PE: Europosłowie chcą większej integracji transportu
PE przegłosował w czwartek rezolucję wzywającą Komisję doambitniejszych działań w sektorze logistyki w UE i na rzecz wzmocnienia tzw.transportu multimodalnego, czyli łączącego różne środki transportu, w obszarzeTranseuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T).
Zdaniem europosłów rośnie rola logistyki w kontekścietransportu towarowego, zwłaszcza transgranicznego, w Unii Europejskiej. Dlategoteż Komisja Europejska powinna wzmocnić działania w tym zakresie, m.in.promować multimodalność, czyli transport kombinowany spajający np. transportkolejowy z wodnym (morskim lub rzecznym) i lotniczym, zwłaszcza w odniesieniudo nowych korytarzy TEN-T. W skład TEN-T wchodzą m.in. szlaki drogowe,kolejowe, lotnicze, morskie i rzeczne stanowiące najważniejsze połączenia zpunktu widzenia rozwoju UE, a także porty morskie czy lotniska. Celem TEN-Tjest przede wszystkim usprawnienie swobodnego przepływu osób, towarów i usług wgranicach UE.
Zdaniem europosłów, aby ten cel osiągnąć, potrzeba zmian, wtym większego nacisku na rozwój projektów promujących np. powstawanie węzłówterminalowych, platform przeładunkowych i odpowiednich połączeń w węzłachmiejskich, a także lepszą integrację różnego rodzaju środków transportu.
„Komisja bardziej skupiona jest na transporcie pasażerskimniż na transporcie towarów i dóbr. I od dawna nie robi nic, by przeanalizowaćsytuację na rynku przewozów towarowych. Teoretycznie mamy swobodny przepływludzi, dóbr i usług, w rzeczywistości jednak napotyka on przeszkody np. wpostaci przepisów prawa krajowego. To się musi zmienić” ? powiedziałahiszpańska europosłanka Ines Ayala Sender z grupy socjaldemokratów.
Dlatego Parlament chce, by Komisja opracowała regulacje,które uproszczą przepisy prawne i procedury administracyjne. Chodzi o to, byunikano przepisów, które utrudniają swobodny przepływ towarów, oraz by nietworzono zbędnych barier. Komisja powinna więc naciskać, by kraje członkowskiew pełni i terminowo włączały przepisy unijne do prawa krajowego.
„Dotychczasowe doświadczenie pokazuje nam, że potrzebna jestwiększa spójność unijnej legislacji i tylko w ten sposób uda nam sięzlikwidować przeszkody w drodze do rozwoju unijnego transportu i logistyki” ?mówi Ayala Sender.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Sender uważa też, że należy położyć większy nacisk na”cyfryzację i innowacje w sektorze transportu towarowego i usługlogistycznych”. Kluczowe są przede wszystkim dostęp do danych i wymiany danych,integracja systemów informacyjnych między krajami członkowskimi, a takżewprowadzenie odpowiednich cyberzabezpieczeń. Inteligentna infrastrukturainformacyjno-komunikacyjna oraz usługi telematyczne wdrażane w UE, takie jakGalileo, SafeSeaNet, system informacji żeglugi rzecznej, inteligentny systemtransportowy (ITS) czy aplikacje dla przewozów towarowych (TAF) w kolei,powinny być dalej rozwijane.
„Unia powinna zainwestować też w wykwalifikowanychpracowników. Brakuje ich obecnie zarówno w transporcie, jak i logistyce.Tymczasem jeśli sektor ma korzystać z zaawansowanych technologii cyfrowych,będzie potrzebował do tego profesjonalistów” ? twierdzą europosłowie.
Ponadto europarlament wezwał też KE do zabezpieczenia wbudżecie odpowiednich środków finansowych na konieczne inwestycje w ramachTEN-T, w tym remont i utrzymanie dróg, linii kolejowych czy dróg wodnych.Potrzebne będą także środki na modernizację np. niektórych połączeń kolejowychoraz na budowę nowych linii, które będą mogły połączyć nowe ośrodki.
Europosłowie chcą także powołania europejskiego koordynatorads. logistyki TEN-T, który byłby odpowiedzialny za nadzór prac w sektorze. (PAP)
„