Ostrołęka inwestuje w ITS z priorytetem dla autobusów

infotrans
08.08.2018 11:37

Miasto Ostrołęka ogłosiło przetarg na wdrożenierozwiązań informatycznych z zakresu Inteligentnego Systemu Transportowego,uprzywilejowujących transport publiczny w mieście Ostrołęka w ramach projektu podnazwą: „Ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrzapoprzez zrównoważony rozwój mobilności miejskiej na terenie Ostrołęki”.

Przedsięwzięcie to jest współfinansowane z Europejskiego Funduszu RozwojuRegionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WojewództwaMazowieckiego na lata 2014-2020. Inwestycja ma być zrealizowana do 28 czerwca 2019 roku.

Zakres zamówienia

Przedmiotzamówienia obejmuje:

-zaprojektowanie, budowę, dostawę i montaż elementów systemu ITS obejmującegowszystkie składniki niezbędne do współdziałania następujących podsystemów:podsystemu obsługi systemów sterowania sygnalizacjami, podsystemu priorytetówdla komunikacji zbiorowej na wybranym ciągu ulic, podsystemu zarządzania ruchemdrogowym wraz ze stacjami pomiaru potoków ruchu, podsystemu archiwizacji,analizy i planowania oraz informacji o sytuacji ruchowej, podsystemu łączności,systemu nadzoru nad infrastrukturą,

-strojenie systemu ITS dla osiągnięcia wymaganej funkcjonalności i użyteczności,

-przeszkolenie pracowników zamawiającego w sposób zapewniający samodzielnąobsługę i bieżące utrzymanie systemu ITS,

-przygotowanie infrastruktury technicznej (sieci światłowodowej, CSR) dladocelowej rozbudowy terytorialnej i sprzętowej.

Wykonawcasystemu ITS zobowiązany będzie do opracowania kompletnej dokumentacji projektowejtj. wszystkich projektów (np.: inżynierii ruchu, technicznych, budowlanych iwykonawczych) zapewniających uruchomienie systemu. Wymagane będzie uzyskaniewszystkich niezbędnych uzgodnień i zatwierdzeń przez instytucje je wydające aprzewidzianych dla tego typu procesu budowlanego. Wykonawca zobowiązany będzietakże do sporządzenia niezbędnych projektów organizacji ruchu stałych iczasowych. Na podstawie w/w projektów zostaną zrealizowane prace budowlane. Zamawiającychce również, aby zwycięzca przetargu wykonał przebudowę lub remontsygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach. Ma to polegać na wymianie lubdostosowaniu sterownika sygnalizacji świetlnej, wymianie masztów i latarnisygnalizacyjnych, modernizacji okablowania zasilającego sygnalizację świetlną –w dostosowaniu do stopnia zaawansowania technicznego sygnalizacji.

Podsystemnadający priorytet dla pojazdów komunikacji miejskiej

Celemsterowania transportem zbiorowym (w tym przypadku w zakresie komunikacjiautobusowej) jest poprawa efektywności jego funkcjonowania – skrócenie czasuprzejazdu tych pojazdów przez skrzyżowania poprzez skrócenie oczekiwania nasygnał zielony. Podsystem ma realizować ten cel i powinien spełniać następujące wymogi:

-realizację priorytetu odbywającą się poprzez komunikację pojazdu transportuzbiorowego z systemem centralnym, gdzie zostanie wypracowana decyzja oudzieleniu, bądź nie, priorytetu i przesłana do sterownika poziomu lokalnego,

-przekazywanie informacji z pojazdów komunikacji zbiorowej do urządzeństerowniczych w sposób całkowicie automatyczny,

-uwzględnienie trajektorii przejazdu wszystkich linii transportu zbiorowegoprzez dane skrzyżowania w ramach rozbudowy systemu ITS,

-warunkowego przydzielania priorytetu z wykorzystaniem 3 stopniowej hierarchiipoziomów, gdzie poziom 0 oznacza brak przydzielonego priorytetu, a poziom 2oznacza wysoką wagę priorytetu w optymalizacji poziomu lokalnego,

-uwzględniania odchyłki od rozkładu jazdy, aktualnej pozycji pojazdu oraztrajektorii poruszania się przy decyzji o nadawaniu poziomu priorytetu,

-realizowanie priorytetu z wykorzystaniem następujących strategii: wydłużenieaktualnie trwającego sygnału zielonego, wcześniejsza aktywacja sygnałuzielonego oraz realizacja wydzielonych faz ruchu dla transportu zbiorowego.

Wsystemie powinny być dostępne trzy poziomy priorytetu: niski, średni orazwysoki. Administrator lub operator systemu musi mieć możliwość ustawieniaodpowiedniego poziomu priorytetu, w zależności od zidentyfikowanego opóźnieniapojazdu komunikacji miejskiej w stosunku do rozkładu jazdy. Ma to pozwolić naskonfigurowanie odpowiedniego poziom priorytetu dla skrzyżowań przeciążonych,mocno obciążonych i mniej obciążonych ruchem pojazdów indywidualnych. Każdy zpoziomów będzie charakteryzował się inną realizacją priorytetu. I tak przypriorytecie niskim zgłoszenie pojazdu transportu publicznego i obsługa pojazduma nastąpić zgodnie z bieżącym cyklem pracy sygnalizacji świetlnej bezskracania faz kolizyjnych do kierunku ruchu autobusu. Z kolei wysoki priorytet mapolegać na zgłoszeniu pojazdu transportu publicznego i jak najszybszej obsłudzetego pojazdu.

Warunki przetargu

Oferty wykonawców, którzy złożąje zamawiającemu zostaną poddane ocenie pod względem: ceny (50%), opisutechnicznegooferowanego rozwiązania (20%), poprawy warunków ruchu (20%), gwarancji wraz zrealizacją działań operacyjnych (10%). Z kolei otwarcie ofert nastąpi 5września.