Październikowe zmiany w krakowskiej komunikacji

infotrans
22.09.2016 15:23

Październikto tradycyjny szczyt natężenia ruchu na krakowskich ulicach. Żebyprzeciwdziałać wzrostowi liczby samochodów na ulicach i zachęcać krakowian doprzesiadki na pojazdy komunikacji miejskiej, władze miasta postanowiły dokonaćdużych zmian w funkcjonowaniu Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Dodatkowe kursyzyskają najpopularniejsze linie, wzmocnione zostaną także ważne ciągikomunikacyjne, jak choćby Aleje Trzech Wieszczów, dzięki czemu pasażerowie będąmogli podróżować w bardziej dogodnych warunkach.

Zmianyw funkcjonowaniu Komunikacji Miejskiej w Krakowie, przewidziane do wprowadzeniaod 3 października.

Linia9 – wzrost częstotliwości kursowania do 10 minut w godzinach szczytu w dnipowszednie.

Liniacieszy się coraz większą popularnością, zwłaszcza od czasu skierowania jejprzez nową estakadę tramwajową pomiędzy ulicą Wielicką i Lipska. Szacowany dodatkowy roczny koszt: około 2 mlnzł.

Linia12 – nowa stała trasa: z Łagiewnik do Ronda Grzegórzeckiego bez zmian,następnie aleją Pokoju, Jana Pawła II, ulicą Ptaszyckiego do Kopca Wandy. Liniąbędzie kursowała co 20 minut tylko w godzinach szczytu;

Zmianama na celu poprawę oferty Komunikacji Miejskiej w Krakowie pomiędzy alejąPokoju a rejonami placu Centralnego oraz Ruczaju, a także rejonem ul.Ptaszyckiego z centrum miasta. Zmiana nie wygeneruje dodatkowych kosztów.

Linia18 – wzrost częstotliwości kursowania do 5 minut w godzinach szczytu w dnipowszednie.

Liniacieszy się coraz większą popularnością. Zarówno w rejonie Czerwonych Maków jaki Krowodrzy Górki powstają nowe obiekty generujące dodatkowy ruch pasażerów. Szacowanydodatkowy roczny koszt: około 3 mln zł.

Linia19 – wzrost częstotliwości kursowania do 10 minut poza godzinami szczytu w dnipowszednie.

Liniacieszy się coraz większą popularnością, zwłaszcza w rejonie Hali Targowej. Szacowanydodatkowy roczny koszt: około 1 mln zł.

Linia501 – nowa stała trasa: z Chełmońskiego Osiedle do Osiedle Na Lotnisku bezzmian, następnie ul. Dunikowskiego, Mikołajczyka (powrót ul. Broniewskiego ial. Andersa), Obrońców Krzyża, al. Róż, al. Przyjaźni, al. Solidarności doBulwarowej.

Zmianawpisuje się w oczekiwania mieszkańców do przywrócenia linii 501 w rejon centrumNowej Huty. Dodatkowo uruchomiony zostanie nowy przystanek „Bulwarowa”, dziękiczemu poprawi się dostępność Komunikacji Miejskiej w Krakowie w rejonieskrzyżowania al. Solidarności i ul. Bulwarowej. Szacowany dodatkowy rocznykoszt: około 1 mln zł.

Nowa linia 192 (dotychczasowa linia 452)kursująca na trasie: Chełm ? al. Królowej Jadwigi – al. Kasztanowa – al.Królowej Jadwigi – al. Focha – al. Mickiewicza – al. Słowackiego – Pawia -tunel św. Rafała Kalinowskiego – Dworzec Główny Wschód – Lubomirskiego -Brodowicza – Pilotów – Młyńska – Lublańska – Dobrego Pasterza – al.Bora-Komorowskiego – al. Andersa – Dąbrowskiej – Medweckiego – Czyżyny Dworzec.Linia będzie kursowała w godzinach i z częstotliwością analogiczną jak linia452 z następującymi zmianami: w dzień powszedni już od 5:00 co 20 minut, w dniświąteczne do 21:00 co 20 minut.

Zmianajest konsekwencją korekty trasy linii 501 i koniecznością zapewnienia ofertyKomunikacji Miejskiej w Krakowie w ciągu ul. Dąbrowskiej. Dodatkowo, zmianawpisuje się w oczekiwania mieszkańców dotyczące przywrócenia połączenia WoliJustowskiej z rejonami Nowego Kleparza oraz Dworca Głównego Wschód. Zmiana nie wygeneruje dodatkowych kosztów.

Linia502 – dodatkowy przystanek „Narzymskiego”.

