Oslo podnosi ceny biletów

infotrans
05.01.2015 17:22

Od 1 lutego 2015 wzrosną ceny biletów komunikacji miejskiej w Oslo. Podwyżka będzie dotyczyła biletów 7-dniowych, 30-dniowych, 365-dniowych oraz kar za przejazd bez ważnego biletu. Bez zmian pozostaną ceny biletów jednorazowych oraz 24-godzinnych. Przykładowo cena normalnego biletu 7-dniowego ważnego w 1 strefie zdrożeje z 230 do 240 koron, 7-dniowego ważnego w całej sieci –z 610 do 640 koron. Koszt 30-dniowego normalnego biletu ważnego w 1 strefie wzrośnie z 630 koron do 680, a ważnego w całej sieci –z 1670 do 1740 koron. Ceny biletów 365-dniowych są dziesięciokrotnością cen biletów 30-dniowych (wzrosną odpowiednio z 6300 do 6800 koron w pierwszej strefie oraz z 16700 do 17400 koron w całej sieci). Wzrośnie także koszt opłat za przejazd bez ważnego biletu. Obecnie kara wynosi 900 koron i może być obniżona do 750 koron w przypadku natychmiastowej opłaty. Od 1 lutego opłata za przejazd bez ważnego biletu wyniesie 1150 koron, w przypadku opłaty podczas kontroli –950 koron. W przypadku młodzieży w wieku od 15 do 18 lat kara wynosi 950 koron niezależnie od sposobu dokonania opłaty. Jak wyjaśnia dyrektor zarządzający Ruter, Bernt Reitan Jenssen, kary muszą mieć silny efekt zapobiegający łamaniu przepisów. „Ostatnia podwyżka kar za przejazd bez ważnego biletu miała miejsce w 2005 roku. Naszym celem jest znaczące ograniczenie zjawiska przejazdów bez ważnego biletu. Przychody z biletów stanowią 50% wszystkich przychodów Ruter, dlatego uważamy, że podwyżka jest niezbędna do skłonienia większej grupy pasażerów do zakupowania biletów”, dodaje Jenssen. Ruter tłumaczy podwyżki koniecznością utrzymania poziomu rozwoju układu komunikacyjnego. W ostatnich 5 latach Ruter odnotował 27% wzrost pracy przewozowej na terenie Oslo i Akershus. Liczba ta odpowiada pojemności sześciu wagonów metra, czterech tramwajów, 15 miejskich autobusów, 23 autobusów regionalnych oraz dwuwagonowego pociągu lokalnego. Przychody z biletów finansują rozwijający się układ komunikacyjny. Oslo i Akershus to najszybciej rozwijająca się aglomeracja stołeczna w Europie. Zapewnienie rozwijającej się sieci transportu publicznego w celu ograniczania korzystania z transportu indywidualnego jest ważne. Jak komentuje dyrektor Jenssen: „transport publiczny jest ważną częścią życia wielu z nas. Naszym celem jest, aby transport publiczny wspólnie z komunikacją rowerową i pieszą sprostał przyszłemu wzrostowi potrzeb przemieszczania się. Nasi klienci oczekują dobrej jakości usług oraz częstych połączeń. Będziemy wykorzystywać przychody z biletów do finansowania stale poprawiającego się standardu jakości. Naszym celem jest zwiększenie liczby osób, dla których transport publiczny jest ich naturalnym pierwszym wyborem przy rozważaniu sposobu podróży”. Organizator wskazuje także, że przy codziennym korzystaniu z biletów okresowych, wciąż koszt jednorazowego przejazdu jest wyjątkowo niski –za jeden przejazd przy posiadaniu biletu 30-dniowego zapłacić trzeba będzie zaledwie 13-14 koron.  Przychody z biletów to połowa łącznych przychodów Ruter. Reszta pochodzi z dotacji miasta Oslo oraz regionu Akershus.