Podpisano umowy na dofinansowanie budowy centrów przesiadkowych w woj. śląskim
W Gliwicach,Tarnowskich Górach, Toszku, Goczałkowicach i Sośnicowicach powstaną wkrótcecentra i węzły przesiadkowe, a w Tarnowskich Górach także sieć tras rowerowych.Lokalne i regionalne władze liczą, że zachęci to mieszkańców do korzystania ztransportu zbiorowego.
W poniedziałek w Urzędzie Marszałkowskim Woj. Śląskiegopodpisano umowy na dofinansowanie tych inwestycji w ramach działania”Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie”. Łączny kosztwszystkich tych zadań wyniesie 275 mln zł, z czego dofinansowanie unijne –blisko 185 mln zł.
Marszałek woj. śląskiego Jakub Chełstowski wyraziłprzekonanie, że realizacja tych planów w istotny sposób poprawi jakość życiamieszkańców, także dzięki lepszej jakości powietrza. „To są pewne +punktowe+projekty, ale gdy zbierzemy je w całość, to są miliardowe kwoty wydane naprzestrzeni lat na to, żeby poprawić jakość życia w regionie” – powiedział.Wyraził przekonanie, że jeszcze więcej środków na poprawę jakości powietrza iochronę środowiska znajdzie się w kolejnej perspektywie unijnej.
Inwestycja w Gliwicach nosi nazwę „Zachodnia BramaMetropolii Silesia”. Centrum przesiadkowe powstanie na północnej stronie dworcakolejowego. Zakres prac obejmuje m.in.: budowę zadaszenia nad peronami izatokami dla autobusów, budynków związanych z obsługą podróżnych i zapleczemtechnicznym i podziemnych przejść łączących z dworcem i centrum miasta. Wramach inwestycji zostaną przebudowane drogi dojazdowe dla rowerów i samochodówwraz z miejscami postojowymi i chodnikami, a także zamontowana instalacjafotowoltaiczna. Koszt inwestycji to 203 mln zł, z czego dofinansowanie z UEwyniesie 129,5 mln zł.
Pełniący obowiązki prezydenta Gliwic Janusz Moszyńskipodkreślił, że walka ze smogiem to dla lokalnych władz kluczowa sprawa. Ocenił,że budowa centrum przesiadkowego zintegruje wszystkie środki komunikacjizbiorowej. „To zupełnie nowa jakość i sądzę, że tym podstawowym efektem będziezwiększenie liczy osób korzystających z komunikacji zbiorowej” – powiedział.
Władze Tarnowskich Gór planują rozbudowę centrumprzesiadkowego integrującego dworzec autobusowy i dworzec PKP, a takżestworzenie 28 km tras rowerowych, które połączą dzielnice z centrum miasta.Przy położonych tuż obok siebie dworcach powstanie parking typu park&ridena ok. 200 miejsc dla samochodów osobowych, zatoka autobusowa, sześć miejscpostojowych dla pojazdów osobowych o napędzie elektrycznym wraz ze stacjamiszybkiego ładowania, parking typu bike&ride z setką zadaszonych miejscpostojowych dla rowerów z punktem ładowania rowerów elektrycznych. Kosztcałkowity zadania to 57,2 mln zł, z czego 85 proc. (ok. 48 mln zł) będzie pochodziłoze środków UE.
Burmistrz Tarnowskich Gór Arkadiusz Czech ocenił, że będzieto inwestycja ważna nie tylko dla mieszkańców jego miasta. „Powietrze nie znagranic. Jeżeli zanieczyścimy je w południowej części Śląska, to w północnejczęści Śląska będzie ono również zanieczyszczone; stąd tak ważne, byśmy wszyscypodejmowali kompleksowe działania w celu jego ochrony” – wskazał.
„Przez ostatnich 20 lat zachłysnęliśmy się ruchemsamochodowym. Każdy chce dotrzeć od miejsca A do miejsca B wyłącznie na swoichczterech kółkach. Chcemy te przyzwyczajenia zmienić, ale to nie wystarczy –trzeba im podać pewne ułatwienia, które umożliwią efektywne przemieszczanie sięza pomocą środków komunikacji publicznej” – dodał burmistrz.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Czech przyznał, że mieszkańcy Tarnowskich Gór od dłuższegoczasu domagają się budowy sieci tras rowerowych, jednak ze względu na inneinwestycje – jak warta 350 mln zł budowa oczyszczani ścieków i kanalizacji –lokalne władze nie miały na to środków.
Przedmiotem wartego 6,2 mln zł projektu w Sośnicowicach, naktóry trafi 2,4 mln zł ze środków unijnych, jest budowa zintegrowanego węzłaprzesiadkowego z placem manewrowym dla autobusów oraz wiat przystankowych iparkingów dla samochodów i rowerów.
Budowa centrum przesiadkowego w Goczałkowicach będziekosztowała 4,8 mln zł (z czego 2,8 mln zł dofinansowanie unijne). Inwestycjaumożliwi dogodną zmianę środka transportu – np. z samochodu na pociąg lubrower. Celem projektu jest zwiększenie dostępności i atrakcyjności transportupublicznego dla pasażerów, zwiększenie liczby pasażerów transportu publicznego,a także zmniejszenie ruchu samochodowego i tym samym zmniejszenie negatywnychoddziaływań samochodów na środowisko.
Warta 4 mln zł inwestycja w Toszku – z dofinansowaniem napoziomie 1,8 mln zł – obejmie remont budynku dworca kolejowego, w tymzagospodarowanie ośmiu pomieszczeń funkcjonalnych (m.in. poczekalni, holu itoalet) oraz zagospodarowanie terenu wokół obiektu poprzez utworzenie: 21miejsc parkingowych i miejsc postojowych dla rowerów.
„