Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Personalizacja Warszawskiej Karty Miejskiej

infotrans
03.06.2008 11:09

W dniu 2 czerwca pasażerowie warszawskiej komunikacji miejskiej po raz pierwszy mogli skorzystać ze spersonalizowanych kart miejskich. Dzięki temu udogodnieniu, korzystanie z biletów długookresowych stanie się jeszcze łatwiejsze, przyjemniejsze i bezpieczniejsze –informuje warszawski Zarząd Transportu Miejskiego. W przypadku zgubienia lub kradzieży karty będzie bowiem możliwość jej zablokowania i odzyskania niewykorzystanej części biletu. Obecnie od pasażerów do ZTM-u wpływa rocznie około 1000 wniosków w tej sprawie. Wszystkie są odrzucane.

Spersonifikowana karta miejska

W trakcie kontroli biletów, pasażerowie posługujący się spersonalizowanymi kartami nie będą musieli mieć przy sobie żadnego dowodu tożsamości. To dobra wiadomość dla wszystkich osób 'zapominalskich’. W przypadku braku dokumentu ze zdjęciem, bilet okresowy na Karcie Miejskiej jest nieważny i w takiej sytuacji kontroler może wystawić wezwanie do zapłaty. Nie zmieni się natomiast zasada, iż pasażerowie, którzy korzystają z biletów ulgowych, a zaopatrzą się w spersonifikowaną kartę, będą musiały mieć przy sobie dokument poświadczający prawo do ulgi.
Dzięki personalizacji Warszawa zaoszczędzi na samych kartach. Obecnie przy każdym kodowaniu biletu pasażer może otrzymać całkiem nową kartę. W ciągu ponad 6 lat wydawaliśmy ich co miesiąc średnio około 38 tysięcy, przy czym w ostatnich latach i miesiącach ta ilość zdecydowanie wzrosła (w pierwszym kwartale 2008 roku było to już ponad 58 tyś. kart miesięcznie). Od momentu wprowadzenia do użytku Warszawskiej Karty Miejskiej w obiegu pojawiło się w obiegu już ponad 3 mln sztuk tego nośnika biletów.
W przyszłości ZTM planuje, że na Warszawskiej Karcie Miejskiej można będzie zakodować kolejne rodzaje biletów – m.in. 7 i 3 dniowe, a także dobowe. Warszawska Karta Miejska będzie mogła być też wykorzystywana jako tzw. 'elektroniczna portmonetka’, czyli będzie mogła służyć np. za karnet wejściowy do ośrodków sportów i rekreacji (baseny, hale sportowe itp.)
Aby spersonifikować kartę wystarczy złożyć stosowny wniosek, ze zdjęciem legitymacyjnym, w którymś z Punktów Obsługi Pasażera ZTM. W formularzu pasażerowie muszą podać swoje imię i nazwisko, datę urodzenia, adres zamieszkania z kodem pocztowym. Po weryfikacji danych, do czego konieczny będzie dowód tożsamości, pasażer otrzyma kartę od ręki. Wypełniony formularz, wraz ze zdjęciem, można też wysłać pocztą tradycyjną lub elektroniczną. Formularz będzie także umieszczony na stronie internetowej Zarządu Transportu Miejskiego. Kartę odbiera się osobiście w siedzibie ZTM przy ul. Senatorskiej 37.
Wymiana karty miejskiej na spersonalizowaną nie będzie obowiązkowa. W obiegu w dalszym ciągu będą funkcjonowały karty miejskie bez zdjęcia. Pierwszy egzemplarz nowej karty jest bezpłatny. Pasażerowie, którym zmieniły się dane osobowe umieszczone na karcie nie zapłacą również za jej duplikat, podobnie jak w przypadku gdy karta uległa zniszczeniu nie z winy pasażera, a także po 10 latach od wydania pierwszej karty (na tyle czasu jest przewidziana jej trwałość). W pozostałych sytuacjach, także w przypadku zgubienia lub kradzieży, za wyrobienie duplikatu pasażer będzie musiał zapłacić 10 zł.
Zgodnie z Ustawą o ochronie danych osobowych (Dz. U. 02.101.926), ZTM Warszawa może gromadzić i przetwarzać dane osobowe niezbędne w trakcie procesu personalizacji karty. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne do przetwarzania danych osobowych (Dz. U. 2004 nr 100 poz. 1024), dane te mają najwyższy stopień bezpieczeństwa. Są chronione fizycznie oraz przez systemy teleinformatyczne.
Kary można kodować w każdym punkcie wyposażonym w terminal do kodowania kart, czyli w Punkcie Obsługi Pasażera ZTM (ul. Senatorska, Metro Ratusz-Arsenał, Metro Świętokrzyska, Metro Plac Wilsona, Metro Marymont), na każdej poczcie, oraz w kioskach oznaczonych logo sieci Strefa a także w automatach biletowych na stacjach metra oraz na Dworcu Centralnym.