Pierwszy Kiss&Ride w Poznaniu

infotrans
31.03.2016 10:36

Pocałuj i jedź. Takie oznakowanie pojawiło się przedbudynkiem starego dworca w Poznaniu. Wyznacza miejsca, w których osoby podwożącepodróżnych na dworzec, mogą się zatrzymać, „dać buziaka na dowidzenia” i odjechać.

Oznakowanie Kiss&Ride można spotkać w wielu dużychaglomeracjach przy ważnych węzłach przesiadkowych: kolejowych, autobusowych,stacjach metra. W Polsce funkcjonuje m.in. w Warszawie, Wrocławiu czy Łodzi.Umożliwia legalny 1-minutowy postój w celu wysadzenie pasażera w najbliższymsąsiedztwie dworca czy przystanku. W Poznaniu brak miejsc, w których możnaswobodnie zatrzymać się, by wysadzić czy odebrać podróżnych, był mocnoodczuwalny. Zwłaszcza, że miejsca przed budynkiem starego dworca były z regułyblokowane przez taksówki.

– Wielokrotnie odbieraliśmy w tej sprawie skargi odpoznaniaków. Prosiliśmy Straż Miejską, by przyjrzała się sytuacji, ale była tozabawa w „ciuciubabkę”. Gdy strażnicy pojawiali się w okolicy dworca,taksówkarze znikali, gdy odchodzili, taksówki momentalnie zajmowały miejscaprzed dworcem – mówił zastępca prezydenta Poznania Maciej Wudarski.

Rozwiązaniem problemu mają być miejsca Kiss&Ride. Jestto kompromis wypracowany na drodze negocjacji, które miasto podjęło z grupąprzedstawicieli korporacji taksówkarskich oraz indywidualnych kierowcówtaksówek. W ramach umowy ZDM wyznaczy w okolicy filarów mostu Dworcowegododatkowe miejsca postojowe dla taksówkarzy odbierających podróżnych z dworca.Ci z kolei zobowiązali się do nieblokowania miejsc przed budynkiem dworca.

– Porozumienie ma charakter umowy dżentelmeńskiej. Torozwiązanie będzie dobrze funkcjonowało tylko wtedy, gdy wszystkie strony będąją respektować – zaznacza prezydent Wudarski – Jeśli sytuacja nie ulegniezmianie, będziemy musieli pomyśleć o zamknięciu placu dworcowego i wprowadzeniuzasad podobnych do tych funkcjonujących na Ławicy.

Oznakowanie ma charakter dodatkowy i informacyjny,przypominający o tym, że są to miejsca przeznaczone wyłącznie dla osóbpodwożących podróżnych. Testowane rozwiązanie, jeśli się sprawdzi, będziewprowadzane w okolicach innych węzłów przesiadkowych.

– Kolejnym naturalnym miejscem, gdzie moglibyśmy taki znakpostawić jest dworzec PKS, od strony ulicy Składowej, gdzie możliwy jest1-minutowy postój – zapowiada Tadeusz Nawalaniec, z-ca dyr. ZDM.