Pierwsze spotkanie Freight TAILS w Gdyni

infotrans
17.10.2016 09:11

W dniu 07 października 2016 r. odbyło się pierwszespotkanie lokalnego technicznego zespołu zadaniowego (ULSG) projektu unijnegoFreight TAILS.

Projekt ma za zadanie przyczynić się do efektywnego izrównoważonego systemu dystrybucji miejskiej, w celu osiągnięcia redukcjiemisji gazów cieplarnianych oraz poprawy w zarządzaniu ruchem w mieście, przyudziale eksperta z Politechniki Gdańskiej oraz grupy zadaniowej interesariuszy.

W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele następujących instytucji:

  • Politechnika Gdańska,
  • Zarząd Dróg i Zieleni,
  • Rada Miasta Gdyni,
  • Rada Dzielnicy Śródmieście,
  • Urząd Miasta Gdyni,
  • Agencja Rozwoju Gdyni,
  • Stowarzyszenie KupcówStarowiejskiej,
  • Gdynia 2026.

W czasie spotkania, wszyscy uczestnicy mieli możliwośćzapoznania się z metodologią pracy w ramach programu URBACT, w ramach któregorealizowany jest projekt Freight TAILS, zaprezentowano również planowany zakresprojektu oraz związek z zadaniami zawartymi w planie działań na lata 2016-2018gdyńskiego Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP), które przedstawionoponiżej:

CEL STRATEGICZNY nr 4:EFEKTYWNY TRANSPORT ŁADUNKÓW W MIEŚCIE

CEL OPERACYJNY nr 4.2:Stworzenie efektywnego i zrównoważonego systemu miejskiej dystrybucji

4.2.1 Partnerstwo dla równoważenia dostaw miejskich (logistyka miejska)

Zainicjowanie przez miasto regularnej współpracy pomiędzy podmiotami zaangażowanymi w funkcjonowanie miejskiego systemu dostaw. Powstanie formalnego/nieformalnego ciała doradczego. Celem jego działania powinno być zidentyfikowanie potrzeb zaangażowanych stron, wymiana posiadanej wiedzy, weryfikacja możliwych rozwiązań z uwzględnieniem wymogów racjonalności ekonomicznej.

4.2.2. Organizacja systemu dostaw w centrum miasta

Identyfikacja charakterystyki dostaw towarów (na wybranym obszarze – centrum): dzienna ilość dostaw, czas trwania, miejsce realizacji dostawy, rodzaj pojazdu, występowanie problemów (np.: postój w miejscu niedozwolonym, utrudnienie w ruchu pieszych itp). Celem jest uzyskanie informacji niezbędnych do planowania działań o charakterze np.: regulacyjnym (p. 4.2.3). Symulacja wprowadzenia na wybranym obszarze miejsc rozładunkowych wyłączenie dla pojazdów dostawczych. Opracowanie ogólnego wzorca zapotrzebowania na dostawy z uwagi na rodzaj prowadzonej działalności, który będzie można wykorzystywać do dalszych prac.

Na koniec uczestnicy wysłuchali prezentacji dr DanielaKaszubowskiego, eksperta z Politechniki Gdańskiej, dotyczącej logistykimiejskiej i dostaw towarów pt. „Specyfika miejskiego transportu ładunków -rynek, uczestnicy, problemy i rozwiązania”, podczas której omówionozagadnienia z zakresu:

  • a)Rynku miejskiego transportuładunków,
  • b)Podmiotów zaangażowanych włańcuch dostaw
  • c)Instytucji wpływających napolitykę transportową w miastach
  • d)Obszarów oddziaływania natransport ładunków w mieście
  • e)Narzędzi zarządzania miejskimtransportem ładunków

Ponadto,prezentacjawzbogacona została przykładami problemów w zakresie logistyki miejskiej zpolskich i europejskich miast.

Podczas kolejnych spotkańgrupa zadaniowa skupi się na kwestiach zbierania danych na temat obszaruproblemowego Śródmieścia Gdyni, oraz wdrożenia możliwych rozwiązań w celuregulacji i usprawnienia dostaw w centrum miasta.