Parkuj i Jedź – jak to się sprawdza w Polsce?
Parkingi „Park &Ride”(„Parkuj i Jedź”) to od wielu lat popularne rozwiązania w transporcie pasażerskim na świecie. Między innymi w USA, Holandii, Czechach, Niemczech czy Austrii tysiące pasażerów pozostawia swoje auta aby podróż do centrum miast koleją, metrem, tramwajem jak i również autobusem. Polska zauważyła korzyści takiego rozwiązania i z powodzeniem stosuje je w Warszawie, Krakowie, Skierniewicach, Siedlcach oraz wielu innych lokalizacjach.
Idea rozwiązania „Park &Ride”(„Parkuj i Jedź”) jest bardzo prosta. Kierowcy dojeżdżający do centrum z podmiejskich osiedli lub z obrzeżnych dzielnic, pozostawiają swoje auta i przesiadają się do komunikacji miejskiej. W ten sposób oszczędzają przede wszystkim czas. Nie ma co ukrywać, w dzisiejszych zatłoczonych miastach to właśnie metro i tramwaj są najszybszymi środkami transportu. Bez korków, wydzielonymi torowiskami pokonują znaczne odległości zdecydowanie szybciej niż samochód. Oprócz czasu użytkownicy parkingów oszczędzają również pieniądze. Wynika to przede wszystkim ze zmniejszenia zużycia paliwa –rezygnacji ze stania autem w korkach (a to właśnie w ruchu miejskim spalanie jest największe). Ponadto, większość organizatorów miejskiego transportu daje możliwość korzystania z parkingów tylko i wyłącznie na podstawie ważnego biletu na pociąg, metro, autobus czy tramwaj –a to najtańsze rozwiązanie (kierowcy którzy chcieliby wjechać autem do centrum muszą liczyć się z wysokimi opłatami za postój w strefie płatnego parkowania). Co ważne –nad bezpieczeństwem pozostawionego auta czuwają ochroniarze i monitoring wizyjny. Na rozwoju systemu parkingów „Parkuj i Jedź”zyskuje również miasto. Mniej samochodów w centrum oznacza mniejsze korki, mniej parkingów w centrum –a więc więcej miejsca na zieleń. Ale największą zaletą jest czystsze środowisko –pozostawiony na parkingu samochód nie powoduje dodatkowej emisji spalin do atmosfery.
Systemy parkingów „Park &Ride”są bardzo popularne w transporcie pasażerskim na świecie. W USA, Holandii, Czechach, Niemczech czy Austrii tysiące pasażerów pozostawia swoje auta aby podróż do centrum miast kontynuować koleją, metrem, tramwajem jak i również autobusem. Np. w USA są obecne w większości miast, z reguły są bezpłatne (natomiast w przypadku płatnego parkingu wysokość tej opłaty jest znacznie niższa w porównaniu z ceną parkingów w centrum miasta). Takie obiekty są wprowadzane i zarządzane przez lokalne instytucje rządowe lub miejskie odpowiedzialne za komunikację zbiorową. Inny przykład –Rotterdam. W tym holenderskim mieście obecnie funkcjonuje około 4500 miejsc parkingowych, rozlokowanych na 26 parkingach położonych najczęściej w pobliżu ostatnich stacji metra i większych węzłów komunikacyjnych. Polityka parkingowa miasta przewiduje rozwój sieci do 18 000 miejsc parkingowych w roku 2010. Co ciekawe, dopuszcza się na nich możliwość rezerwacji miejsca parkingowego. System funkcjonuje od 1999 roku. A jak system „Parkuj i Jedź”rozwija się w naszym kraju?
Polska zauważyła korzyści takiego rozwiązania i z powodzeniem stosuje je w Warszawie, Skierniewicach, Siedlcach oraz wielu innych lokalizacjach. Na łamach Transinfo pisaliśmy o pierwszej rocznicy parkingów „Parkuj i Jedź”w Warszawie (http://www.transinfo.pl/text.php?from=archive&id=17194). To właśnie w stolicy, dziesiątego kwietnia 2007 roku, dokładnie o godzinie 4.30 uruchomiono pierwszy obiekt typu „Pakuj i Jedź”. Dziś zapełnienie na dwóch z nich –„P+R Metro Marymont”i „P+R Metro Wilanowska”sięga 90%.
„Parkingi Parkuj i Jedź to strzał w dziesiątkę”–mówi z nieukrywaną dumą Igor Krajnow, rzecznik prasowy Zarządu transportu Miejskiego w Warszawie –„wszystkie cieszą się dużym zainteresowaniem, a na obiektach przy stacjach metra Marymont i Wilanowska wkrótce może zabraknąć miejsc. Dlatego też będziemy rozbudowywać dalej system –tak aby odciążyć zakorkowane centrum stolicy”. Warto pamiętać o tym, że pozostawiając auto na warszawskim parkingu musimy mieć ważny bilet na komunikację miejską. Jeżeli takiego nie posiadamy, nic nie szkodzi, można go kupić na parkingu i dalszą podróż kontynuować metrem, tramwajem lub autobusem.
Już niedługo w Warszawie zostanie otworzony kolejny parking działający w systemie „Parkuj i Jedź”. Czwarty będzie w miejscu gigantycznego węzła przesiadkowego Młociny, tuż obok Huty Warszawa. Przeznaczony będzie na 1000 miejsc! Tuż obok będzie ostatnia stacja pierwszej nitki linii metra oraz pętla tramwajowa i autobusowa. Docelowo z inwestycji będą korzystać również mieszkańcy Białołęki (po zbudowaniu mostu Północnego). Zaawansowane są także prace nad realizacją kolejnych parkingów –budowanych w tzw. II etapie. Obejmuje on inwestycje w takich lokalizacjach jak:
- „Parkuj i Jedź Aleja Krakowska”- parking będzie zlokalizowany przy głównej trasie wjazdowej do Warszawy z południa Polski (Kraków, Katowice). Zlokalizowany będzie w bezpośrednim sąsiedztwie pętli autobusowej i tramwajowej Okęcie, Ilość miejsc postojowych to 400 aut i 100 rowerów.
