Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Po transportowe doświadczenia do Krakowa

infotrans
01.10.2015 20:25

W ubiegłym tygodniu w Krakowie przebywały delegacje zeSzwecji i Szkocji. Gości interesowały stosowane w Krakowie rozwiązania wzakresie transportu zbiorowego. ? Jesteśmy pod wrażeniem pozytywnych zmian,jakie na przestrzeni ostatnich lat zaszły w Krakowie ? komentował pozakończeniu wizyty Bogdan Łuczak, przedstawiciel szwedzkiego oddziałumiędzynarodowej grupy projektowej, firmy Ramboll.

Jednym z obiektów, które zostały pokazane zwiedzającymKraków inżynierom z firmy Ramboll i urzędnikom miejskim z Edynburga byłaukończona niedawno tramwajowo-pieszo-rowerowa estakada Lipska-Wielicka orazkolejny odcinek Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Przedstawiciele ZarząduInfrastruktury Komunalnej i Transportu zwrócili uwagę, że czas przejazdu zodległego Bieżanowa do centrum miasta (Dworzec Główny) skrócił się niedawno o 7minut, do czego przyczyniły się m.in. bezkolizyjne odcinki torów dla tramwajuoraz zapewniony na skrzyżowaniach priorytet przejazdu. Stało się to punktemwyjścia do rozmów o znaczeniu tramwaju w kształtowaniu zrównoważonegotransportu w mieście.

Goście ze Szkocji, którzy reprezentowali Urząd Miasta wEdynburgu, zwiedzili także tunel tramwajowy pod Dworcem Głównym. – Zwróciliuwagę na zintegrowane punkty przesiadkowe, umożliwiające łatwy dostęp do DworcaPKP, Dworca Autobusowego oraz komunikacji miejskiej. Podobnie, jak w przypadkuestakady Lipska-Wielicka, przyznali, że jest to duże ułatwienie dlapodróżujących. I na takie innowacyjne rozwiązania chcą teraz postawić wEdynburgu ? mówił Krzysztof Migdał z Zarządu Infrastruktury Komunalnej iTransportu.

Przypomnijmy: Edynburg jest miastem partnerskim Krakowa od1995 roku. Ostatnia umowa w sprawie dwustronnej współpracy została zawarta jesienią2014 roku. Wśród tematów komunalnych, które w ostatnim czasie interesowałyurzędników ze stolicy Szkocji, była m.in. kwestia rewitalizacji zabytkowychulic w centrum, a konkretnie nawierzchni, jakie są stosowane w Krakowie.

Z kolei przebywająca w ubiegłym tygodniu w mieście grupaszwedzkich inżynierów z międzynarodowej firmy inżynieryjno-doradczo-projektowejRamboll interesowali się szczególnie kwestią integracji poszczególnych systemówtransportowych. Obecnie firma Rampoll przygotowuje duży projekt transportowy wstolicy Szwecji – budowę nowych linii tramwajowych i metra. Jak przyznaligoście, do Krakowa przyjechali po inspiracje. – Jesteśmy zachwyceni tempemrozwoju Krakowa. Większość z nas była tutaj ostatnio w 2005 roku i muszęprzyznać, że przez te dziesięć lat, miasto zmieniło się nie do poznania ?ocenił Bogdan Łuczak, polski inżynier ze szwedzkiej grupy. Wśród ciekawych krakowskichrozwiązań, na które zwrócili uwagę inżynierowie z Ramboll, były elektronicznetablice na przystankach. Goście zauważyli szczegół, który w Krakowie jesttraktowany jako coś oczywistego – prezentację na tablicach informacjipasażerskiej komunikatu o dostosowaniu tramwajów do potrzeb osóbniepełnosprawnych.