi, czy wśród pojazdów autonomicznych, a tylko 29% zgodziło się ze stwierdzeniem, że „współobecność pojazdów kierowanych przez ludzi i pojazdów autonomicznych nie sprawdzi się.”
Ankietowani Polacy najliczniej zgodzili się ze stwierdzeniami, że „przyczyną większości wypadków jest błąd człowieka, dlatego pojazdy autonomiczne byłyby bezpieczniejsze”. Uważa tak 51% badanych. Natomiast 44% ocenia, że „maszyny nie odczuwają emocji, dlatego mogą być lepszymi kierowcami niż ludzie” .
Jednocześnie 61% badanych u nas zgadza się ze stwierdzeniem, że „maszyny nie mają zdrowego rozsądku niezbędnego do prawidłowych interakcji z ludźmi za kierownicą”. Ma to szczególne znaczenie w kontekście niepisanych zasad zachowania wobec innych kierowców, których istnienie potwierdza aż 77% polskich ankietowanych, co stawia Polaków na pierwszym miejscu w tym zakresie spośród wszystkich przebadanych krajów; identyczny wynik odnotowano we Francji.
Najprawdopodobniej z tego powodu podejście polskich kierowców do pojazdów autonomicznych ulega znaczącej zmianie w momencie, w którym muszą przewieźć pasażerów ? uważają autorzy badania. W takiej sytuacji 46% polskich respondentów stwierdziło, że wyłączałoby autonomiczne sterowanie pojazdem „zwykle lub zawsze”, co daje Polsce drugie miejsce w badaniu. Dodatkowo aż 81% ankietowanych osób wskazało kierownicę, jako główny element, który powinny posiadać tego typu pojazdy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dodatkowo, respondenci zwracali uwagę na konieczność zastosowania zaawansowanych systemów ochrony pieszych (75%) oraz funkcji zabezpieczających pojazd przed elektronicznym atakiem – 71%
Badanie pokazuje, że Polacy postrzegają drogę jako przestrzeń społeczną. Okazują względy innym kierowcom i plasują się na drugim miejscu w rankingu wyrażenia opinii, że „inne samochody mają takie samo prawo znajdować się na drodze” (89%) i na piątym w zgodności ze stwierdzeniem – „kiedy inny kierowca ustąpi mi drogi, później czuję się zobowiązany ustąpić drogi komuś następnemu” (69%).
Badanie Goodyeara i uczelni London School of Economics and Political Science przeprowadzono w 11 europejskich krajach na grupie 12 tys. respondentów. (PAP)
„