Ostateczne porozumienie w sprawie BiT City
infotrans
25.11.2009 21:26
Ostateczne porozumienie w sprawie BiT City
Marszałek Piotr Całbecki i reprezentanci pozostałych sześciu partnerów budowy regionalnej Szybkiej Kolei Metropolitalnej BiT City podpisali porozumienie ramowe w sprawie realizacji tego przedsięwzięcia. Wartość projektu to prawie 240 milionów euro, dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniesie 100 milionów euro. Pomysłodawcą i prowadzącym projekt BiT City jest Urząd Marszałkowski, największym beneficjentem Bydgoszcz. Partnerami porozumienia są:
– samorząd województwa
– samorząd Bydgoszczy
– samorząd Torunia
– samorząd miasta i gminy Solec Kujawski
– miejska spółka Tramwaj Fordon
– PKP SA
– PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Dokument, podpisany 12 listopada w Urzędzie Marszałkowskim, określa podział odpowiedzialności za realizację i finansowanie poszczególnych elementów przedsięwzięcia. Upoważnia też marszałka województwa do podpisania pre-umowy o dofinansowanie z instytucją zarządzającą PO Infrastruktura i Środowisko, rządowym Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Systematyzuje także wyodrębnienie w ramach przedsięwzięcia trzech zamkniętych podprojektów. Są to:
– podprojekt I: integracja systemu transportu miejskiego w Toruniu
– podprojekt II: stworzenie zintegrowanego systemu transportowego wraz z budową wiaduktu w Solcu Kujawskim
– podprojekt III: budowa linii tramwajowej łączącej centrum Bydgoszczy z dzielnicą Fordon; budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego w rejonie stacji kolejowej Bydgoszcz Wschód;budowa połączenia kolejowego Bydgoszcz Główna –Port Lotniczy.
Udział stron porozumienia w kosztach budowy BiT City wygląda następująco (Oprac. Biuro Koordynacji Projektu BiT-City):
Lp.
|
Nazwa podmiotu
|
Całkowity koszt (€)nia
|
Całkowity (zł)koszt zł
|
Struktura całkowitych kosztów %
|
% dofinansowania
|
1
|
Województwo Kujawsko-Pomorskie
|
36 892 818,24 €
|
124 845 296,92 zł
|
15,4%
|
48,57%
|
2
|
Gmina Miasta Toruń
|
58 042 009,72 €
|
196 414 160,87 zł
|
24,21%
|
44,97%
|
3
|
Miasto Bydgoszcz
|
906 057,89 €
|
3 066 099,91 zł
|
0,4%
|
45,46%
|
4
|
Tramwaj Fordon sp. z o.o.
|
124 113 475,18 €
|
420 000 000,00 zł
|
51,8%
|
37,94%
|
5
|
Gmina Solec Kujawski
|
9 961 403,64 €
|
33 709 389,93 zł
|
4,2%
|
34,03%
|
6
|
PKP SA
|
1 551 124,19 €
|
5 249 004,28 zł
|
0,6%
|
28,69%
|
7
|
PKP PLK SA
|
8 250 394,20 €
|
27 919 334,00 zł
|
3,4%
|
56,30%
|
RAZEM
|
239 717 283,06 €
|
811 203 285,91 zł
|
100,0%
|
42,28%
|
Największym beneficjentem jest Bydgoszcz. Inwestycje w tym mieście pochłoną ponad połowę planowanych kosztów.
BiT City będzie spójnym, zintegrowanym systemem transportu publicznego, na który złożą się szybka kolej łącząca Bydgoszcz i Toruń przez Solec Kujawski oraz powiązane z nią systemy publicznego transportu w obu stolicach województwa. Więcej wiadomości o BiT City.
BiT City będzie spójnym, zintegrowanym systemem transportu publicznego, na który złożą się szybka kolej łącząca Bydgoszcz i Toruń przez Solec Kujawski oraz powiązane z nią systemy publicznego transportu w obu stolicach województwa. Więcej wiadomości o BiT City.