Zmianawpisuje się w oczekiwania mieszkańców rejonu przystanku Narzymskiego.Jednocześnie jest konsekwencją nowej trasy linii 192 (dotychczasowej linii452), która nie będzie już prowadzić przez Pierwszą Obwodnicę. W związku z tym,linia 501 nie będzie zatrzymywać się na przystanku „Narzymskiego”. Zmiana niewygeneruje dodatkowych kosztów.

Nowalinia 511 kursująca na trasie: Przybyszewskiego ? Armii Krajowej – Nawojki -Czarnowiejska ? al. Mickiewicza ? al. Słowackiego – Pawia – tunel św. RafałaKalinowskiego – Lubomirskiego – Brodowicza – Olszyny – Pilotów -Bora-Komorowskiego ? Okulickiego – Jagiełły – Architektów ? Os. Na Stoku. Liniabędzie kursowała co 15 minut tylko w godzinach szczytu w dni powszednie.Przystanki pośrednie dla linii 511: Przybyszewskiego, Miasteczko StudenckieAGH, Czarnowiejska, Plac Inwalidów, Nowy Kleparz, Politechnika, UniwersytetEkonomiczny, Rondo Mogilskie, Miechowity, Bora-Komorowskiego, Wiślicka, Os.Kalinowe, Os. Mistrzejowice Nowe, Łowińskiego, Jagiełły, Jana Kazimierza,Architektów.

Celemuruchomienia linii 511 jest odciążenie linii 501 na najbardziej obciążonymodcinku od przystanku „Wiślicka” do przystanku „Przybyszewskiego”, a takżepoprawa oferty Komunikacji Miejskiej w Krakowie z Osiedla Na Stoku i ul.Okulickiego (w ostatnim czasie powstały tam nowe, duże osiedla) w rejon CentrumKrakowa. Szacowany dodatkowy roczny koszt: około 1,77 mln zł.

Linia 503- nowa stała trasa: z Nowego Bieżanowa Południe do Opolskiej Estakady bezzmian, następnie aleją 29 Listopada, ulicą Meiera do Górki Narodowej Wschód.Linia będzie kursowała w godzinach szczytu z częstotliwością co 7,5 minuty,poza szczytem co 15 minut, w dni wolne co 20 minut.

Zmianama na celu poprawę oferty Komunikacji Miejskiej w Krakowie w relacji północ -południe, w tym w szczególności przy dojazdach z rejonu osiedla Górka NarodowaWschód do Krakowa oraz w ciągu alei Trzech Wieszczów i alei 29 Listopada. Szacowanydodatkowy roczny koszt: około 4 mln zł.

Linia169 – nowa stała trasa: z Zajezdni Wola Duchacka do Opolskiej Estakady bezzmian, następnie ulicą Opolską, Mackiewicza, Siewną, Bociana do Górki Narodowej.Linią będzie kursowała z częstotliwością zwiększoną w godzinach szczytu do 12minut, a w dni wolne co 20 minut. Do obsługi linii kierowany będzie taborwielkopojemny.

Zmianajest konsekwencją korekty trasy linii 503, która skierowana została z GórkiNarodowej do pętli Górka Narodowa Wschód. Szacowany dodatkowy roczny koszt:około 0,55 mln zł.

Linia292 – zwiększenie częstotliwości kursowania do 30 minut. Zmiana wpisuje się woczekiwania mieszkańców rejonu „Olszanica Bory”. Szacowany dodatkowy rocznykoszt: około 0,5 mln zł.

Nowalinia 104 (dotychczasowa linii 504) kursująca na trasie: Centrum JP II ? TotusTuus ? Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia ? Fredry ? Tischnera ? Łagiewniki.Linia będzie kursowała z częstotliwością co 40 minut w dni powszednie wgodzinach ok. 5:30 – 20:30, w dni wolne w godzinach ok. 7:00 – 22:00.

Zmianama na celu poprawę oferty dowozowej do Centrum Jana Pawła II z jednoczesnymwyeliminowaniem z trasy linii odcinków, na których występują największeutrudnienia w ruchu. Z nowej linii 104 skorzystają także mieszkańcy ul. Fredry,którzy będą mogli korzystać z większej liczby kursów dowożących do tramwajów wŁagiewnikach. Szacowany dodatkowy rocznykoszt: około 0,3 mln zł.

Wsumie zmiany wygenerują wzrost kosztów funkcjonowania Komunikacji Miejskiej wKrakowie na poziomie 14,1 mln zł rocznie. To wzrost o 3 proc. Do tej porymiasto wydawało ok. 460 mln zł na kursy tramwajów i autobusów.