Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ostrów Wielkopolski buduje centrum przesiadkowe

infotrans
16.02.2018 06:57

Rozpoczęły się praceprzy budowie Centrum Przesiadkowego, które powstanie na terenach pomiędzy ulicąWojska Polskiego i Dworcową w Ostrowie Wielkopolskim.

Inwestycja to część ogromnego projektu – Unowocześnienietransportu miejskiego wraz z innymi działaniami niskoemisyjnymi – na którymiasto pozyskało blisko 32 miliony złotych. Zadaniem nowego Centrum będziezapewnienie wygodnej przesiadki i oczekiwania pomiędzy komunikacją miejską,regionalną i dalekobieżną.

Chcemy zaoferowaćmieszkańcom alternatywę dla samochodu, czyli osiągnięcie celu podróży w jaknajdogodniejszych warunkach – dzięki skróceniu czasu podróży i poprawieniukomfortu podróżowania. Gdyby część podróżujących po mieście, zamiast swojegosamochodu wybrało alternatywny sposób przemieszczania, pozytywnie wpłynęłaby najakość naszego powietrza – tłumaczy Beata Klimek, prezydent OstrowaWielkopolskiego.

Budowa Centrum Przesiadkowego to inwestycja w rozwójostrowskiej infrastruktury transportu publicznego, system roweru miejskiego,parking. To wszystko ma zachęcić mieszkańców do odbywania podróżywieloetapowych przy wykorzystaniu czterech form transportu: komunikacjiautobusowej, rowerowej, samochodowej i kolejowej (odległość 300 m od dworcaPKP). Centrum będzie koordynować zakres usług różnych przewoźników oraz ichrozkłady jazdy tak, by jak najlepiej dopasować godziny odjazdów i przyjazdów dopotrzeb użytkujących. Poza tym dostępny tam będzie również rozkład jazdy PKP,by jak najlepiej skoordynować proces przesiadania się.

Z i do centrum będąjeździć autobusy podmiejskie, co ułatwi przesiadanie się również osobom spozaOstrowa, by mogły kontynuować podróż do centrum lub do innej części miasta– dodaje Beata Klimek.

Środki na powstanie Centrum pochodzą z tzw. ZITów, czyliZintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Do ogłoszonego przez miasto przetarguzgłosiły się dwa podmioty. Korzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm,którego liderem jest DROMEX Firma Handlowo – Usługowa Roboty Drogowo – BudowlaneRobert Pleśnierowicz, a jego członkiem WERBUD Roboty Drogowo – Budowlane PiotrPleśnierowicz. Siedziba obu firm jest w Koźminie. Oferta opiewa na nieco ponad6 mln zł.

W ramach inwestycji w rejonie ulic Wojska Polskiego iDworcowej powstanie:

– budynek obsługi centrum przesiadkowego,

– wiata przesiadkowa,

– 5 przystanków autobusowych,

– 2 stacje ładowania autobusów,

– parking dla 37 samochodów osobowych (w tym dwa miejsca dlaosób niepełnosprawnych),

– 2 miejsca do ładowania samochodów osobowych,

– parking Kiss & Ride na 6 stanowisk (bardzo krótki czaspostoju),

– stacja roweru miejskiego,

– parking na 50 rowerów,

– droga rowerowa i chodniki,

– zjazd z placu manewrowego na drogę lokalną,

– zieleń parkowa,

– mała architektura.

W sumie ponad 8700 m2 powierzchni.

Autorem projektu Centrum Przesiadkowego jest ostrowskiarchitekt Wojciech Lepszy. Projektzawiera również udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, m.in.: dostosowaniekrawędzi chodników/peronów do poziomu podłogi obsługującego linię taboru, atakże wyznaczenie miejsc do parkowania dla osób z niepełnosprawnościami wnajbardziej dogodnych miejscach.

Zakończenie inwestycji zaplanowano na jesień bieżącego roku.

Działania zawarte w miejskim projekcie, którego częścią jestbudowa Centrum, a którego wartość całkowita to ponad 42 miliony złotych, mająna celu ograniczenie emisji substancji szkodliwych do atmosfery. To zakupkolejnych autobusów elektrycznych i niskoemisyjnych (6 „elektryków i 3 dieselEuro 6 oraz infrastruktura – 5 biletomatów stacjonarnych i 50 mobilnych),modernizacja infrastruktury transportu publicznego (50 wiat przystankowych, 25tablic elektronicznych), budowa ścieżek rowerowych z punktami napraw rowerów,rozbudowa systemu roweru miejskiego (kolejne dwie stacje), wdrożenie systemuzarządzania i organizacji ruchu (ITS), modernizacja oświetlenia ulicznego naterenie osiedli: Śródmieście oraz im. Jana Pawła II (wymiana 1158 szt. oprawoświetleniowych i 338 słupów oświetlenia drogowego).

Część autobusów z przestarzałymisilnikami zastąpiona zostanie autobusami niskoemisyjnymi, czyli zmniejszy sięemisja komunikacyjna. Wpływ na nią będzie mieć także wykorzystania transporturowerowego i budowa Centrum Przesiadkowego – będziemy zatem namawiać doograniczenia liczby podróży wykonywanych samochodami na rzecz rowerów ikomunikacji publicznej. Modernizacja oświetlenia ulicznego na energooszczędneto z kolei zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. Inwestycje to jedno,jednak równolegle prowadzić będziemy działania informacyjne i promocyjne. Dowalki o czyste powietrze podchodzimy kompleksowo – zapewnia prezydentmiasta.