Podsumowanie roku w Krakowie

infotrans
16.12.2015 18:51

Naprawy ulic i chodników, lepsze oświetlenie, nowe miejscado zabawy i rekreacji ? te z pozoru drobne inwestycje, poprawiają komfort życiaw Krakowie każdego dnia. Rocznie Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportuprowadzi blisko 100 – 150 takich prac, nie licząc zadań zleconych przez RadyDzielnic (było ich kilkaset). O większość z nich wnioskują rady dzielnic imieszkańcy, ostatnio także w ramach budżetu obywatelskiego.

Niezależnie od inwestycji, warto wspomnieć i o bieżącejpracy ZIKiT. Co roku pracownicy ZIKiT odpowiadają na około 130 tysięcy wnioskówi pism wpływających od krakowian. Samych wniosków dotyczące zajęcia pasadrogowego wpłynęło w tym roku blisko 11 tysięcy, co przełożyło się na wpływu dobudżetu gminy w wysokości 12 mln zł.

Wraz z końcem roku powoli można podsumowywać drobne remontyZarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie, które byłyprowadzone w 2015 r. Wśród nich warto zauważyć takie jak np. przebudowa ul.Balickiej, ul. Reduty (droga i kanalizacja), ul. Solarzy (kanalizacja opadowaplus przebudowa ulicy i chodników), ul. Ochlewskiego, chodnik łączący ulicePrzewóz i Lipską, chodniki przy ul. Turowicza i Francesco Nullo. Powstały takżenowe miejsca postojowe, m.in. na Alei Przyjaźni, ulicy Wawelskiej, Okólnej,Architektów, czy al. Andersa.

Stan krakowskich ulic wyraźnie się poprawił i jest toodczuwalne dla wszystkich użytkowników. W mijającym roku ZIKiT wyremontowałokoło 57 km jezdni i chodników za pomocą metody nakładkowej oraz 38 km w ramachbieżącego utrzymania dróg.

W tegorocznym podsumowaniu nie może zabraknąć także dużychinwestycji, które udało się zakończyć. Najmłodszą inwestycją transportową jestotwarta 30 sierpnia kładka łącząca ulicę Lipską i Wielicką (koszt 135 mln zł, wtym 70 mln zł ze środków unijnych), która jest dopełnieniem I liniiKrakowskiego Szybkiego Tramwaju. Umożliwia skrócenie czasu przejazdu na osipółnoc ? południe oraz zapewnia alternatywną trasę przejazdu do Bieżanowa iKurdwanowa, dużych krakowskich osiedli.

W 2015 r. zakończył się też remont torowiska Mogilska ? PlacCentralny, z którego zadowoleni będą pasażerowie komunikacji miejskiej,kierowcy i rowerzyści. Zdecydowanie poprawił się komfort podróżowaniatramwajami, które jadą teraz z centrum Krakowa szybciej i ciszej, w czym pomożena pewno dostrajany system sterowania ruchem. Dzięki remontowi zniknęła takżeczarna dziura na mapie tras rowerowych, jaką do tej pory była ulica Mogilska.

Kraków wymienił także 50 wiat przystankowych, a 25 zostałoustawionych w nowych lokalizacjach. Nowe wiaty znajdują się m.in. na ul.Obrońców Krzyża, Brożka, Monte Cassino, Conrada, Czarnowiejskiej, Kapelance,Andersa, Teligi, Kocmyrzowskiej, Meissnera, Wysłouchów, Królowej Jadwigi.Przypomnijmy, że do 2029 roku wymiana obejmie ponad 500 sztuk, a miasto niezapłaci za to ani złotówki. Firma, która w zamian za dochód z reklamumieszczonych w gablotach reklamowych zintegrowanych z wiatami wymieni 500sztuk zadaszeń oraz przez cały okres trwania umowy (tj. 250 miesięcy) i będziedbała o ich utrzymanie i ewentualne naprawy.

Kompleksowa wymiana objęła m.in. 4 tysiące lamp ulicznych,blisko 150 km podziemnych kabli, 116 szaf sterowniczych. Zyskaliśmy takżesystem sterowania oświetleniem, który pozwala na dostosowanie poziomuoświetlenia do aktualnych potrzeb, np. warunków pogodowych, pory dnia, natężeniaruchu.

W tegorocznym podsumowaniu nie może też zabraknąć nowejtoalety na rondzie Mogilskim, która była niezbędna i o którą wnioskowalipasażerowie. Rondo Mogilskie jest jednym z największych punktów przesiadkowychw Krakowie. Teraz mieszkańcy mogą też zajrzeć do mieszczącego się także w tymmiejscu punktu informacyjnego ZIKiT i uzyskać interesujące ich informacje zzakresu transportu i komunikacji. Punkt jest czynny od poniedziałku do piątku wgodz. 9-17.

Przypominamy także, że wszelkie interwencje związane zestanem dróg i chodników, mieszkańcy mogą zgłosić także w każdej chwili pod nrtel. 12 616 75 55. Dyspozytornia czynna jest całą dobę i miesięcznie kontaktujesię z nią kilka tysięcy mieszkańców.

W 2016 r. głównym wyzwaniem dla ZIKiT będzie organizacjaŚwiatowych Dni Młodzieży, jednak równie ważne będzie kontynuowanie mniejszych,lokalnych remontów w tym remonty torowisk. W dłuższej perspektywie za kluczoweinwestycje uznać należy na pewno rozbudowę linii tramwajowych na Azory i doGórki Narodowej, przebudowę al. 29 – go Listopada, ul. Igołomskiej oraz ul.Kocmyrzowskiej.