Pasażerowie o Pasażerach

infotrans
28.08.2015 19:22
Łodzianie zwracają uwagę na niewłaściwe zachowania współpasażerów w komunikacji miejskiej. Wszystko dzięki akcji ?Pasażerowie o Pasażerach?, którą od początku lipca przeprowadza MPK-Łódź we współpracy z Klubem Miłośników Starych Tramwajów oraz Zespołem ds. Seniorów UMŁ i Młodzieżowej Radzie Miejskiej. W konsultacjach wzięło już udział kilka tysięcy Łodzian ? tych, którzy podróżują komunikacją miejską codziennie ale również tych, którzy, z różnych przyczyn, korzystają z niej okazjonalnie albo wcale.
MPK pyta zarówno o to, jakie silne i słabe strony komunikacji miejskiej dostrzegają pasażerowie, co powoduje, że wybieramy podróż MPK ale również ? i to jest głównym celem akcji ? jakie zachowania pasażerów przeszkadzają nam podczas podróżowania komunikacją miejską najbardziej. 
?Pomocą służy lista 20 najczęściej zgłaszanych nam przez pasażerów uciążliwych zachowań. Wśród nich są np. nieustępowanie miejsca, głośne rozmowy telefoniczne, akty wandalizmu, przepychanie się, spożywanie jedzenia czy brak kultury podczas wsiadania i wysiadania?? ? wylicza Sebastian Grochala, rzecznik MPK-Łódź. ?Wiedząc, że ta lista nie zamyka katalogu przeszkadzających w podróżowaniu zachowań umieściliśmy również pytanie otwarte, w którym każdy może swobodnie podzielić się z nami tym, jakie inne zachowania uważa za niekulturalne i uciążliwe?.
Z uwagi na to, że miejski przewoźnik na podstawie odpowiedzi planuje przeprowadzanie działań zwiększających świadomość wśród pasażerów na to, że to, jak zachowujemy się w komunikacji miejskiej ma wpływ na komfort podróży osób, które przemieszczają się z nami kanałów poprzez które możemy wyrazić swoje zdanie jest bardzo dużo.
?Przede wszystkim uruchomiliśmy ankietę elektroniczną dostępną cały czas ? trafimy do niej dzięki stronie internetowej www.mpk.lodz.pl oraz dzięki dwóm stronom MPK-Łódź na portalu Facebook ? www.facebook.pl/mpklodz oraz www.facebook.pl/traficmpklodz. Ponadto na Facebooku założyliśmy wydarzenie towarzyszące akcji ? umieszczamy tam różne materiały na temat zachowania w środkach komunikacji miejskiej pokazując, że również mieszkańcy innych miast a Polsce ale i za granicą starają się działać w kierunku poprawy zachowania pasażerów w środkach komunikacji miejskiej. Jest to również miejsce dyskusji pomiędzy samymi pasażerami? ? mówi Sebastian Grochala. ?Ale Internet to nie wszystko. Ankiety są dostępne dość powszechnie również w wersji papierowej ? aby każdy mógł podzielić się z nami swoimi uwagami ? szczególnie liczymy tutaj na osoby starsze, którym czasem trzeba pomóc w wypełnieniu ankiety? ? dodaje Grochala.
Ankiety znaleźć można w Punktach Sprzedaży Biletów MPK-Łódź na ul. Tramwajowej, 
pl. Niepodległości, pl. Wolności 9, pl. Barlickiego 8 oraz w Muzeum Komunikacji Miejskiej przy 
ul. Wierzbowej 51.
Młodzieżowa Rada Miasta Łodzi dba o to, aby ankiety trafiły do młodszej części pasażerów MPK-Łódź, a Ci najczęściej korzystają z wersji elektronicznej.
Dzięki wsparciu Klubu Miłośników Starych Tramwajów, ankiety wypełniają pasażerowie korzystający z Turystycznej Linii Tramwajowej oraz odwiedzający Zajezdnię Muzealną Brus.
