Płock realizuje projekt mobilności miejskiej
W Płocku, w ramachprojektu systemu zrównoważonego mobilności miejskiej, dofinansowanego ześrodków unijnych, powstał parking samochodowy na 223 miejsca, w tym 30 dla osóbniepełnosprawnych.
Nowy parking znajduje się przy ul. Bielskiej i biegnącejtamtędy drodze krajowej nr 60 w kierunku Ciechanowa, w pobliżu płockiegoCmentarza Komunalnego. Oprócz miejsc dla samochodów, posiada takżekilkadziesiąt miejsc dla rowerów. Powstała tam nowa infrastruktura, kanalizacjideszczowej i oświetlenie. Zasadzono ok. 190 drzew. Koszt inwestycji, którąprowadzono od marca, wyniósł 3 mln zł.
Jak podkreślił prezydent Płocka Andrzej Nowakowski, nowyparking powstał w ramach większego projektu – systemu zrównoważonego mobilnościmiejskiej, a środki unijne, które wsparły tę inwestycję to 80 proc. jejwartości. „W tym roku na terenie Płocka powstanie w sumie 320 miejscparkingowych, z czego 260 już oddano do użytku” – powiedział Nowakowski podczasśrodowej konferencji prasowej. Zaznaczył, iż projekt mobilności miejskiejbędzie kontynuowany w drugim etapie inwestycji.
Nowakowski przypomniał, że dotychczas w ramach tego programum.in. zakupiono 25 autobusów hybrydowych, niskopodłogowych dla KomunikacjiMiejskiej – pojawią się one na ulicach Płocka we wrześniu, a także postawiono40 nowych wiat przystankowych, z których 10 będzie mieć docelowo elektronicznysystem informacji dla pasażerów. Dodał, iż elementem całego projektu jestrównież rozbudowa sieci ścieżek rowerowych na terenie miasta.
Płock na pierwszą część programu systemu zrównoważonegomobilności miejskiej o wartości 92,5 mln zł otrzymał w 2017 r. 66,5 mln złunijnego wsparcia. Inwestycje te powinny zostać sfinalizowane do końca 2018 r.Wartość przedsięwzięć, które planowane są w drugim etapie projektu, szacowanajest wstępnie na blisko 50 mln zł.
„Jesteśmy w przededniu podpisania umowy na drugi etapmobilności miejskiej, gdzie także uzyskaliśmy dofinansowanie unijne” –podkreślił prezydent Płocka. Wśród planowanych inwestycji wymienił m.in.przebudowę ul. Kilińskiego prowadzącej z mostu drogowo-kolejowego im. LegionówMarszałka Józefa Piłsudskiego, budowę w pobliżu wiaduktu i parkingu przyMiejskim Ogrodzie Zoologicznym oraz budowę w tym rejonie drogi rowerowej, atakże zakup osiem kolejnych nowoczesnych autobusów dla Komunikacji Miejskiej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Projekt rozwoju systemu zrównoważonego mobilności miejskiejw Płocku jest częścią Regionalnych Inwestycji Terytorialnych (RIT), czyliinstrumentu wsparcia finansowego, który został stworzony przez samorządMazowsza dla pięciu tamtejszych subregionów w ramach unijnej perspektywy2014-20 i uzyskał akceptację Komisji Europejskiej. Jego głównym celem jestrównomierny rozwój całego województwa poprzez zintegrowane inwestycje oznaczeniu subregionalnym, czyli ponadlokalnym.
Pod koniec 2014 r. porozumienie w sprawie RIT – wtedyprojekt określany był, jako Regionalny Instrument Terytorialny, podpisaływładze Płocka oraz 11 okolicznych samorządów, w tym powiatów: płockiego,gostynińskiego i sierpeckiego, a także gmin: Słupno, Radzanowo, Stara Biała,Nowy Duninów i Łąck oraz miasta: Gąbina, Sierpc i Wyszogród.
„