Pierwszy rok Ubera w Polsce

infotrans
16.09.2015 13:33

Uber działa na polskim rynku już od roku. Korzystają z niegotysiące użytkowników w Warszawie, Krakowie i Trójmieście, którzy chcą zamówićprzejazd w dowolnym miejscu, za pomocą jednego kliknięcia w ich/swój smartfon.Z okazji rocznicy, firma badawcza IPSOS przygotowała na zlecenie Ubera pierwszebadanie polskich użytkowników aplikacji. Jego wyniki pokazują, że użytkownicyUbera to przede wszystkim młodzi ludzie, wychowani na nowych technologiach ibardziej zaangażowani politycznie niż większość populacji. Cenią wysokistandard obsługi oferowany przez aplikację, od wygody, po transparentność isympatycznych kierowców korzystających z platformy.

Pokolenie Ubera? Portret użytkowników aplikacji

Młodzi, wykształceni mieszkańcy dużych miast, którzy dbają oświat, w którym żyją – tak jednym zdaniem można scharakteryzować typowychużytkowników Ubera. Korzystanie z aplikacji Uber wybierają przede wszystkimludzie rozpoczynający swoją karierę ? według danych Ubera prawie 60%użytkowników ma mniej niż 30 lat. Są to ludzie dobrze wykształceni (67%skończyło studia wyższe) i aktywni zawodowo: 39% respondentów określiło siebiejako pracowników umysłowych, a 28% to kadra kierownicza. Większość z nich, boaż 90%, to mieszkańcy dużych polskich miast – 10% użytkowników Ubera toobcokrajowcy przyjeżdżający do Polski w celach turystycznych lub służbowych.

Użytkownicy Ubera charakteryzują się również wysokimzaangażowaniem w sprawy społeczne i polityczne. Prawie 80% badanych głosowało wostatnich wyborach prezydenckich i deklaruje, że będzie też uczestniczyć wzbliżających się wyborach parlamentarnych. Dla porównania frekwencja wyborczana poziomie krajowym w wyborach 2015 wyniosła 55%. Dla użytkowników Ubera ważnesą również sprawy lokalne – siedmiu na dziesięciu użytkowników potwierdziłooddanie głosu w wyborach samorządowych – to prawie 20% więcej niż resztapopulacji. Ponad 40% użytkowników aplikacji wzięło też udział w głosowaniachdotyczących budżetu partycypacyjnego.

Użytkownicy Ubera wydają się być otwarci na nowetechnologie i świadomi możliwości, jakie te ze sobą niosą. Chętnie korzystająnie tylko z Ubera (ceniąc wygodę i komfort jaki im to daje), ale także z innychnowinek technicznych. 81% z nich słucha muzyki za pośrednictwem Spotify, 48% -korzysta z Airbnb, a 25% ogląda filmy i seriale za pośrednictwem serwisuNetflix” – podsumowuje przedstawiciel firmy badawczej IPSOS, któraprzeprowadziła badanie.

Wygoda oferowana przez aplikację najważniejsza

Użytkownicy Ubera uwielbiają nowinki techniczne, któreułatwiają im życie. Cenią sobie przede wszystkim wygodę korzystania z aplikacjii fakt, że wszystkie płatności odbywają się elektronicznie. Nie muszą dziękitemu martwić się o to, czy mają przy sobie wystarczającą ilość gotówki czykartę płatniczą. Opłata za przejazd Uberem jest pobierana bezpośrednio z ichkarty kredytowej, debetowej lub płatniczej przypisanej do ich konta. Dziękitemu w momencie zakończenia podróży mogą bez konieczności dodatkowych potwierdzeńpo prostu wysiąść z samochodu. 68% użytkowników Ubera wskazało, że właśnie tojest największa zaleta usługi. Co ciekawe, konkurencyjne ceny nie sąnajczęściej wskazywaną przez nich zaletą aplikacji. Użytkownicy wybierająUbera, bo cenią jego transparentność (27% użytkowników docenia fakt, że możesprawdzić cenę kursu przed jego rozpoczęciem) oraz możliwość łatwego iszybkiego zamówienia auta za pomocą jednego kliknięcia. Ponad połowarespondentów zadeklarowała, że jest to jedna z najważniejszych zalet aplikacji.”Od momentu wejścia na rynek w Warszawie i Krakowie, udało nam sięzmniejszyć przeciętny czas oczekiwania na pojazd z 10 minut do mniej niż 5minut, co jest znacznie lepszym wynikiem niż ten, który mamy w wielu dużychmiastach na całym świecie, jak chociażby Dallas, Houston, Singapur czy Rio deJaneiro” – mówi Kacper Winiarczyk, Dyrektor Operacyjny Ubera w Polsce.

Dla użytkowników bardzo ważne jest także poczuciebezpieczeństwa, jakie oferują rozwiązania technologiczne firmy – Uber daje m.in. możliwość dzielenia się trasą kursu i szacowanym czasem podróży z rodziną ibliskimi. Prawie połowa respondentów zazwyczaj podróżuje samotnie, zwłaszczawieczorami i w nocy. Trzy czwarte użytkowników jeździ z Uberem w piątkowe isobotnie noce, ponad 60% wybiera ten sposób przejazdu po zmroku w ciągutygodnia. Dzięki temu nie muszą martwić się o swoje bezpieczeństwo w drodze zespotkania towarzyskiego do domu.

Użytkownicy cenią partnerów Ubera

To, co zdecydowanie wpływa na przywiązanie użytkowników doaplikacji Uber, to jej partnerzy. Rekordowe 95% jest zadowolonych ze swoichkontaktów z kierowcami korzystającymi z platformy Uber. Określają ich jakosympatycznych, przyjaznych i uśmiechniętych, a przy tym ciekawych rozmówców.”Nasi partnerzy w większości jeżdżą okazjonalnie, traktując współpracę znaszą platformą jako dodatkowe źródło dochodu. Można wśród nich znaleźćwłaścicieli sklepów, muzyków sesyjnych, techników medycznych, a nawet pilotaodrzutowca – mówi Kacper Winiarczyk, Dyrektor Operacyjny Ubera w Polsce. -Dbają o komfort jazdy użytkowników, ponieważ każdy przejazd jest oceniany waplikacji, a oceny te są następnie weryfikowane przez nasz zespół” -dodaje Winiarczyk. Pozytywną cechą Ubera są m. in. zadbane i czyste auta orazszybka możliwość kontaktu z Działem Obsługi Klienta w przypadku ewentualnychproblemów. „Nasi partnerzy są najważniejszym ogniwem naszej usługi,dlatego cieszymy się, że użytkownicy ich cenią” – konkluduje Winiarczyk.

Badanie użytkowników aplikacji Uber zrealizowane przez IPSOSna zlecenie Ubera, sierpień 2015, N=912