Pabianickie hybrydy policzyły pasażerów
Dzięki bramkomzliczającym wiemy ile osób korzysta z poszczególnych kursów MZK. Autobusamijeździ dziennie o tysiąc osób więcej niż trzy lata temu.
Najwięcej pasażerów korzysta z „jedynki” – ponad 4 tys. wdniu powszednim. Liczba pasażerów wzrosła niemal na wszystkich liniach. Zmiesiąca na miesiąc rośnie sprzedaż biletów w biletomatach.
W dwóch autobusach hybrydowych w każdych drzwiachzainstalowane są bramki, które na każdym przystanku zliczają pasażerówwsiadających i wysiadających. Dawniej do zliczania liczby pasażerów zatrudnianoankieterów, którzy jeździli autobusami i spisywali ile osób wsiada i wysiada.
W dzień powszedni do autobusów MZK wsiada 15.260 osób (nielicząc linii Z41). To o 1.231 (9%) więcej niż trzy lata temu. Zdecydowanienajwięcej osób korzysta z „jedynki” – w dniu roboczym autobusy tej liniiprzewożą 4.018 pasażerów, o 10% więcej niż w 2016 roku (wtedy z linii „1”korzystało 3.656 osób, czyli o 362 osoby mniej niż teraz). Na dwudziestu”kółkach” linii „1” zarejestrowano łącznie ponad sto osób, najwięcej w parzekursów o 15:35 z Dworca PKP i 16:06 z Waltera-Jankego, z których skorzystałołącznie 154 pasażerów.
Wzrost liczby pasażerów w dniu powszednim odnotowano nawszystkich liniach za wyjątkiem „czwórki” i „szóstki” – te jednak kursujątymczasowo objazdem i omijają przystanki przy SDH. Największy procentowo wzrostpopytu odnotowano na linii „T” do Rzgowa – na przestrzeni trzech lat przybyło wdniu roboczym 22% pasażerów (z 846 osób w 2016 r. do 1.032 osób w 2019 r.).Dużą skalę wzrostu odnotowano także na „dwójce” (o 20% – z 1.543 do 1.846 osób)i „263” (o 17% – z 559 do 653 osób).
Aż o 20% więcej pasażerów podróżuje autobusami w sobotę. W2016 r. w soboty do autobusów wsiadało 5.919 osób, podczas gdy w 2019 r. już7.101. To wzrost aż o 1.182 pasażerów, a więc niemal tyle samo, ile przybyło wdniu powszednim. Liczba pasażerów w sobotę wzrosła na wszystkich liniach zawyjątkiem linii „263”, na której zarejestrowano o 9 osób mniej niż w 2016 roku.Najbardziej imponujący wzrost liczby pasażerów w sobotę dotyczył „siódemki” – w2019 r. autobusami tej linii przewieziono aż o 59% osób więcej niż w 2016 r.(347 osób w 2019 r. względem 218 trzy lata temu). Trzystu pasażerów przybyło wsobotę na „trójce” – liczba podróżnych wzrosła z 819 w 2016 r. do 1.119 w 2019r. (aż o 37%). Znaczny wzrost popytu dotyczy jeszcze kilku linii („2” – o 21proc., „5” i „T” – po 20 proc., „6” – 18 proc.).
Na wzrost liczby podróży autobusami w sobotę z pewnościąmiało wpływ wprowadzenie niedziel wolnych od handlu. Liczba pasażerówprzewożonych autobusami MZK w niedzielę spadła z 3.778 osób w 2016 r. do 3.677w 2019 r. (o 101 osób, czyli 2,7%).
W skali przeciętnego miesiąca w 2019 r. przewożono 367.249osób, czyli o 30.344 (9%) więcej niż trzy lata wcześniej. Najwięcej pasażerówprzybyło na liniach: „1” (8.750 osób), „2” (7.299 osób) i „T” (4.120 osób).Największy wzrost procentowy odnotowano natomiast na linii „260” (26%). Daneuzyskane z automatycznych bramek zliczających okazały się być niemalidentyczne, jak oszacowane na podstawie liczby sprzedawanych biletów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Efektywność wykorzystania autobusów mierzy się poprzezobliczenie liczby pasażerów w przeliczeniu na 1 kilometr. W dniu powszednimnajkorzystniej wypadła pod tym względem linia „1”, a tuż za nią uplasowały sięlinie „4”, „5” i „7”. W sobotę najlepiej wykorzystane były autobusy linii „7” i”3″, co ciekawe – z wynikami lepszymi niż jakakolwiek linia w dniu powszednim.W niedzielę przodowały z kolei linie „265” i „5”.
Największe napełnienia bramki zliczające zarejestrowały 1listopada. W Dniu Wszystkich Świętych liczba pasażerów przewożona na liniach”1″ czy „3” przekraczała 100 osób na pojedynczy kurs, a największy ruch panowałw godzinach 9:00 – 13:00.
Pasażerowie z miesiąca na miesiąc coraz bardziejprzyzwyczają się do biletomatów. W styczniu 2020 r. – pomimo przypadających naten miesiąc ferii zimowych – pasażerowie kupili w automatach trzy razy więcejbiletów niż rok wcześniej. W styczniu 2020 r. urządzenia sprzedały nam 39.450biletów o łącznej wartości blisko 102 tys. zł, podczas gdy w styczniu 2019 r. –13.318 biletów za niecałe 33 tys. zł.
Efektem wykonywanych pomiarów potoków pasażerskich wautobusach będą niewielkie zmiany w rozkładach jazdy, które planowane są namarzec.
„