Pierwsze spotkanie Freight TAILS w Gdyni
W dniu 07 października 2016 r. odbyło się pierwszespotkanie lokalnego technicznego zespołu zadaniowego (ULSG) projektu unijnegoFreight TAILS.
Projekt ma za zadanie przyczynić się do efektywnego izrównoważonego systemu dystrybucji miejskiej, w celu osiągnięcia redukcjiemisji gazów cieplarnianych oraz poprawy w zarządzaniu ruchem w mieście, przyudziale eksperta z Politechniki Gdańskiej oraz grupy zadaniowej interesariuszy.
W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele następujących instytucji:
- Politechnika Gdańska,
- Zarząd Dróg i Zieleni,
- Rada Miasta Gdyni,
- Rada Dzielnicy Śródmieście,
- Urząd Miasta Gdyni,
- Agencja Rozwoju Gdyni,
- Stowarzyszenie KupcówStarowiejskiej,
- Gdynia 2026.
W czasie spotkania, wszyscy uczestnicy mieli możliwośćzapoznania się z metodologią pracy w ramach programu URBACT, w ramach któregorealizowany jest projekt Freight TAILS, zaprezentowano również planowany zakresprojektu oraz związek z zadaniami zawartymi w planie działań na lata 2016-2018gdyńskiego Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP), które przedstawionoponiżej:
CEL STRATEGICZNY nr 4:EFEKTYWNY TRANSPORT ŁADUNKÓW W MIEŚCIE |
CEL OPERACYJNY nr 4.2:Stworzenie efektywnego i zrównoważonego systemu miejskiej dystrybucji |
4.2.1 Partnerstwo dla równoważenia dostaw miejskich (logistyka miejska) |
Zainicjowanie przez miasto regularnej współpracy pomiędzy podmiotami zaangażowanymi w funkcjonowanie miejskiego systemu dostaw. Powstanie formalnego/nieformalnego ciała doradczego. Celem jego działania powinno być zidentyfikowanie potrzeb zaangażowanych stron, wymiana posiadanej wiedzy, weryfikacja możliwych rozwiązań z uwzględnieniem wymogów racjonalności ekonomicznej. |
4.2.2. Organizacja systemu dostaw w centrum miasta |
Identyfikacja charakterystyki dostaw towarów (na wybranym obszarze – centrum): dzienna ilość dostaw, czas trwania, miejsce realizacji dostawy, rodzaj pojazdu, występowanie problemów (np.: postój w miejscu niedozwolonym, utrudnienie w ruchu pieszych itp). Celem jest uzyskanie informacji niezbędnych do planowania działań o charakterze np.: regulacyjnym (p. 4.2.3). Symulacja wprowadzenia na wybranym obszarze miejsc rozładunkowych wyłączenie dla pojazdów dostawczych. Opracowanie ogólnego wzorca zapotrzebowania na dostawy z uwagi na rodzaj prowadzonej działalności, który będzie można wykorzystywać do dalszych prac. |
Na koniec uczestnicy wysłuchali prezentacji dr DanielaKaszubowskiego, eksperta z Politechniki Gdańskiej, dotyczącej logistykimiejskiej i dostaw towarów pt. „Specyfika miejskiego transportu ładunków -rynek, uczestnicy, problemy i rozwiązania”, podczas której omówionozagadnienia z zakresu:
- a)Rynku miejskiego transportuładunków,
- b)Podmiotów zaangażowanych włańcuch dostaw
- c)Instytucji wpływających napolitykę transportową w miastach
- d)Obszarów oddziaływania natransport ładunków w mieście
- e)Narzędzi zarządzania miejskimtransportem ładunków
Ponadto,prezentacjawzbogacona została przykładami problemów w zakresie logistyki miejskiej zpolskich i europejskich miast.
Podczas kolejnych spotkańgrupa zadaniowa skupi się na kwestiach zbierania danych na temat obszaruproblemowego Śródmieścia Gdyni, oraz wdrożenia możliwych rozwiązań w celuregulacji i usprawnienia dostaw w centrum miasta.
„