PIR przeszkoli transport publiczny. Na zlecenie PFRON
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) chce przeszkolić pracowników transportu. Instytucja ta podpisała umowę z Polskim Instytutem Rozwoju sp. z o. o. (PIR), który przeprowadzi szkolenia.
Wartość kontraktu opiewa na kwotę 6 033 600,00 PLN.
Cele szkoleń
Celem zawartej umowy jest:
- upowszechnienie standardów dostępności w transporcie zbiorowym szynowym i kołowym wśród pracowników szynowego i kołowego transportu zbiorowego,
- przygotowanie minimum 30 trenerów do przeprowadzenia cyklu szkoleń dla pracowników przewoźników szynowego i kołowego transportu zbiorowego według koncepcji i przy użyciu materiałów przygotowanych przez PFRON,
- przeprowadzenie cyklu szkoleń dla nie mniej niż 5 000 pracowników szynowego i kołowego transportu zbiorowego.
Rodzaje szkoleń
Przewidziano trzy etapy wykonania umowy:
- etap I: dwa dwudniowe szkolenia pilotażowe dla łącznie 20 pracowników przewoźników szynowego i kołowego transportu zbiorowego,
- etap II: trzydniowe szkolenie dla trenerów,
- etap III: szkolenia dla pracowników przewoźników szynowego i kołowego transportu zbiorowego: co najmniej 996 dni szkoleniowych, 4 980 osób uczestniczących.
Szkolenia pilotażowe
Celem szkolenia pilotażowego jest przetestowanie i walidacja przygotowanego przez PFRON programu szkoleniowego i materiałów szkoleniowych oraz uzyskanie informacji odnośnie ewentualnych korekt materiałów przed planowanym cyklem szkoleń dla pracowników i kadry zarządzającej przewoźników szynowego i kołowego transportu zbiorowego. Grupą docelową szkoleń pilotażowych będą pracownicy przewoźników szynowego i kołowego transportu zbiorowego, zajmujący następujące stanowiska: sprzedawca biletów, pracownik obsługi dworca, pracownik infolinii, członkowie drużyny konduktorskiej, pracownik świadczący usługi asysty na dworcu, kontroler biletów, kierowca, motorniczy, pracownik działu kadr/zarządzania zasobami ludzkimi, trenerzy wewnętrzni. Szkolenia pilotażowe mają także objąć pracowników zarządców dworców (sprzedawca biletów, pracownik obsługi dworca) oraz pracowników zarządców infrastruktury wyznaczonych do obsługi urządzeń wspomagających poruszanie się po dworcu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Szkolenia dla trenerów
Celem szkolenia dla trenerów jest uzyskanie przez nich wiedzy i umiejętności w zakresie poszczególnych elementów opracowanej przez PFRON metodyki cyklu szkoleń i ich treści. Grupę docelową tych szkoleń stanowi minimalnie 30 i maksymalnie 45 trenerów zaproponowanych przez Polski Instytut Rozwoju do realizacji cyklu szkoleń dla pracowników i kadry zarządzającej przewoźników transportu zbiorowego. Zamawiający zakłada, że minimalnie 10 i maksymalnie 15 trenerów zaproponowanych przez PIR do realizacji cyklu szkoleń będzie pełniło rolę tzw. trenerów wiodących, którzy prowadzić będą 2 dni szkoleniowe w etapie III. Co najmniej 20 i maksymalnie 30 trenerów zaproponowanych przez PIR będzie współprowadziło szkolenie z trenerami wiodącymi w wymiarze łącznie równym jednemu dniowi szkoleniowemu w ramach cyklu szkoleniowego dla jednej grupy szkoleniowej.
Szkolenia dla przewoźników
Pracownicy transportu kołowego i szynowego wskutek przeprowadzonych szkoleń mają nabyć następujące umiejętności:
- zastosować zasady bon tonu w kontakcie z różnorodnymi podróżnymi, uwzględniającego potrzeby i podmiotowość obydwu stron,
- komunikować się z różnymi podróżnymi bez kierowania się stereotypami lub nadmierną gorliwością,
- zawsze zastosować zasadę pierwszego kontaktu, który jest też formą ustalenia zasad wsparcia w procesie oraz zasadę przepływu informacji i wsparcia osoby podróżującej podczas całego procesu podróży,
- zadbać o różnorodne formy przekazywania ważnych informacji w procesie podróży stosując się do zasad bon tonu oraz potrzeb różnych podróżnych,
- uwzględnić potrzeby różnorodnych podróżnych w sytuacjach trudnych i kryzysowych i zachować przy tym standard proceduralny,
- potrafią wyciszyć i uspokoić atmosferę w sytuacji trudnej relacyjnie i komunikacyjnie,
- profesjonalnie, skutecznie i z zachowaniem zasad pomóc osobie, która komunikuje taką potrzebę (uwzględniają przy tym zarówno bon ton jak i standardy jak i podmiotowość pasażerów), a jeśli osoba nie komunikuje potrzeby pomocy, to wiedzą, jak się zachować, aby nie doprowadzać do sytuacji niebezpiecznych lub niekomfortowych,
- pomóc w razie potrzeby psu asystującemu bez rozpraszania go.
W ramach szkoleń z etapu III wiedzę i umiejętności nabędzie również kadra zarządzająca. Celem szkoleń dla tej grupy jest przekonanie uczestników (kadry zarządzającej), że standardy obsługi różnych podróżnych wiążą się ścisłe z jakością usług świadczonych przez przedsiębiorstwa przez nich zarządzane oraz przekonanie uczestników do współpracy z PFRON w zakresie wdrażania standardów.