?Najczęściej spotykałem się z pozytywnymi reakcjami dotyczącymi przeprowadzenia ankiety ? mało kto nie chciał rozmawiać na ten temat? ? mówi Mateusz Klucha, jeden z konduktorów Turystycznej Linii Tramwajowej. ?Z moich obserwacji wynika, że najczęściej wymienionymi wadami była niepunktualność lub niedostosowanie częstotliwości kursujących pojazdów. Na plus zaś oceniono nowoczesny tabor autobusowy. Znaczny odsetek ankietowanych podróżuje komunikacją miejską wskazując na niskie ceny biletów. Dużo osób skarżyło się na brak higieny współpasażerów, akty wandalizmu np. pomazane siedzenia, porysowane szyby, a także na brak zachowania zasad kultury podczas wysiadania do/z pojazdu. Jako tzw. ?Inne?, w części otwartej, podawano picie alkoholu w autobusie/tramwaju.  W ostatnim punkcie ankiety rzadko się zdarzało, aby ktoś zaznaczył opcję ?nie? Ostatni punkt dotyczył przeprowadzenia kampanii promującej pozytywne zachowania w środkach komunikacji miejskiej ? wskazując tym samym, że jest potrzeba mówienia o takich rzeczach jak zachowanie w komunikacji miejskiej? ? dodaje Miłośnik.
W kontakcie z seniorami pomaga Zespół ds. Seniorów UMŁ, dzięki któremu ankiety trafiły do siedziby Zespołu przy ul. Zachodniej 47 a także na Dzielnicowe  Centra Aktywnego Seniora:
– Centrum Aktywnego Seniora Bałuty : Bałucki Ośrodek Kultury „Na Żubardzkiej” ul. Żubardzka 3; Bałucki Ośrodek Kultury „Lutnia” ul. Łanowa 14 ; Bałucki Ośrodek Kultury „Rondo” ul. Limanowskiego 166
– Centrum Aktywnego Seniora Widzew ; Dom Kultury „502” ul. Gorkiego 16
– Centrum Aktywnego Seniora Polesie : Poleski Ośrodek Sztuki filia „Karolew” ul. Bratysławska 6a
– Centrum Aktywnego seniora Górna : Ośrodek Kultury Górna ul. Siedlecka 1 
– Centrum Aktywnego Seniora Śródmieście : Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych ul. Zachodnia 54/56
– Polski Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów ul. Próchnika 5
?Dotychczas w badaniu, przy naszej pomocy, wzięło udział 226 seniorów? ? mówi Aleksandra Kręcka z Zespołu ds. Seniorów UMŁ.  ?Z udzielanych przez seniorów odpowiedzi wynika, że do najbardziej uciążliwych zachowań przeszkadzającym osobom starszym  podczas podróżowania są: głośne słuchanie muzyki, głośne rozmowy, wulgaryzmy, brak higieny współpasażerów  oraz nieustępowanie miejsca osobom starszym? ? wylicza.  ?Jednocześnie zapraszamy każdego Seniora , który chce zabrać jeszcze głos i wypełnić anonimową ankietę do Zespół ds Seniorów Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych Urzędu Miasta Łodzi ul. Zachodnia 47 pokój 122? ? dodaje Kręcka.
?Dostrzegamy spore zainteresowanie, otwartość i zaangażowanie Łodzian, którzy pozytywnie oceniają to, że po ostatnio przeprowadzonym teście siedzeń tramwajowych, gdzie pytaliśmy pasażerów o to, które siedzenia chcą mieć zainstalowane w modernizowanych tramwajach stawiamy kolejny krok i pytamy się ich o zdanie ? mówi Sebastian Grochala, rzecznik MPK-Łódź, który dodaje, że ?liczymy na to, że wśród naszych pasażerów znajdą się takie osoby, które będą nas wspierały również później, kiedy na podstawie wyników ankiet będziemy chcieli działać nad poprawą zachowań pasażerów. Wszystkich, którzy mieliby pomysły dotyczące działań, które moglibyśmy realizować, aby zwracać uwagę na różne, negatywne zachowania pasażerów, prosimy o kontakt pod adres [email protected] ? chcemy, 
aby wokół tych zagadnień zrobiło się głośno głównie po to, aby zachęcić do korekty swojego zachowania tych pasażerów, którzy często nie mają nawet świadomości, że ich zachowanie może komuś utrudniać podróż i wpływać na to, że następnym razem nie będzie chciał jechać komunikacją miejską?.
Na podstawie wyników ankiety, od września 2015 roku przynajmniej do czerwca 2016 roku MPK-Łódź przystąpi do opracowywania kampanii społecznych do realizacji których zaprosi partnerów społecznych ? instytucje publiczne oraz organizacje pozarządowe ale również indywidualne osoby zainteresowane działaniem na rzecz poprawy zachowania pasażerów komunikacji miejskiej.
 Zbieranie ankiet kończy się wraz z końcem sierpnia.
MPK-Łódź