Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Plany inwestycyjne Lotniska Chopina w latach 2008 – 2012

infotrans
05.11.2008 20:09
30 października br. odbyła się konferencja prasowa na temat planów inwestycyjnych Lotniska Chopina w latach 2008 –2012. Wzięli również udział Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz i Naczelny Dyrektor Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”Michał Marzec. –„Jeszcze rok temu niewielu wierzyło, że Terminal 2 zostanie oddany do użytku w terminie. Wszyscy sceptycy przekonali się, że się udało –normy europejskie zostały spełnione i Terminal 2 działa”- powiedział na początku konferencji Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk. Podkreślił on, że z planami inwestycyjnymi PPL zostali zapoznani UEFA i organizatorzy EURO 2012. Porty Lotnicze Balice w Krakowie i Okęcie w Warszawie nie budzą zastrzeżeń ekspertów oceniających stan zaawansowania przygotowań Polski do organizacji mistrzostw Europy w piłce nożnej. Harmonogram prac został zaprezentowany tak, aby na bieżąco sprawdzać stan zaawansowania inwestycji. Do 2012 roku wszystkie zaplanowane inwestycje zostaną zrealizowane –zapewnił minister.
30 października br. odbyła się konferencja prasowa na temat planów inwestycyjnych Lotniska Chopina w latach 2008 –201230 października br. odbyła się konferencja prasowa na temat planów inwestycyjnych Lotniska Chopina w latach 2008 –2012
–„Branża lotnicza rozwija się mimo kryzysu. Przewidujemy, że w 2008 r. z polskich portów lotniczych skorzysta 22 mln pasażerów, oznacza to wzrost o około 20% w stosunku do ubiegłego roku. Zwiększa się również dynamika wzrostu liczby pasażerów w portach regionalnych. W 2007 r. porty regionalne po raz pierwszy odprawiły więcej pasażerów niż lotnisko Okęcie”–dodał Minister C. Grabarczyk.  Minister T. Jarmuziewicz podkreślił, że dzięki wejściu w życie ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego pojawiła się olbrzymia szansa na rozwój infrastruktury lotniskowej w Polsce, zwłaszcza w portach regionalnych, ze względu na możliwość przekazywania na cele cywilne infrastruktury lotnisk wojskowych. Zapewnił także, że do 2012 roku lotnisko Okęcie będzie doskonale skomunikowane z siecią drogową i kolejową. Podczas konferencji dyrektor M. Marzec podsumował inwestycje zrealizowane dotychczas oraz przedstawił plan realizacji inwestycji w latach 2008 –2012. Najważniejsze projekty inwestycyjne, które zostaną w tym czasie zrealizowane, to dokończenie budowy Terminalu 2, modernizacja i rozbudowa nawierzchni lotniskowych i zintegrowanie dwóch istniejących dzisiaj budynków terminali (T2 i T2) w jeden spójny architektonicznie obiekt.
Harmonogram prac przewiduje wybór do końca 2008 r. wykonawcy dokumentacji, na podstawie której realizowane będą planowane inwestycje. Prace podzielone zostały na trzy etapy:
W pierwszym etapie zrealizowane zostaną inwestycje na płycie lotniska. Najważniejsze prace to: modernizacja istniejących nawierzchni lotniskowych, budowa nowych odcinków dróg kołowania, nowej płyty postojowej dla samolotów oraz nowej płyty do odladzania samolotów, dróg szybkiego zjazdu z pasów –rapid exit, a także budowa scentralizowanej infrastruktury paliwowej. Zakończenie prac budowlanych na płycie lotniska planowane jest na czwarty kwartał 2009 roku.
W drugim etapie dokończona zostanie budowa pirsu południowego Terminalu 2. Przed Terminalem 1 wybudowany zostanie pirs centralny, co dodatkowo zwiększy liczbę rękawów dla samolotów. Zakończenie prac budowlanych planowane jest na czwarty kwartał 2010 roku.
W ostatnim etapie Terminal 1 zostanie zmodernizowany oraz połączony z Terminalem 2. Obydwa budynki, po połączeniu w jeden obiekt, stworzą jednolity pod względem architektonicznym i organizacyjnym terminal. Prace nad połączeniem obydwu budynków rozpoczną się po dokończeniu budowy pirsu południowego i centralnego. Zostaną ukończone do połowy 2012 roku.
Najważniejsze prace, które zostały wykonane po zerwaniu umowy z konsorcjum FBL, które budowało Terminal 2, to przede wszystkim ukończenie i otwarcie Terminalu 2 (hali przylotów i odlotów oraz pirsu północnego), inwentaryzacja prac wykonanych przez konsorcjum, oddanie do użytku nowej drogi kołowania, płyty postojowej dla samolotów, parkingów przed Terminalem 2 (w sumie na 2600 miejsc), a także tunelu i kładki dla pieszych, które usprawniają ruch pieszy i drogowy w rejonie lotniska.