Podróż autobusem jak gra fabularna
Promocja komunikacjizbiorowej poprzez grywalizację, wykorzystanie sygnału GPS do uproszczeniasystemu poboru opłat za przejazd komunikacją miejską oraz uszczelnienie systemukontroli biletów.
Takie rozwiązania zwyciężyły podczas pierwszegometropolitalnego hackathonu, czyli 24-godzinnego maratonu programowania, któryodbył się w miniony weekend na Stadionie Miejskim w Tychach. Organizatorzywydarzenia przyznają, że poziom zaprezentowany przez programistów był naprawdęwysoki.
Jakie aplikacje i oprogramowania mogą usprawnić transportpubliczny w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii? Przez 24 godziny programiści– uczestnicy pierwszego metropolitalnego hackathonu, analizując kilkaset GBdanych, szukali najlepszych i innowacyjnych rozwiązań, by odpowiedzieć na topytanie.
Dla mnie, jako osobyodpowiedzialnej za funkcjonowanie transportu publicznego w Metropolii,zaprezentowane projekty są niezwykle inspirujące – przyznawał GrzegorzKwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, odpowiedzialnyza sprawy związane z transportem publicznym.
Chciałbym równieżzachęcić wszystkie zespoły do kontynuowania pracy rozpoczętej podczashackathonu. Mogę zapewnić, że zarówno Metropolia jak i gminy wchodzące w jejskład, są otwarte na współpracę i współtworzenie rozwiązań poprawiającychjakość usług publicznych – dodawał.
Nad rozwiązaniami dla metropolitalnego transportu przez 24godziny pracowało blisko 50 programistów. Ograniczały ich wyłącznieindywidualne umiejętności i własna wyobraźnia. Do ich dyspozycji oddano ponad200 GB danych transportowych, które Metropolia zgromadziła w toku prac nadstworzeniem platformy otwartych danych.
Pierwsze miejsce zajęli programiści z zespołu Tajni Fajni zaprojekt pod nazwą „Autoszpil”. To aplikacja, promująca korzystanie z transportupublicznego, która wykorzystywałaby elementy grywalizacji. W ten sposóbpasażerowie mogliby podejmować się różnych wyzwań. I tak np. za przejechanie łączniekilkuset kilometrów, odblokowywane byłoby osiągnięcie „Z kierowcą na Ty”, zaśza podróżowanie komunikacją miejską po kilku różnych miastach, można byłobyotrzymać tytuł „Globtrotera”. Osiągnięcia docelowo miałyby być wymieniane nanagrody, a tymi mogłyby być np. zniżki na zakup kolejnych biletów komunikacjimiejskiej. Ponadto aplikacja informowałaby pasażera o ile mniej zanieczyszczeńzostało wyemitowanych do atmosfery, dzięki temu, że skorzystał z transportupublicznego.
Urozmaicenie podróżowania po Metropolii nie jest jednakjedynym celem, który postawili przed sobą twórcy aplikacji.
Grywalizacja ma nacelu popularyzowanie korzystania z komunikacji zbiorowej. Aplikacja dodatkowobędzie dokonywać analizy i optymalizacji przejazdów, a także zwiększyskuteczność zbierania danych, co przełoży się na bardziej rzetelną statystykę– tłumaczą autorzy zwycięskiego projektu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Drugie miejsce w metropolitalnym hackathonie przyznanoprogramistom z zespołu Młoty Zwierza. Oni również zaproponowali aplikację nasmartfony, natomiast jej nadrzędnym celem byłoby upraszczanie procedurykupowania biletów, a także zbieranie informacji o tym, w jaki sposób mieszkańcypodróżują po Metropolii.
Z kolei Drużyna 404, która zajęła trzecie miejsce,zaprezentowała projekt dedykowany przede wszystkim zarządcy komunikacjizbiorowej. Programiści postanowili bowiem dostarczyć rozwiązanie, któreanalizując natężenie ruchu na poszczególnych liniach, ułatwi dokonywanieefektywnych kontroli biletów.
Wśród innych pomysłów, zaprezentowanych przez uczestnikówhackathonu, znalazły się m.in. aplikacja, informująca o przewidywanym wzrościeliczby pasażerów, podróżujących określonymi liniami podczas np. imprezmasowych; stworzenie scentralizowanego systemu reklam w komunikacji zbiorowej;aplikacja pokazująca lokalizację autobusów i tramwajów oraz ich odjazdy wczasie rzeczywistym czy aplikacja przewidująca opóźnienie danego autobusu,tramwaju lub trolejbusu.
Dodajmy, że zwycięzcy hackathonu otrzymali nagrodę w wysokości10 tys. złotych, natomiast za zajęcie drugiego i trzeciego miejsca przyznano –odpowiednio – 5 tys. i 3 tys. złotych.
Rozwiązania zaproponowane przez programistów posłużąMetropolii jako swego rodzaju inspiracje, które w przyszłości, po przeanalizowaniumożliwości ich wdrożenia, będą mogły przełożyć się na konkretne działania, abyusprawnić i uatrakcyjnić podróżowanie po Metropolii.
„