Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Płock z unijną kasą na II program mobilności miejskiej

infotrans
02.10.2018 09:30

Ponad 41,2 mln zł ze środków unijnych otrzyma Płock narozwój zrównoważonej mobilności miejskiej, w tym m.in. na rozbudowę ulic,budowę wiaduktu i zakup niskoemisyjnych autobusów. To jeden z większych tegotypu projektów na Mazowszu. Jego realizacja potrwa do 2020 r.

Całkowita wartość przedsięwzięcia, w ramach któregoplanowana jest także budowa parkingów i ścieżek rowerowych, wynosi ponad 48,6mln zł. Umowę na unijne dofinansowanie projektu podpisali w piątek prezydentPłocka Andrzej Nowakowski oraz marszałek Mazowsza Adam Struzik.

-„Jest to jedna z umów, która wpisuje się w strategięwojewództwa, a dokładnie w gospodarkę niskoemisyjną” – podkreślił Struzik.Dodał, że efektem planowanych inwestycji będzie również usprawnieniekomunikacji w Płocku. „To jeden z większych projektów na terenie Mazowsza” –zaznaczył marszałek.

Płocki projekt

Prezydent Płocka zwrócił uwagę, że umowa na unijne wsparcierozwoju zrównoważonej mobilności, dotyczy przedsięwzięcia bardzo ważnego dlamiasta, które realizowane będzie w drugim już etapie – pierwszy, rozpoczęty w2017 r., zostanie sfinalizowany do końca tego roku. „To spójny, kompleksowyprojekt” – dodał.

Wśród planowanych obecnie inwestycji Nowakowski wymieniłm.in. przebudowę na odcinku ok. 2 km ul. Kilińskiego, prowadzącej od mostuprzez Wisłę im. Legionów Józefa Piłsudskiego – istotnej dla układukomunikacyjnego Płocka, budowę wiaduktu w pobliżu Miejskiego OgroduZoologicznego nad linią kolejową nr 33 Kutno-Brodnica, a także zakup 8 autobusówniskoemisyjnych, w tym 4 hybrydowych oraz budowę parkingów.

W ramach przedsięwzięcia w Płocku zostanie zainstalowanysystem zarządzania ruchem wraz z systemem monitorowania parametrówśrodowiskowych na terenie miasta.

„Projekt musimy zrealizować do końca czerwca 2020 r.Przygotowania już trwają” – powiedział Nowakowski.

Unijne wsparcie

W 2017 r. Płock otrzymał 66,5 mln zł unijnego wsparcia naI projekt systemu zrównoważonego mobilności miejskiej, obejmujący zakup 25 autobusówo napędzie hybrydowym dla tamtejszej Komunikacji Miejskiej, montaż 40 wiatprzystankowych, w tym 10 wyposażonych w elektroniczny system informacjipasażerskiej, a także budowa parkingu na peryferiach miasta przy drodzekrajowej nr 60 w kierunku Ciechanowa, gdzie powstało ponad 220 miejsc dlasamochodów. Całkowita wartość projektu, z którego większość zadań jużzrealizowano, to 92,5 mln zł.

Projekt rozwoju systemu zrównoważonego mobilności miejskiejw Płocku jest częścią Regionalnych Inwestycji Terytorialnych (RIT), czyli instrumentuwsparcia finansowego, który został stworzony przez samorząd Mazowsza dla pięciutamtejszych subregionów w ramach unijnej perspektywy 2014-20 i uzyskałakceptację Komisji Europejskiej. Jego głównym celem jest równomierny rozwójcałego województwa poprzez zintegrowane inwestycje o znaczeniu subregionalnym,czyli ponadlokalnym.

Pod koniec 2014 r. porozumienie w sprawie RIT – wtedyprojekt określany był jako Regionalny Instrument Terytorialny, podpisały władzePłocka oraz 11 okolicznych samorządów, w tym powiatów: płockiego,gostynińskiego i sierpeckiego, a także gmin: Słupno, Radzanowo, Stara Biała,Nowy Duninów i Łąck oraz miasta: Gąbina, Sierpc i Wyszogród.(PAP)