Park&rode w Tarnowie

infotrans
26.08.2014 14:53
Do grudnia przyszłego roku powstanie pierwszy w Tarnowie wielopoziomowy parking typu park&ride, który pomieści 340 samochodów. Inwestycja, zlokalizowana po południowej stronie dworca PKP, dofinansowana zostanie ze środków unijnych. Jak poinformował PAP zastępca prezydenta Tarnowa Henryk Słomka-Narożański, właściciel terenu –samorządowa spółka Targowiska Miejskie podpisała umowę na zaprojektowanie i wykonanie inwestycji z firmą wyłonioną w przetargu. Wygrała go miejscowa firma Anko, oferując najniższą cenę. Władze miasta zwracają uwagę, że termin wykonania inwestycji –grudzień przyszłego roku jest nieprzekraczalny, bowiem inwestycja współfinansowana ze środków unijnych musi do tego czasu zostać zakończona i rozliczona. Koszt robót budowlanych wyniesie prawie 14,8 mln zł, z czego 85 proc. będzie stanowić unijne dofinansowanie. Po południowej stronie dworca PKP powstanie trzypoziomowy parking z możliwością dobudowania dwóch dodatkowych kondygnacji. Będzie tam mogło parkować jednocześnie 340 samochodów. Budynki parkingu połączone będą z dworcem przejściem podziemnym. W ramach zadania przebudowane będą także ulice dojazdowe do parkingu: Monopolowa, Do Huty i Grunwaldzka. Parking będzie jednym z najważniejszych elementów powstającego dużego węzła przesiadkowego w Tarnowie, który ma lepiej połączyć centrum miasta oraz zintegrować systemu komunikacji publicznej na terenie Małopolski i Tarnowa. W ramach przedsięwzięcia powstaną miejsca postojowe, w tym również dla osób niepełnosprawnych oraz dla rowerów i motocykli, oraz zajezdnia autobusowa, która będzie końcowym przystankiem autobusów komunikacji miejskiej obsługujących ten rejon Tarnowa. Zdaniem władz miasta inwestycja ożywi tereny po południowej stronie torów kolejowych, uporządkuje je oraz ułatwi dojazd do dworca i w dużej mierze rozwiąże problemy z parkowaniem w jego okolicy i w centrum miasta. Parkingi zostaną objęte elektronicznym systemem Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej (MKA), zintegrowanym z biletami na komunikację miejską i kolejową w regionie.
Pod koniec 2013 r. Wicemarszałek Roman Ciepiela i członek zarządu Stanisław Sorys podpisali w Tarnowie z wiceprezydentem Henrykiem Słomką-Narożańskim, Dyrektorem Targowisk Miejskich Jackiem Chrobakiem oraz z Głównym Księgowym Targowisk Miejskich Wojciechem Zauchą pre-umowę na realizację budowy parkingu Park&RidePod koniec 2013 r. Wicemarszałek Roman Ciepiela i członek zarządu Stanisław Sorys podpisali w Tarnowie z wiceprezydentem Henrykiem Słomką-Narożańskim, Dyrektorem Targowisk Miejskich Jackiem Chrobakiem oraz z Głównym Księgowym Targowisk Miejskich Wojciechem Zauchą pre-umowę na realizację budowy parkingu Park&Ride
Budowa węzła Park&Ride w Tarnowie to pilotażowy program realizowany w porozumieniu z województwem małopolskim, będący integralną częścią planowanej Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA). Projekt jest jedną z 98 strategicznych dla rozwoju Małopolski inwestycji, znajdujących się na liście projektów kluczowych Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Do obsługi SKA województwo zamówiło 16 elektrycznych pociągów, a kolejnych 20 zamierza kupić ze środków nowego Regionalnego Programu Operacyjnego. Powołano też specjalną spółkę Koleje Małopolskie, która od grudnia tego roku zajmie się realizacją przewozów. Ma ona m.in. połączyć Tarnów z Krakowem, a docelowo –z Trzebinią. To przedsięwzięcie organizacyjno-techniczne polegające na uruchomieniu szynowego systemu transportowego na terenie województwa z wykorzystaniem istniejącej sieci kolejowej. To także poprawa dostępności w obrębie Krakowskiego Obszaru Metropolitarnego dla dojazdów do pracy i nauki poprzez podniesienie przepustowości i sprawności ruchu kolejowego oraz wykształcenie sprawnej obsługi aglomeracyjnej. Zdaniem wicemarszałka Małopolski, Romana Ciepieli utworzenie w Tarnowie węzła komunikacyjnego położonego w pobliżu stacji kolejowej pozwoli zintegrować różne rodzaje transportu zbiorowego, przyczyni się do ograniczenia ruchu samochodów osobowych na drogach dojazdowych i w centrum miasta oraz jednocześnie zmniejszy emisję szkodliwych związków chemicznych do atmosfery. Ponadto stanie się zachętą dla użytkowników samochodów osobowych do pozostawienia swoich aut na parkingu i kontynuowania podróży publicznym transportem zbiorowym.
Tarnowski dworzec kolejowy po remoncie przeprowadzonym w 2010 r. Tarnowski dworzec kolejowy po remoncie przeprowadzonym w 2010 r.