- „Parkuj i Jedź Kabaty”- parking będzie zlokalizowany przy trasie wjazdowej do Warszawy. Zlokalizowany będzie w bezpośrednim sąsiedztwie stacji metra i pętli autobusowej Kabaty, Liczba miejsc postojowych to 160 aut i 100 rowerów.
- ’Parkuj i Jedź’ 'Ursynów’ – parking przejmie pojazdy z sąsiednich dzielnic: Ursynowa, Kabat, Wilanowa, Zlokalizowany będzie w bezpośrednim sąsiedztwie przystanku metra Ursynów. Zaplanowano, że będzie tam mogło parkować 290 samochodów i 50 rowerów.
- ’Parkuj i Jedź’ 'Rembertów – PKP’ – parking przejmie pojazdy z sąsiednich miejscowości: Wesoła, Sulejówek, Marki, Wołomin, częściowo Rembertów, Zlokalizowany będzie w bezpośrednim sąsiedztwie przystanku kolejowego PKP Rembertów, Ilość miejsc postojowych wynosić będzie 200 aut i 80 rowerów.
- ’Parkuj i Jedź’ 'Żerań – PKP’ –parking będzie w bezpośrednim sąsiedztwie przystanku PKP Żerań. Planowana liczba miejsc postojowych to 140 dla samochodów i 30 dla rowerów.
- ’Parkuj i Jedź’ 'Wawer – SKM’ – parking przejmie pojazdy z sąsiednich dzielnic: Stara Miłosna, Zerzeń i częściowo Las. Zlokalizowany zostanie w bezpośrednim sąsiedztwie przystanku PKP Wawer. Na nim będzie mogło zaparkować 50 aut i 50 rowerów.
- ’Parkuj i Jedź’ 'Anin – SKM’ – parking przejmie pojazdy z okolic: Starego Anina, Nowego Anina, Wiśniowej Góry. Zlokalizowany zostanie w bezpośrednim sąsiedztwie przystanku PKP Anin. Planowana ilość miejsc postojowych na samochody – 50, na rowery –50.
- ’Parkuj i Jedź’ 'Górczewska’ – parking będzie jednym z elementów tworzącym Węzeł Komunikacyjny 'Górczewska’, którego celem jest zespolenie zbiorowej komunikacji miejskiej oraz transportu indywidualnego. Węzeł komunikacyjny będzie obejmował: obecną pętlę tramwajową i autobusową, stację metra 'Lazurowa”{II linia metra). Jednocześnie będzie mogło zaparkować tam 400 samochodów i 100 rowerów.
Oprócz wyżej wymienionych parkingów „Parkuj i Jedź”w Warszawie podobne obiekty buduje kolej –Koleje Mazowieckie i Warszawska Kolej Dojazdowa, a w całej Polsce –organizatorzy miejskiego transportu i Grupa PKP. Dzięki takim inwestycjom w Komorowie i Pruszkowie, tuż przy stacjach podmiejskiej kolejki, funkcjonują parkingi, na których za dopłatą można pozostawić swoje cztery koła. Także Koleje Mazowieckie wybudowały na Mazowszu parkingi typu „Parkuj i Jedź”. Wkrótce powstaną w Piasecznie, Legionowie, Ciechanowie, Siedlcach, Otwocku, Brwinowie, Celestynowie, Ożarowie Mazowieckim i Żyrardów. Koleje Mazowieckie rozpoczęły także prace przygotowawcze do wdrożenia II etapu budowy parkingów w systemie „Parkuj i Jedź”w kilkunastu nowych lokalizacjach, m.in. w Radomiu, Mińsku Mazowieckim, Błoniu, Ostrołęce, Zalesiu Górnym, Nowym Dworze Mazowieckim, Mrozach, Teresinie oraz w Wyszkowie.
Decyzja o możliwości wybudowania parkingów w tych miejscowościach powinna zostać podjęta do końca połowy kwietnia 2008. Trzecie, największa firma kolejowa, Grupa PKP, również ułatwia dotarcie do pociągów dla swoich pasażerów. W ramach rozwoju pakietu usług dla pasażerów kolei Grupa PKP uruchomiła w 2006 roku na terenie całej Polski 254 parkingi w systemie Park&Ride o łącznej liczbie 5 tys. 213 miejsc postojowych. Do największych Park&Ride należą m.in. parkingi w Skierniewicach, Gnieźnie, Siedlcach. W planach na rok 2007 jest przygotowanie dalszych 77 parkingów na 1 tys. 777 nowych miejsc postojowych. Park&Ride powstaną m.in. w Gdyni, Kutnie i Łowiczu. Koszt przygotowania parkingów w 2006 i 2007 roku wyniósł PKP S.A. 3 mln zł.
Niewątpliwie, w najbliższych latach, czeka nas dalszy rozwój systemu parkingów „Park&Ride”(„Parkuj i Jedź”). Dotychczasowe doświadczenia, zarówno wielkich światowych metropolii, jak i europejskich miast, jednoznacznie wskazują na niebagatelne korzyści z wprowadzenia tego systemu. Należy się cieszyć, że w Polsce również widać ten trend. Coraz więcej parkingów „Parkuj i Jedź”to coraz czystsze powietrze w miastach, większe bezpieczeństwo na drogach i mniej godzin straconych w korkach ulicznych…